fippe1 3 Postad 22 Juli , 2013 Hej, idag när jag skulle byta till en ny kabel mellan generator och startmotor då den som satt var underdimensionerad så lyckades jag med det man inte får, nämligen att dra av bulten för +polen på solenoiden. nu till mina frågor. jag har hittat nya solenoider på hansen och blir lite konfundersam på hur i hela h-vete man ska kunna veta vilken modell man har på startmotor. min ser inte ut som de tre olika typerna som finns i mercruisers servicemanual, om man kikar på solenoiden så är den mest lik den varianten som heter pg-260 men jag är inte säker på det heller. id nr på startmotor och solenoid gick inte att få fram heller då dessa inte syns. fråga två, hur går man tillväga för att byta ut solenoiden, kan jag göra det utan att plocka bort startmotorn från motorn? om jag måste bort med starten är det inte bökigt att få till shimsningen igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juli , 2013 Verkar ju vara några gänger kvar så varför inte en mutter på dom som är kvar? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 23 Juli , 2013 Motorn är en 5.7 V8 från 97 med en PG-260 startmotor. Anledningen till att jag inte använder de resterande gängorna är för att dessa är för korta. En mutter passar på men inget mer än det. Hade man haft en hylsa som man gängar på som sedan har en ny gängtapp med nya gängor hade jag kunnat använt det som finns kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 23 Juli , 2013 Be någon svarva o gänga en hylsa då,så kan du ju dra i en bult. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 23 Juli , 2013 Tror att det blir mer kostsamt och tar längre tid än att byta solenoid. Solenoiden kostar 625kr bytet tar förhoppningsvis bara några timmar. Ska man leta rätt på någon nu under semesterbilder som kan svarva till en hylsa att gänga dit tror jag blir svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 24 Juli , 2013 Punkta ihop några Muttrar då Gänga på några stycken på en skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2013 Bra förslag! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Juli , 2013 Finns en manual HÄR för DelcoRemy pg-260. Verkar bara vara tre skruvar som håller solenoiden men de är nog alltför svåråtkomliga utan demontage av hela startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Juli , 2013 Brukar vara svåråtkomliga, vet inte hur det är på din båt kanske går att komma åt men, dom brukar behöva en slagmejsel för att lossna. Men varför byta med Kalledrags utmärkta tipps. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 24 Juli , 2013 Hade ingen möjlighet att punkta ihop två muttrar men det gick bra ändå. Alla kablar sitter på plats och verkar sitta ordentligt. Hoppas att det håller säsongen ut så byter jag den i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser