Faderullan 729 Postad 4 September , 2013 Bytte och kucklade lite med överblivna folkvagnsdelar och blev ägare till denna tappade sug. Den har varit vandringspokal bland en massa gubbar och hamnade nu bakom mitt garage, området som frugan kallar för långvården. Jag erkänner att min frus kärlek till mig hade en svacka efter den här affären, men sånt brukar ordna sig med tiden... Båten är totalt utrensad och en hafsigt utförd renovering av akterspegeln är påbörjad. Durk och bottenbalkar är utrivna. Kännetecken: Den är ~5,05 m lång och 2 m bred. Ganska djup v-botten, bottenvinkeln i aktern är kanske 20-21 grader. Akterspegeln är inte plan utan fasad så att området där motorn sitter är ungefär 7-9 cm längre bak än båtens hörn. Båtens fördelar tycker jag är den relativt vassa bottenformen, att båten är tillräckligt liten för att passa in i min verkstad och att rivningsarbetet redan är utfört. Tanken är att få till den med en mittpulpet med en bagagelucka a'la Drive Sport Console, minus Mannerfelts läckra design då. Jag gillar att knäckebrödet och kläderna är torra när man kommer fram till stugan. Är det någon som trots att det mesta av överbyggnaden saknas känner igen skorven? PS: TIll den där lustigkurren som kommer att påstå att det är en motorbåt så kan jag meddela att det anade jag redan :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 729 Postad 4 September , 2013 Lägger till en bild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 729 Postad 4 September , 2013 Och en till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 4 September , 2013 Tyckte först det var en Jofa Kuling, men det är det nog inte. Bl.a. stämmer det inte med hur räckena går in i sargen. Men det verkar vara en mycket fin skrovform och snygg design i övrigt. Den är nog absolut värd att lägga ner lite jobb på. Ser ut att kunna gå mycket bra med en hyfsad motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 4 September , 2013 Absolut inte Jofa Kuling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 729 Postad 4 September , 2013 Nej, Jofa Kuling är det inte, den här har ju helt släta skrovsidor utan det slag som finns på Jofan. Tilläggas bör att det troligen suttit någon form av överbyggnad på båten tidigare. Endera med en låg kajuta och doghouse längre bak eller någon form av HT. Sågen har talat, syns kanske tydligast på den här bilden. När det gäller motor tänkte jag vara lite återhållsam och hålla mig under 80 hp. Men som en kompis som håller på med modellflyg brukar säga: Allt flyger bara man sätter dit tillräckligt stor motor :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser