Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
samuelb

Yamaha F60 hackar

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Yamaha F60 från 2010. När jag åker ut (ca 10min) hackar motorn över 5000 varv. Men på väg hem går den som den skall.

 

Det går inte att pumpa blåsan hård. Blåsan är inte heller hård när motorn går bra. Lossar jag slangen från motor kan man pumpa blåsan hård. Jag har prövat att byta slang och tank.

 

Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en fråga på meddelande angående detta inlägg så jag lägger in lite från detta här.

Jag har en Yamaha F60 från 2010. Den har gått 45timmar. Motorn startar bra men misständer vid ca 5000v/min. Drar jag av går den bra, om jag i stället ligger precis på gränsen där den börjar gå dåligt känns det som om detta varvtal sjunker. Vid ca 4000varv går den bra.

Teori 1: Den får inte nog med mat.

Teori 2: Nån givare ger inte rätt insignaler.

Man borde övervaka bränsletrycket på rälen samtidigt som man har den uppkopplad med YDS när den börjar bråka.

Jag vet inte vilken meknivå du ligger på men kolla förfiltret på motorn och dränera ångseparatorn o se va som kommer ur den. Ser det bra ut gå över alla kontaktstycken. Hjälper inte detta så krävs det en del mekvana för o gå vidare o har du inte det är det verkstan som gäller, appropå det, står inte motorn under garanti fortfarande..?

Hursom så är det här lätt o knäcka för en van mek med rätt utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Kontaktade Yamaha, garantitiden gick ut i maj... Men vad jag förstod mellan raderna kan det lösa sig om det är ett fabrikationsfel, det är stort. Men är felet pga dåligt bränsle gäller inte garantin (Givet vis)

Jag köpte den här motorn när den var 2år, den hade då gått 12timmar. Jag har i år kört ytterligare ca 35 timmar. De första 20timmarna i sommar har den gått som den skall. 

Var ute och provkörde idag. Började enligt jarbs rekommendation att  tömma och kontrollera förfilter och ångseparatorn, det såg inte ut att vara något skräp där. Drog ut och kontrollerade och satte i kontakter vid styrbox och koppling i motor till styrbox samt säkringar. Tyvärr gick inte motorn bättre.  

Jag tror som du jarb att det är något av de felen du räknar upp. Viss mekvana har jag samtidigt som jag har stor respekt för servicetekniker och det kunnandet som finns.

Finns det något enkelt standardfel som man kan kontrollera eller är det så att det finns så många troliga felkällor så man behöver koppla upp motorn och mäta sig fram till felet?

Är det rimligt att det kan bli sådana beläggningar att den går dåligt på bara några år, den gick ju bra i början av säsongen eller är det mer troligt att det är en givare som trillskas. Kontrollerade värmen, den går dåligt ett tag även när den är varm. Vad kan tänkas hända i motorn som gör att den går bättre en stund efter att den har rätt temperatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fick idag fixat en fyrtakts evinrude 50 HK ( Suzuki ) med liknande symptom. Visade sig vara jordfel vid startmotorn. Kolla alla kablar så att allt är draget. På min hade en bult vid startmotorn lossat lite o där satt fem kablar som behövde jord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bytte du bränslefiltret senast? Alltså det som sitter under  motorkåpan? Har du inte bytt det på ett tag, så är det där du skall börja tror jag. Får den känslan. Du kan testa att andas i filtret, ett nytt filter har nästan noll i motstånd, käns det som i ett sugrör, japp så är det dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardfelet när en motor beter sej som din är att den inte får nog med mat. Du har en hel radda filter i motorn, eventuellt även ett i båten om du har fast tank. Filtret före pumpen som jag antar är det du kollat på, ett efter pumpen, ett i ångseparatorn som sugfilter på högtryckspumpen och ett filter i var spridare. Filter i papper byter man, de i stålnät kan man till nöds rengöra med t ex brakeclean och tryckluft.

Symptomen tyder på att bränsletrycket före spridarna inte hålls på rätt nivå vid höglast, orsakas oftast av att filtret i ångseparatorn är skitigt. För att kolla detta filter måste botten på ångseparatorn tas av. Eventuellt är spridarnas filter igensatta.

Japp, har motorn inte konserverats riktigt eller fått dålig mat kan bränslerelaterade problem uppstå även på en 3 år gammal motor. Kallstartsprogrammet som fetar motorn är aktivt till 51 grader på de flesta EFI-Yammor sen kompenserar den även för motortemp o insugningslufttemp hela tiden..

MEN det kan som sagt oxå va nåt helt annat, motorn uppkopplad till YDS och mätninga av bränsletrycket kommer som sagt troligen snabbt avslöja vad som är fel men det kräver tillgång till YDS, bränsletrycksmätare samt kunnande att tolka värdena som presenteras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick idag igenom de kablar jag kunde hitta för att kontrollera att ingen satt löst eller var dåligt jordad. Upptäcker att en tändkabel satt löst. Trycker den på plats och åker ut, trots att det egentligen blåste för mycket, gissa om jag blev förvånad när motorn fortfarande gick dåligt. (troligtvis har väl kabeln haft kontakt hela tiden) När jag gjorde service sist hade motorn bara gott 12 timmar därför bytte jag inte stift och bränsle filter. Det var kanske dumt? Tänkte byta detta, om den inte blir bra med det lämnar jag den till Yamaha center i Göteborg. Jag antar att de är bäst på att hantera en YDS? Eller är det någon som har bättre erfarenhet av någon annan?

 

Har gjort några upptäckter vilket kanske har samband med problemet, ibland går det inte att tilt ner motorn med knappen på motorn. Och i början av säsongen vet jag att en summer ljöd om motorn var uppfälld eller om växeln var i när man slog på tändningen. Denna varning hörs inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Bytte tändstift och bränslefilter, monterade ett förfilter (10u tror jag att det var, från Yamaha C) Men den gick inte bättre och lämnar den därför till Yamaha C i Gbg för att de skall kunna göra mätningar enligt Jarbs beskrivning. De byter ett filter till ångseparatorn och gjorde rent spridarna, kostade 6500kr... Felet finns kvar. Lämnar in motorn igen, de provkör i havet och konstaterar att felet finns men när de mäter med sina instrument hittar de inga fel.

Svänghjulet är rostigt och många kontakter har ärgat, känns som om det kan vara glappkontakt så som A705 föreslog?

Motorn är inte gammal, 4år. Inte skall väl kontakter på en Yamaha ärga på så kort tid? Kan den ha varit unter vattnet (jag köpte motorn begagnad)? 

Hur åtgärdar man ärgade kontakter så att dessa sedan väntas hålla i 15år? Om motorn har varit under vattnet, skall man då göra något mer? 

post-10022071-1394237762,8403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför man skall provköra båten vid service. Vilken bilverkstad provkör inte bilen?

På min förra F60 så vart svänghulet också rostigt, men vill påminna mig att inga kontakter var dåliga.  Men har svårt att tro att man får igång en motor som legat på botten numera. Det är ju lite mer elektronik nu än förr.

Fast nu får jag väl höra 1000tals fall där motorer minsann legat på botten och ändå går som raketer.....



Edit:  Jag har även för mig att jag har haft vatten i systemet och haft liknande symptom. Men inte kan det vara kvar något vatten när de gått igenom allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor har garanterat varit dränkt.Med tanke på bilden du la upp mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förvånar att de inte lyckas hitta felet med felsökningsutrustning uppkopplad samtidigt som den går illa. Det är inte direkt nån månraket det här. Är verkligen ALLA värden OK när motorn inte går som den ska..?

 

Vad fick dom att riva i bränslesystemet? Pekde felsökningen i denna rikting? Var det skitigt här? Höll motorn bränsletrycket? Hur flödade spridarna innan rengörning? Det känns som man bara bytt delar och meckat utan större eftertanke..? Det här får mej o tänka på en text jag skrev här för inte så länge sen i helt annat ärende..

 

Det finns två sätt att angripa en motor som inte går som den ska Det bra och det dåliga.

 

Det bra går ut på att man har kunskap om hur en motor funkar o vilka behov den har för att gå. Kännedom om hur systemen på just den aktuella motorn är uppbyggda, relevant utrustning för att felsöka och ett metodiskt arbetssätt. Felet hittas snabbt o korrekt åtgärd sätts in. Billigt o bra.

 

Det dåliga sätter innebär att man på måfå o utan vidare eftertanke byter delar på motorn tills den åter funkar. Det brukar ta lång tid o blir oftast dyrt o i värsta fall skapar metoden nya fel som inte ens fanns från början.

 

Om jag varit denna mek o lagt ner 6500 kr på motorn utan att veta va felet är hade jag skämts..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kännedom dessa motorer har ett vanligt fel med kärvande bränslepump de finns en garantikampanj på de .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas innerligt, för den auktoriserade Yamahaverkstadens skull, att man under sin 6500kr-service tagit notis av det servicemeddelandet och avfärdat det som felet på denna motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanti på pumpen är bara f30-f40 mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En defekt bränslepump visar sej om man mäter bränsletrycket vid den last som problemet uppstår vid. Väldigt lätt att verifiera med korrekt felsökning. O det är just med felsökningen som denna mek/verkstad misslyckats. Jag hoppas man tar sitt ansvar och börjar felsöka denna motor istället för att på måfå byta delar utan eftertanke..

Om det är så att man misstänker att denna motor badat kan det även va ide att kolla upp systemets 5 volts referens. Ett jordfel/kontaktfel i denna slinga gör att mätvärdena in till ECUn blir felaktiga. Men felatiga signalern visar sej även på YDS om man jämför med tabeller för en motor som funkar korrekt..

Som sagt så är ett statiskt fel av denna typ enkelt att peka ut med systematisk felsökning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha center har ingen vattentank för provkörning, kan det vara orsaken till att de inte kan hitta felet?

Var på motorn kan man kontrollmäta 5volten?

Om jag på land varvar mortorn uppträder felet runt 5000varv men värdet på varvräknaren flukturera kanska mycket. Är det ett tecken på att 5volten inte är stabil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man med säkerhet ringa in felet bör den köras i det driftfall den strular med felsökningsutrustning ansluten. Det finns testpropellrar så motorn kan belastas vid kaj eller i tank, dessa proppar belastar motorn utan att ge framdrift. ECUn har minne, oftast 13 minuter men det varierar lite mellan modellerna. Manuella mätningar såsom bränsletryck måste dock mätas i realtid.

ECUn styr ut 5 volt på orange sladd till ett antal givare, i ditt fall TPS, IAP och IAT-givarna. Spänningen som kommer tillbaka är mätvärdet. Är det jordfel/kontaktfel i denna slinga får ECUn felaktiga invärden men är det inte alldeles tokigt gör den så gott den kan med dessa värden utan att sätta felkod. Men som sagt en jämförelse mellan YDS-värdena från din motor när den strular med de värden det ska va kan fälla eller frikänna en hel del utrustning..

Gör den det förresten, sätter felkoder eller tänder motorstörningslampan..?

Varvräknarsignalen har inget med 5V att göra utan styrs ut från UCUn men signalen kommer troligen ursprungligen från laddspolen eller triggspolen, osäker på hur det är på din.

Men hur agerar verkstan och exakt vad har man gjort och felsökt..? O framförallt vad har man för plan nu..? Åtar man sej att laga en motor och det enda man åstadkommer är en räkning på 6500 kr så bör man skämmas å det grövsta så jag hoppas inte fallet är avslutat från deras sida..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett några felkoder i varvräknarinstrumetet. Man kan genom att trycka på ett speciellt sätt på instrumentet få fram felkoder, gjorde detta i sommras men fick inte fram något fel. 

Yamaha menar att de har gjort så gott de kan, de har talat med Yamahas support... vad skall jag säga... det är klart att man tycker att det är både bedrövlig och ledsamt. Innan jag hämntade ut den och betalade frågade jag om de hade provkört vilket de bekräftade att de hade gjort... Vem i Göteborgsregionen skall man vända sig till? 

I morgon tänkte jag i alla fall svänga om Elfa och köpa ett medel som tar bort oxid från kontakter samt vasselin. Med en långhårig pensel och trycklyft skall jag sedan tvätta alla kontakter och med en spruta fylla dessa med vasselin. När jag jobbade på Saab Ericsson space (Heter Ruag i dag) tvättade vi kretskort med pensel med långa strån, det tog tid men blev bra. Någon som har synpunkter på det?

Därefter kontrollera att det ligger 5volt på orange ledare. Räcker det att mäta med vanlig multimeter eller är det ev. rippel man vill mäta så så att man måste använda ett orcilloskop?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR att Command Link instrumenten inte minns felkoder utan visar bara inneliggande koder. Tror du måste ha servicemenyn framme för att en intermittent kod ska synas..

Riktigt tråkig inställning från denna verkstad. Ring och prata med Yamaha själv och fråga om de tycker detta är acceptabelt. De kan säkert oxå föreslå en verkstad som har tränad personal med rätt utrustning och inte minst rätt inställning och arbetssätt. Som sagt det här bör inte va särskilt svårknäckt om det bara görs en vettig felsökning..

Eftersom felet bara uppträder över ett visst varvtal bör du ju mäta 5-volten när felet inträffar. Det blir lite lurigt om man inte har tillgång till en servicekabel med mätuttag. Visst kan du mäta genom att först koppla loss TPSen och mäta på det kontaktstycket och sen göra dito med IAP/IAT-givaren, de är hopbyggda, med bara tändning på men sannolikt har du rimliga värden då.

Det är egentligen vettigare att ta en dump med YDS när felet inträffar och sen analysera värdena som ECUn tar emot och skickar ut. Plus några andra mätningar/analyser som vilken verkstad som helst värd Yamahs auktorisation borde reda ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett måste en sådan här gång att motorn måste provköras i en provkörningsbassäng  med testpropeller  å med datorn inkopplad då kan du även simulera fel ex göra en misständning vid vissa varvtal på respektive cylinder å liknande ,skulle va intressant å ta tag i en sådan motor å se hur snabbt man hitta felet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man blir allt lite sugen på att lösa detta, wanmar :) Borde inte ta särskilt lång tid då det ligger inne hela tiden över en viss last. Hade varit lite värre om det kommit och gått.. Samuelb får i alla fall lova o berätta vad felkällan var när problemet väl är löst ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har nu gått över och gjortrent med pensel och oxidlösande spray för kontakter efter den rengörning har kontakterna fått kontakt olja. Detta har jag gjort på alla kontakter utom några få som verkade vara byggda så att den inte skulle gå att ta i sär. Jag gjorde också rent kontakter till de två kablagen som gick in i något som såg ut som en styrbox.

När jag gått över nästan alla kablage upptäckte jag att jag glömt att koppla bort batteriet.

När jag nu skall prova motorn startar den inte alls. Det kommer ingen gnista (nödstoppskabeln är i men det tjuter inte om man prövar att starta utan). Efter provkörning sist hade jag låst motorn med fjärrkontrollen. Har jag gjort något dumt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kontakt olja ?de får ej vara någon form av olja på dessa kontakter ,ta bäkleen i stället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt de här medlen som både är rengörande och skall förbättrar kontakten:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-791-05&toc=0&q=8079105

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-802-31&toc=19046&name=kontaktoljestift_dispenser_5_ml,_eml_micro_dispense 

Jag har fått goda rekommendationer på dessa produkter men jag vet inte att man har användt dom på båtmotorer. Har jag tänkt fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringarna är hela.

Ringde och talade med Tifomarin, de verkar ha den känsla man önskar av en reparatör. Enligt Tifo händer det då och då att de fixar motorer som YC inte klarat av.

Lämnar in motorn i morgon men återkommer med rapport när den är klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittat en riktig verkstad! Det här kommer lösa sej ska du se. O som sagt är vi flera som är nyfikna vad det var som felade så glöm inte berätta när motorn går som den ska igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Efter en närmare titt på kontakter och framför allt styrkortet så måste det vara så att motorn har badat:-( Styrkortet är helt grönt... Har försökt att tvätta rent styrkortet, först med vatten för att få bort salt och sedan med isopropanol för att få bort smuts men det blev inte bra. Nytt styrkort kostar 10 000kr på YC. Någon som vet var man handlar sådana delar, priset är ca hälften på boats.net?

Har någon handlat från boats.net, fungerar det bra? Blir det krångel med moms?

Om man byter styrboxen och inte kopplar in startspärren, kommer motorn då att fungerar utan den? Det är tydligen så att styrbox och startspärr behöver giftas ihop genom att trycka på knapparna på ett speciellt sätt första gången man startar men jag hade helst skippat det.

Kan jag få hjälp att konterolla att jag valt rätt artikelnummer. Min motor är en 2010 med Typ/ serienummer:F60CET/ 6C5 L 1042259 är detta rätt http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-6C5-8591A-32-00.html

 

Samuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blev inte bra..? Det behöver ju inte va fel på ECUn bara för den har varit blöt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har på verkstaden sett att motorn gick bättre om de provkörde med annan styrbox. Dock gick det inte att varva mer än 2000varv eftersom låsspärren inte fanns till hands. Om jag förstått det rätt är det gnistan som fallerar på två cylindrar när den går dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...