laand 1 Postad 28 Juli , 2013 Hej Turbomätaren på instrumentpanelen visar endera noll (då är motorn avslagen och all el är frånslagen) eller också visar mätaren max när motorn är igång. Motorn är en TAMD 41. Några frågor. Var sitter sitter givaren till turbon? Vid vilket varvtal skall turbon starta? Som det är nu idag så vet inte ens om turbon går igång och isåfall när. Ännu bättre om någon som vet var jag skall börja felsöka. Mätaren? Kablaget mellan mätare och givare? Givaren? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 28 Juli , 2013 Om mätaren går upp i topp när du sätter på tändningen så är det avbrott mellan givare och instrument. Givaren sitter på inloppsrörets ovansida, och är en rund grej med en kabel på toppen. Om du lossar kabeln och jordar den mot motorn ,ska mätaren gå ner på noll. Om den gör det, så är det givaren som är defekt. Annars är det kablaget, om kabeln satt fast på givaren från början förstås. Om den var lös, är det nog bara att montera tillbaks den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 28 Juli , 2013 Hej Tack för svaret. Då ska jag kolla detta . Vet du också vid. vilket varvtal turbon förväntas starta? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 15 Postad 29 Juli , 2013 På min 41-a börjar turbon ge ett litet övertryck vid drygt 2000 varv, fullt skaft och runt 3.600-3.700 varv ger ca. 1,5 bars övertryck. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 29 Juli , 2013 Hej Tack, då har jag något att gå efter. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 31 Juli , 2013 Hej Felet lokaliserat. Det var själva kontakten som man sätter på givaren som var slut. Enligt lokal Volvo-mek så sitter den ingen mätare som original på motorn. Huvudsaken är att felet är lokaliserat, sen blir det en tur till Volvo-mek. Turbomätaren började inte röra sig förrän vid 2 500 varv. Tack skall ni ha för hjälpen! Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser