-
Innehålls Antal
48 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Lagavulin
-
Hej! Ni som renoverat/mekat med penta 700-motorn.Har ni någon manual att tillgå. Försöker ragga tag i en på nätet att ladda ner (alla annan info om motorn oxå för den delen) Mvh / Grannen
-
Hej! Jobbar på ett snickeri med tillgång till lite teak och kontakter inom svetssvängen. Pekefästena fanns att köpa för 200:-/st såg jag. Vad tror ni det kostar att ytbehandla en egentillverkad variant? Några erfarenheter? Magnus
-
Kolla in klättertidningen www.brant.se De har gjort ett seriöst test av regn och ruskjackor av olika fabrikat. http://www.brant.se/html/bilder/testar/14.pdf Magnus
-
Så här ser kurvan ut efter 10 sekunders vridande på startmotorn. Kommer inte ihåg enheten på det hela. Kurvan ligger mitt i spannet mellan en ny och sliten motor.
-
Nya spridaren (ny spets & nytt fjäderpaket som justerats till korrekt spraybild) och 1100:- fattigare/lyckligare.
-
Hej! Den var tidigare orkeslös på lite hårdare belastning och rök pga oförbrända dieseldroppar. Nu är den som vanligt igen och har inga problem att marscha 5-6knop. Mkt erfaren motormekare sade att det finns olika spridartillverkare och det finns nog ingen anledning att ifrågasätta detta. Bra blev det i alla fall. Kompprovet talar om om kolvringarna/fodret är slitna. Kanske tom om ventilerna skall slipas in. Ingen expert på området. Magnus
-
Hej! Renoverade min spridare i småland nyss. Längst fram på spetsen ser du 4 ytterst små hål som gör att dieseln blir till en dimma under högt tryck. Prata med marinverkstaden. De kanske skickar den. jag betalade knappa 1100:- inkl. moms för ett nytt fjäderpaket ny spets och självklart ett test i speciell rigg för ändamålet. Hörde att bosch har spetsar som är billigare än penta. Motorn går som en dröm nu, mot tidigare när spetsen var helt igensotad. Gör ett komp.prov när ändå spetsen är borta. Tar 10 minuter.
-
Hej! Har oxå mycket goda erfarenheter av Abralon (Mirka). Hade ett flammigt skrov som inte polermedlet bet på. Körde först hela skrovet med abralon 2000 och avslutade med lamullhätta och lite snabbare rotation på lammullstrissan för att få upp lystern. Lade sedan en lackförsegling. Båten blev som ny. Dock var det omöjligt att få bort nyansskilnaderna där mitt gamla namn suttit (man kan känna en höjdskilnad mellan textområdet och solblekta skrovet. Hade dock inga grövre abralonpapper att testa med. Torde dock behövas runt 1000-papper för att lyckas. Inte alls så blött och blaskigt som flera gnällt på. Watski kar bara 2000 & 4000-papper i sortimentet (kombipack för 75pix). Gå till järn/bygghandlaren. Jag skulle behövt ca 6 st 2000-papper för att nå runt min 28-fotare aktern. Pratade med plastkillarna på varvet hemma, de kör endast med 2000. Polerar upp det sista, så 4000 borde inte behövas om man har rätt utrustning. Jag körde en roterande makita (polermaskin) & en Bosch 150mm i diameter oscillerande till abralonet. http://www.mirka.com/se/ http://www.lahega.se :-nojd Magnus
-
Hmmm! Ska måla om kölsvinet och alla utvändiga stuvfack. Kom fram till att det mest hållbara är Topcoat (utspedd gelcoat med en vax- & styrenblandning). Vad de sade på plast-reparationen vara att endast denna variant går att MÅLA med.
-
Hej! Har du en lösning på problemet? Locket är väl bara till för att hindra vatten att komma ner i värmaren? Någon som vet bättre? Magnus
-
Hej! Det ni skall använda efter er autosolrubbibg är att lackförsegla gelcoaten. Då blir båten extremt lätt att tvätta av och man slipper slita på båten varje år. Rekommenderas att man svampar av vattenlinjen någon gång när man ändå badar. Jag kör en mycket enkel tvåstegs variant från superkända Lahega från proffsvärlden. Kolla http://www.lahega.se/ och leta reda på No1 Brightguard™ 37A och 37B. Allt svampas på i mkt tunna lager med en lätt fuktad svamp. Fungerar super på både bil och båt. Köpes på autoexperten vet jag. Lycka till M!
-
Hej! I aktern sitter idag ett skitfult rostfritt och för stort lock till avgaserna till min gasolvärmare. Vet någon där ute var man kan få tag i andra modeller som kanske passar lite snyggare. Hatar slarviga installationer som förstör intrycket på båten. Hjälp mig! Magnus
-
Hej! Skall våtslipa (och efterpolera med maskin) skrovet på vår flammiga skysail 28 i påsk. Återkommer med bilder och förklaringar om hur det gick. Magnus
-
Hej! Skall dit med en Silva-logger i skrovet och det skall borras med 43mm. Vad har ni använt för typ av borr? Ställbart? eller finns det just 43mm dosborr? Magnus ?-)
-
Bra förslag! Nu till frågan! Hur lång kabel med defa/calix/biltema etc går det hitta från minipluggen till stolpen utan att hålla på med skarvsladdar etc. De brukar vara runt 2 meter till bilen. Finns det någon lösning? Magnus
-
Hej! Någon som vill förklara skilnaderna och ev fördelar? Magnus
-
Kolla med någon lokal firma som sysslar med bilreklam etc. De borde ha grejer & kunskap. Magnus
-
George Kan du förklra lite mer bildligt? Hur ser en targabåge ut. (har mina misstankar) Magnus
-
Hej! Ni som seglat några år och har erfarenhet av skotskenans längd/position kontra trimegenskaper på storen. Snälla berätta? Skulle vilja byta min slitna klumpiga gamla Rutger-skot (trippelblock) mot en smidigare variant med flytande skotpunkt. Som ni ser har skenan suttit i liv med röven på seglaren, men är nu nerflyttad av tidigare ägare för att den inte skall vara i vägen vid semester-/familjesegling. Jag hade som tanke att (lättast) flytta upp den så den står på sittbänkarna. Alt. 2, skulle vara ett tyngre jobb, då jag vill sänka ner hela skenan i sittbänken med ett avanserat plastjobb som följd. Nu är skenans längd knappa 70cm. Skulle säkert bli dryga 200cm om jag fick som jag ville. Vad tycker ni? och vad skulle jag ha för fördelar i seglingen, förutom alla gånger man skulle slå i benen. :-)
-
Hej! Kan verkligen rekommendera dessa skånetillverkade grejer som från början är tillverkade för just plastbåtar (gelcoat). Men proffsen kör det oxå till alla sorters billacker. Du bör dock införskaffa en roterande polermaskin av god kvalitet. (3000-5000 Kommer nog hålla livet ut att man blir glad av att köra med kvalitetsverktyg. Produkterna hittar ni på http://www.lahega.se, men titta gärna in på forumet. Jag blev rekommenderad dessa produkter av säljaren. No1 Powercut 11 Flytande rubbing. En klassiker i No 1 serien No1 Finecut 17 För polering av vattenburna lacker, silikonfri Kör någon av dessa ovan först för att få skrovet helt rent och repfritt. Avsluta sedan med att lägga ett 2-komponents lackskydd med 37A & 37B. Flaskorna är på 500ml och torde vad jag hört räcka till ca 20 personbilar. Vad det blir i båtformat vet jag inte, men många år bör det bli. Körde denna laddning på vår silverfärgade V70 och den är som ny nu. Allt är mycket lätt att arbeta med. No1 Brightguard™ 37A (Tvåkomponents lackskydd) No1 Brightguard™ 37B (Tvåkomponents lackskydd) Har för mig att dessa 2 kostar ca 600:- ihop Jag har en makita 9227CB POLER- & SLIPMASKIN 1200 W Proffessionell polermaskin Inbyggd styrelektronik Elektronisk mjukstart Ergonomisk design, rondelldiameter 180mm Såg den för 2300:- moms just nu. Rondeller köper man på mekonomen eller liknande (medelhårda) Lahega-prylarna hittar du via http://www.autoexperten.se eller kanske via Lahegas säljare direkt om du har egen firma Väntar bara tills värmen kommer då min båt skall lysa klarare än någonsin. Lycka till Mvh Polermange
-
Såm tråden heter, kan man lacka eller förnissa som alla kallar det över trä som är behandlat av kinesisk teakolja? Magnus
-
Hej! Som sagt många gånger tidigare. Båten kanske blir blankare av lite vax via billig maskin eller via handpåläggning. Men skrovet eller bilen blir knappast finare än den skit som sitter fast i lacken/gelcoaten. Jag köpte en makita för knappa 3000:- inkl moms, som är en proffsmaskin (roterande) som andast skall användas till att rubba upp lystern och ta bort allt det flammiga. Har ett par grannbåtar som är hopplöst flammiga som jag tänker hjälpa i vår. Är man några bra båtgrannar kan man ju alltid dela på prylarna. Nr1 köper högtryckstvätt, nr2 polermaskin den tredje slipmaskin, ja då spar man många sköna tusenlappar samtidigt som man slipper arbeta med skitmaskiner. Polermange
-
Hej! Undrar allmänt hur ni upplever era mobitronic-laddare? Är sugen på en 945-012TC 45 Amp/12 V som laddar 2 batt underhållsladdar startbatteriet. Bara undrar? Var era laddare gamla när de hade börjat ärga?
-
Hej! Kan verkligen rekommendera dessa skånetillverkade grejer som från början är tillverkade för just plastbåtar (gelcoat). Men proffsen kör det oxå till alla sorters billacker. Du bör dock införskaffa en roterande polermaskin av god kvalitet. (3000-5000:-) Kommer nog hålla livet ut att man blir glad av att köra med kvalitetsverktyg. Produkterna hittar ni på www.lahega.se, men titta gärna in på forumet. Jag blev rekommenderad dessa produkter av säljaren. No1 Powercut 11 Flytande rubbing. En klassiker i No 1 serien No1 Finecut 17 För polering av vattenburna lacker, silikonfri Kör någon av dessa ovan först för att få skrovet helt rent och repfritt. Avsluta sedan med att lägga ett 2-komponents lackskydd med 37A & 37B. Flaskorna är på 500ml och torde vad jag hört räcka till ca 20 personbilar. Vad det blir i båtformat vet jag inte, men många år bör det bli. Körde denna laddning på vår silverfärgade V70 och den är som ny nu. Allt är mycket lätt att arbeta med. No1 Brightguard™ 37A (Tvåkomponents lackskydd) No1 Brightguard™ 37B (Tvåkomponents lackskydd) Jag har en makita 9227CB POLER- & SLIPMASKIN 1200 W Proffessionell polermaskin Inbyggd styrelektronik Elektronisk mjukstart Ergonomisk design, rondelldiameter 180mm Såg den för 2300:- moms just nu. Rondeller köper man på mekonomen eller liknande (medelhårda) Lahega-prylarna hittar du via http://www.autoexperten.se eller kanske via Lahegas säljare direkt om du har egen firma Väntar bara tills värmen kommer då min båt skall lysa klarare än någonsin. Lycka till Mvh Polermange :-)
