Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Berra2

2 solceller

Rekommendera Poster

när jag köpte min båt satt en liten solcell, cirka 25 watt, på luckgaraget. Den hade en egen regulator som inte är av mppt-typ. de sitter kvar och fungerar.

har på senare tid köpt en 50 watt solcell som går till en ctek 250 dual som är en mppt-regulator.

min fråga är: bör jag för största effektivitet koppla den gamla solpanelen till ctek-regulatorn som ju är smaratare eller låta allt vara som det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant och om ctek klarar av totalt 100W så skulle jag koppla ihop dem för om inte annat eliminera antalet felkällor! Sen ska väl mppt-tekniken ge i bästa fall upp till 30% mer laddning så jag hade nog slagit ihop dem!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga tvärtom. Behåll som det är. Det lilla extra som en MPPT-regulator skulle ge är inte värt besväret. Två system ger redundans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag - kanske av okunskap - har en något possitivare inställning ill MPPT-regulatorer än du, så var min tanke samma som din - när jag läste frågeställningen - utan att delge den. Behåll det som det är.

Min fråga är dock - vad betyder ordet redundans för dig, bhemac?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har två separata system med varsin regulator sammankopplat till samma batteribank. Är det inte risk att det ena systemet känner av det andra systemets laddström och felaktigt tokar det som om batteriet är fulladdat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redundans är för mig flera, av varandra oberoende system. Jag är liksom uppfostrad med detta på fartygen. Ett ordinarie system, ett reservsystem och ett nödsystem. Som tex Toalett, hink och knäveck ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok - då förstår jag vad du menar. De synonymer som dök upp i mitt bakhuvud var överskott och övertydlighet därav frågan. Kanske ett ord som inte ingår i min bohusländska vokabulär. wink

Fast principen är väl bekant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa att regulatorerna laddar på oförtrutet tills spänningen går över gränsen runt dryga 14V och ligger kvar ett par timmar och skiftar till underhållsladdning. Så länge spänningen ligger runt 13,5V tycker båda regulatorerna att det är ok. Drar en regulatorer ner strömmen ökar den andra eller båda när spänningen sjunker.

 

Ingen större ström behövs för att hålla fullt batteri på underhållsspänning. Först när en förbrukare sätts på kommer panelerna att lämna större ström för att hålla nivån 13,5V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inget problem. Ganska vanligt på tex sommarstugor, där det kan gå lång tid mellan tillsynen. Det som kan knäcka en regulator är åska. Det händer även om det är mycket sällsynt. Skulle det ske så överlever forhoppningsvis den ena regulatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...