Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Nu lyfter Costa Concordia!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Otroligt intressant att följa, nästan lika intressant som kungens 40-års jubileum. En kul detalj är att vissa i kontrollrummet sitter med flytväst, andra inte. Titan, Micoperioch andra operatörer får ännu ett fantastiskt objekt till sin långa bana av referensprojekt. Vad blir nästa steg för deras joint venture; stabilisera EU´s havererade sysselsättningspolitik, rädda Greklands finansdrama.

Kul också att se deras paneldebatt med tre italienare och allt sägs på detta pizzaspråk. Damen till vänster i bild sitter och viftar uppgivet och ser faktiskt ut att representera döden i denna oändliga utläggning.

Följande replik har Winston Churchills fällt angående italienska kryssningsfartyg: För det första, den utsökta maten. För det andra, den fantastiska servicen och för det tredje, i händelse av nödläge; inget tjafs om kvinnor och barn först... 

 Nog snackat; nu kikar vi vidare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det står klart och tydligt att det funkar bara att se i Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att de kan göra nåt åt detta forum också? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

smiley

 

Franscesco Schiettino finns väl redan här, eller ?

Bildkommentar; Ännu ett av Costas fartyg som haft svårt med balansen; Costa Europa. Egentligen en rätt kul bild om man ser den som en illustration till europas finans- och sysselsättningsproblem...

post-10024382-1394237656,8427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Den var ju sanslöst kul. Bild sparad smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Kollade för skojs skull skämtutbudet på nätet och det kan inte vara lätt för vår vän Schiettino att försöka sudda ut detta haveri från sitt CV. Skämtutbud i all ära men Italien är väl ändå det land det en olycka som denna passar bäst, förvånar minst kanske...

post-10024382-1394237656,9556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händelsen bevakas ju av i stort sett alla medier av betydelse i hela världen, så det finns säkert ngn fungerande videolänk på CNN, BBC etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det.

Även den översta länken i tråden funkar bra.

Men det hade vart kul med lite svenska kommentarer.

Och att jag kolla på samma som debateras här i denna tråd.(samma,hahaha det är ju samma båt)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har koll på varför hon inte är på rätt köl än ? Har det gått fel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Enligt uppgift så kom man igång senare än beräknat pga hårda vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok för de slutade sända nu, och jag kollade för ett par timmar sedan och hon låg lika nu som innan, undrade bara, men då fortsätter allt enl plan då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Allt verkar flyta (?) som det skall så vi lär väl se en fortsättning imorgon, om man nu inte sabbar det hela genom att fortsätta bärgandet inatt när vi sussar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tror du att Schiettino sitter och kollar; med ett glas whisky, några chipspåsar och en skål med jordnötter...

post-10024382-1394237657,2816_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe yes  + 1 Men tänk vilken otrolig kapitalförstöring detta ändå är crying ser på bilderna att moder natur gått hårt åt henne under ett år. Men att skrota ja de har väl blivit skrot, en vacker båt är det iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hon blir skrot, helt säkert. Hon har fått så allvarliga sättningar att det enligt teknisk expertis skulle vara billigare att bygga nytt, vilket det USA-ägda Costa också gör nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Inte ännu, rättegången är inte avslutad. Följer man hela bryggförloppet med Schiettinos ordergivning så förundras man att detta är möjligt på 2000-talet. Det som är ännu mer skrämmande är den befälsföring som praktiseras på de italienska fartygen. Befälhavaren är den som bestämmer och nåde den som ens vågar säga något negativt... När det gäller befälsföring ombord på flygplan så har den kommit så mycket längre än den till sjöss, framförallt om vi snackar italianos.

Ser man till olycksförloppet så har Schiettino hävdat att hans ordergivning gjorde att fartyget kom tillbaka till Giglio efter kollisionen men tekniskt bevisning har visat att det var vinden som tvingade fartyget tillbaka till land, inget annat. Hade hon istället haft vinden från annat håll hade hon stuckit ut från Giglio och då kanske hade förloppet blivit en katastrof som kunde fått de 1.500 döda på Titanic att förblekna.

Schiettino ska in bakom lås och bom och hans liv är slut. Punkt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man förundras då man kollar på bilderna så nära land de verkar ha gått, undrar hur de tänkte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata nyss med en spanjor på bryggan.

Han hade följt de spanska tv sändningarna.

Och enligt honom var fartyget påväg att brytas itu därför försenades vändningen.

Om han hört det på spansk tv eller om det var hans egen teori kom inte fram av samtalet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Låt oss glida från ämnet men behålla oss i Italien, detta stolta land med sina sjötraditioner!

Kolla in denna bild från 1991. Ännu ett exempel på Italiens stolta sjötraditioner. Bilfärjan Moby Prince kolliderade med en tanker och exploderade. Färjan blev helt utbränd och många omkom. Haveriutredningen kunde ge förklaringen till olyckan. Hela besättningen inklusive befälet satt och såg på en viktig fotbollsmatch och på bryggan fanns... ingen.

Ingen styrde fartyget, ja förutom autopiloten och den kunde ju inte veta att man inte skulle segla rakt in i en fullastad tanker.

Tror ni att de stolta italienska sjötraditionerna lärde sig något av denna olycka... vad tror ni?

Italien, ett fantastiskt designland och vespor är de bra på - resten... nix!

 

post-10024382-1394237657,3084_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...