Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Gäst Anna

Stripes

Rekommendera Poster

Gäst Anna

Hej! Skulle bli tacksam för förslag på bra sätt att ta bort stripes. Hälsningar Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog bort stripes från vår båt förra våren. Värme och ha tålamod när man drar bort dom så behöver man inte änns skrapa om man har tur. Ta en dag när det är hyffsat varmt ute! Lycka till PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du ska inte anv Värmepistol ,inte bra fö gelcoaten! Internationals Interstrip Färgbortagningsmedel funkar! Sen skrapar du bort! Den är ej skadlig för Gelcoat ,den löser inte upp 2komponent fäger MVH Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Jag har med framgång använt biltemas dekalbortagare, en spray som appliceras på dekalen och mjukar upp den för enkel bortskrapning, skyddar samtidigt båten mot repor då det blir glatt på ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det var ganska jobbigt att ta bort stripesen. Jag började försiktigt med en rakbladsskrapa och sedan fick jag tvätta bort limresterna med bensin. Det funkade bra. I Norrköping kan man köpa billiga stripes hos (särskilt maxi båtar) Visuell Partner AB - Norrköping-Linköping Tel. 011-13 00 00 Saltängsg. 69, Box 229, 60104 NORRKÖPING

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Du värmer med värmepistol på stripesen så att de mjuknar då är de bara att ta bort. Var lite aktsam så att det inte blir för varmt på stripes eller båt. När du sätter nya se till att ytan är lite fuktig. Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en medel som heter Sixten som funkar superbra när man ska ta bort stripes. Vart man kan köpa det vet jag tyvärr inte men jag kan tänka mig färghandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med någon lokal firma som sysslar med bilreklam etc. De borde ha grejer & kunskap. Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Systemtext på Fleminggatan som säljer produkten Sixten (gel), som jag kan rekommendera! Se länken: http://www.systemtext.se/engines/page___37.aspx De är dessutom behjälpliga om du har frågor kring borttagning och applicering av nya stripes. Var försiktig och noggrann, så blir det fint! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Morgan Sjödin

Har man varit för snabb och tagit bort stripes utan att värma så att limresterna sitter kvar så fungerar vanlig hedlig R-röd kombinerat med trassel alldelens utmärkt och är i stort sett gratis. Ytan kan mattas en aning men vaxa och polera efteråt så blir det stålande resultat. Rakblad och andra vassa verktyg bör man undvika helt då det gäller silicon rester. /gbg_mogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst asok

Jag tog vanlig lacknafta och gnuggade försiktigt, tog sedan med baksidan av en vanlig plastpenna´och skrapade. Superbra resultat. Tog mig ca 4 h att ta bort 10m stripes. Slitgöra, men det blev ju bra. Annars har jag hört att hårtork ger en lagom värme istället för värmepistol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag insåg att det skulle ta fram till jul att få bort stripen så jag gav helt enkelt upp och satte den nya på den gamla ( den var i bra skick skall sägas , bara blek ) Det blev perfekt , man får gå bra nära för att se kanten , då den nya gjordes 2 mm större. ett alternativ för den late...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en reklamfirma som håller på med detta. När jag bytte stripe använde jag en ångpanna som jag lånat. Det är en vattenkokare och sedan sprids ånga upp via en slang som löper ut i ett filtklätt handtag. Funkar helt otroligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tog bort mina på en sida i går - skall fortsätta med nästa idag. Gick bra med värmepistol - värmde endast så att stipen blev lite varmare änn vanlig rumremperatur, värmer man mycket blir den för mjuk och håller inte att dra i. Största problemet ser jag nu efter. Båten är från -77 och det verkar som sripen har suttet där sedan ny, För efter avtorkning med rödsprid så är ytan efter strupen jätteblank. Det blit mycket jobb att få upp samma glas på resten av båten. Tomas B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort våra med hårblås och naglar, funkade finfint. sedan tvättade vi med aceton. Enda nackdelen var att det var extremt rent under stripsen och gulaktigt runt. Vi löste detta problem sedan... Mycket slit, men bra blev det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...