Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Lagavulin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lagavulin

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej! Ni som renoverat/mekat med penta 700-motorn.Har ni någon manual att tillgå. Försöker ragga tag i en på nätet att ladda ner (alla annan info om motorn oxå för den delen) Mvh / Grannen
  2. Hej! Jobbar på ett snickeri med tillgång till lite teak och kontakter inom svetssvängen. Pekefästena fanns att köpa för 200:-/st såg jag. Vad tror ni det kostar att ytbehandla en egentillverkad variant? Några erfarenheter? Magnus
  3. Kolla in klättertidningen www.brant.se De har gjort ett seriöst test av regn och ruskjackor av olika fabrikat. http://www.brant.se/html/bilder/testar/14.pdf Magnus
  4. Så här ser kurvan ut efter 10 sekunders vridande på startmotorn. Kommer inte ihåg enheten på det hela. Kurvan ligger mitt i spannet mellan en ny och sliten motor.
  5. Nya spridaren (ny spets & nytt fjäderpaket som justerats till korrekt spraybild) och 1100:- fattigare/lyckligare.
  6. Hej! Den var tidigare orkeslös på lite hårdare belastning och rök pga oförbrända dieseldroppar. Nu är den som vanligt igen och har inga problem att marscha 5-6knop. Mkt erfaren motormekare sade att det finns olika spridartillverkare och det finns nog ingen anledning att ifrågasätta detta. Bra blev det i alla fall. Kompprovet talar om om kolvringarna/fodret är slitna. Kanske tom om ventilerna skall slipas in. Ingen expert på området. Magnus
  7. Hej! Renoverade min spridare i småland nyss. Längst fram på spetsen ser du 4 ytterst små hål som gör att dieseln blir till en dimma under högt tryck. Prata med marinverkstaden. De kanske skickar den. jag betalade knappa 1100:- inkl. moms för ett nytt fjäderpaket ny spets och självklart ett test i speciell rigg för ändamålet. Hörde att bosch har spetsar som är billigare än penta. Motorn går som en dröm nu, mot tidigare när spetsen var helt igensotad. Gör ett komp.prov när ändå spetsen är borta. Tar 10 minuter.
  8. Hej! Har oxå mycket goda erfarenheter av Abralon (Mirka). Hade ett flammigt skrov som inte polermedlet bet på. Körde först hela skrovet med abralon 2000 och avslutade med lamullhätta och lite snabbare rotation på lammullstrissan för att få upp lystern. Lade sedan en lackförsegling. Båten blev som ny. Dock var det omöjligt att få bort nyansskilnaderna där mitt gamla namn suttit (man kan känna en höjdskilnad mellan textområdet och solblekta skrovet. Hade dock inga grövre abralonpapper att testa med. Torde dock behövas runt 1000-papper för att lyckas. Inte alls så blött och blaskigt som flera gnällt på. Watski kar bara 2000 & 4000-papper i sortimentet (kombipack för 75pix). Gå till järn/bygghandlaren. Jag skulle behövt ca 6 st 2000-papper för att nå runt min 28-fotare aktern. Pratade med plastkillarna på varvet hemma, de kör endast med 2000. Polerar upp det sista, så 4000 borde inte behövas om man har rätt utrustning. Jag körde en roterande makita (polermaskin) & en Bosch 150mm i diameter oscillerande till abralonet. http://www.mirka.com/se/ http://www.lahega.se :-nojd Magnus
  9. Hmmm! Ska måla om kölsvinet och alla utvändiga stuvfack. Kom fram till att det mest hållbara är Topcoat (utspedd gelcoat med en vax- & styrenblandning). Vad de sade på plast-reparationen vara att endast denna variant går att MÅLA med.
  10. Hej! Har du en lösning på problemet? Locket är väl bara till för att hindra vatten att komma ner i värmaren? Någon som vet bättre? Magnus
  11. Hej! Det ni skall använda efter er autosolrubbibg är att lackförsegla gelcoaten. Då blir båten extremt lätt att tvätta av och man slipper slita på båten varje år. Rekommenderas att man svampar av vattenlinjen någon gång när man ändå badar. Jag kör en mycket enkel tvåstegs variant från superkända Lahega från proffsvärlden. Kolla http://www.lahega.se/ och leta reda på No1 Brightguard™ 37A och 37B. Allt svampas på i mkt tunna lager med en lätt fuktad svamp. Fungerar super på både bil och båt. Köpes på autoexperten vet jag. Lycka till M!
  12. Hej! I aktern sitter idag ett skitfult rostfritt och för stort lock till avgaserna till min gasolvärmare. Vet någon där ute var man kan få tag i andra modeller som kanske passar lite snyggare. Hatar slarviga installationer som förstör intrycket på båten. Hjälp mig! Magnus
  13. Hej! Skall våtslipa (och efterpolera med maskin) skrovet på vår flammiga skysail 28 i påsk. Återkommer med bilder och förklaringar om hur det gick. Magnus
  14. Hej! Skall dit med en Silva-logger i skrovet och det skall borras med 43mm. Vad har ni använt för typ av borr? Ställbart? eller finns det just 43mm dosborr? Magnus ?-)
×
×
  • Skapa nytt...