Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
antee

Brännsle föbrukning

Rekommendera Poster

Hej Kan man få ett ärligt svar på hur mycket en bayliner 2655 breda mod. med en 460/7,4l v8 drar Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Svar kommer du nog att få, men ärliga svar?.......Tveksamt!!:-D Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nog så san det.... dom vill nog ha en hel del ... jag tippar på 2l/nm på ekonopmi fart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

I uppförsbacke eller nerförsbacke? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag fick ett erbjudande att byta min albin 26 mot en bayliner 2655 men jag vet inte dom drar mycket ju.... man ska kunna åka också inte bara ha den vid bryggan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2655:an är MYCKET båt! Bra med plats för en familj om 4-5st, men som sagt en V-8 drar en hel del sås! Vi har en 2651:a den drar en del men gud vilken schysst båt det är(om vi byter så blir det en större Bayliner)! Lycka till vilken väg du än går, och om du tar Baylinern (som jag hoppas att du gör) så gå med i klubben! Lycka till! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle förbrukningen är rättså visentlig för mig.. Jag kör ca 500-600 distans per sommar minst så om det kostar 6000:- eller 12000:- det är rätt mycke //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en del av alla dessa sjömil är rena transportsträckor kan en högre bensinförbrukning kanske vara värt en del med tanke på att du får en hög marshhastighet. Jag undrar om inte PJ's förbrukning är baserad på marshhastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det inte någon som har en flödesmätare kopplad så man kan få lite mer exakt än 1,5-2 ??? Frugan gillar båten (2655 alltså) men det är pengar som spelar in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger omkring 1,5-2,0L/Nm beroende på, vikt, hur många åker i båten, full tank, semesterlastad, etc etc. Siffrorna jag nämner är i marschfart dvs när båten går mest ekonomiskt i planande fart, för oss är det 23,5 knop vid 3500-3600rpm, inte mer då dom sekundära öppnar och gör det roliga dyrare! Om du puttrar i ca 5-6 knop så åker du billigare. Good Luck! PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: Vilken årsmodell talar vi om? PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att den breda planar lättare än vår smala samt att du har en stor maskin (vi har en liten 8:a 5,0L) så du borde dra mindre bränsle än oss. Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pj Vad är skäligt att betala tycker du för en sån. Båten är fräch nästan nya dyner och kapell men motorn är inte sötvatten kyld tror jag. men gått mestadels i mälaren. ingen utrustning att skryta med. //Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ändå ska puttra i 5-6 knop kan man väl ha en snipa med en liten dieselmotor istället? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant därför är jag sugen på en bayliner 2655 stor båt med bra fart.. men måste kolla så ekonomin håller att åka en del också ... annars får man puttra i en snipa :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trivs alldeles utmärkt med snip-puttrandet. Skönt att slippa vända ut och in på lädret varje gång det är dags att tanka.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag vet har nått mellanting i dag Albin 26 8knop 0,9l nm 13-14knop 1,3l nm diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla driftskostnader ökar med en snabbare båt inte bara bräsleförbrukningen. Något att tänka på är att även försäkringspremien blir högre. Men allt beror ju på hur mycket pengar man är beredd att lägga på båtsäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om antee ville ha en snipa så hade han nog frågat efter en sån och inte efter en 2655:a. Nåja....pust! Ok, en 2655:a 88 borde du kunna få för mellan 180´-225´. Vi betalade 170´ för vår 2651-90 men den är lite mindre och vi fick ett riktigt bra pris. Det är svårt att säga ett pris men det bör ligga i det området beroende på skick. Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej antee! Det finns ju mängder av alternativ på marknaden. Varför inte leta vidarare och jämföra? Det är nog klokt om du funderar över bränsleförbrukningen på just det sätt du gör. (Men det gör du helt rätt i så det var inte alls menat som kritik.) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja man åker en heldel så just bränsle kostnaderna spelar stor roll som jag skrev tidigare så är det stor skilnad på 6000:- eller 12000:- i bränsle en sommar :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst....och det finn ju båtar som drar snarare 6000 kr än 12.000. Man ska ju inte betala mer än nöden kräver, men det gäller då att hitta rätt båt/motor. Och som sagt: det finns ju massor av andra alternativ att jämföra med. Tror säkert att du kan hitta en bra lösning. 1,5 - 2.0 L/nm är förbaskat mycket om än kanske inte så ovanligt. Men visst finns det mer lättdrivna (= mindre törstig) båtar än så! Som en jämförelse drar min 5.10 m styrpulpetbåt med 90 hk utombordare ca. 0.60-0,70 på marschfart. Men även betydligt större båtar kan hamna under 1,5 l/nm i marsch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det käns nog rätt onödigt att byta beholler nog albin 26:an ett tag till mycket nöjd ned båten men man måste kolla lite när man får ett erbjudande.. sa till killen att jag ville ha 50 imelan men det hadde han inte så det får va. Hadde nog inte gått med på det ändå Tack för visat intresse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ps

hei jag körde 2 sesånger med en bayliner 2850 med omc 460 förbrukningen ligger på 2,9-3.3 l/ sjömil beroende på hur mycket det blåser senare bytte jag ut motorn till en vp 41 diesel med samma march fart blev förbrukningen 1.6-1,8 l/distans PS jag körde med båten ca 3500 distans /sesång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej PS. Vad blev det før topp resp mars fart på 2858 med en 41a??-) Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...