Petter10 13 Postad 19 Augusti , 2013 Hej alla kloka! Jag har en 4hp Johnsson från-94. Helt plötsligt orkar den bara köra på halvfart med växeln i, på tomgång går det att varva högre. Den går inte alls på låga varv, varken på tomgång eller med växel i. Detta kom helt plötsligt under körning, den har annars gått som en klocka. Har bytt bränslefilter (egen tank), tömt flottörhuset, bytt tändstift, men det har inte blivit bättre. Någon som har någon bra idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petter10 13 Postad 19 Augusti , 2013 Nu har jag upptäckt att mer olja än vanligt trycks ut genom topplockspackningen. Undrar om jag tappar komp och att det därför inte blir något drag i körningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2013 Finns det något topplock på dessa motorer? Har för mig att det är helgjutna cylindrar!? Kan du lägga upp bilder så är det lättare att bedöma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2013 Du borde först prova att dra av svänghjulet och polera brytarspetsarna med ett fint sandpapper och sedan torka av med typ tsprit. Ta bort bränslefiltret om det sitter på slangen! Det ska bara finnas en pump på slangen, bensinen är ren när den pumpas in i motorn, om det skulle råka vara något så överlever motorn i 99% utav fallen. Så satsa på att kolla brytarspetsarna, om motorn får någon gnista och kolla slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 20 Augusti , 2013 VPSkepparn Motorn har topplock och även denna motor saknar brytarspetsar. Detta är enkelt att kolla via t.ex. ishopmarine.com. Alla kan göra fel, men om du vill ge råd bör du bör ta dig tiden att kolla lite bättre, annars blir det ju mer själp än hjälp för den som skall leta fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petter10 13 Postad 21 Augusti , 2013 Jo, den har topplock som sagt, ishopmarine är en bra hjälp för att kolla olika delar. Testkörde igen igår för att försöka spåra några symptom. Den rök mer än vanligt, klarade inte låga tomgångsvarv, svarar på gasen i neutralläge, men orkar inte varva upp ordentligt med växeln i. Tändstift bytta, bränslefilter bytt, flottörhuset dränerat, bränslepumpen kollad. Kan för hög oljeblandning göra att den går dåligt? Eller dålig komp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 209 Postad 21 Augusti , 2013 Det som finns kvar att kolla är väl tändspolarna !!!! Jag antar att du har vridit lågfartsmunstycket fram och tillbaka några gånger vid det laget. Jag föreslår att du kör den på bara en cylinder och kollar om det är någon skillnad. Sen är fråga om någon givare kan ha rört sig så att gnistan kommer vid fel tidpunkt ? En annan möjlighet är naturligtvis att tändelektroniken kan ha pajat, men det kan vara svårt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Augusti , 2013 Får be om ursäkt då... Du kanske har blåst toppen... ha ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser