Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
yamahamannen

Drag för gädda och Abbore!

Rekommendera Poster

Hejsan alla

 

Jag har börjat intressera mig mera för fiske än tidigare! och undrar vad man ska ha för drag till gädda och abbore mest för gädda! jag och två kompisar har åkt runt till lite olika vasser och grunda ställen runt nynäshamn men verkar dött! men detta har jag nu!

 

http://forumbilder.se/CESRE/cimg1460

 

1, Abu atom 20G

2, Abu atom 20G

3, nått från fladen

4, föjlde med ett teleskopspö från biltema

5, spinnare flex long 2

6, Annan spinnare ,vet ej nått om den

7, annan spinnare

8, annan spinnare

9 annat drag, vet ej vad typen på drag heter!

10,-II-

11, Abu toby 16G

12, -ll-

13, -ll-

14, nån jigg!

 

 

Har även lite andra jiggar som man ska göra själv!

 

Vet ni några tips på var man kan kasta nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt med gädda just nu, värmen och solen gör att dom söker sig djupare. Mindre gäddor går fortfarande att ordna men högsäsong är tyvärr ändå vår och höst. Lite molnigt, gärna väderomslag och framförallt vind är saker du vill ha vid gäddfiske.

 

Gällande drag beror det helt på förutsättningarna, grumligt eller ljust vatten osv. Var inte feg med storleken, gädda jagar stort. Drag uppåt 25-30 cm är inte helt fel vissa dagar.

 

Sök på fiskesnack för mer utförlig info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få vill avslöja sina bästa ställen. Samma för mig. Men om man åker runt lite kan man se var andra håller till och notera de ställena.

Vad gäller utrustning så har jag (ännu) inte börjat med jerk-fiske. Finns en del bra på tuben som lockar iaf mig.

Jag är rätt förtjust i Salt-vobblerna. Gärna en papegoj-färgad som varken flyter eller sjunker. Tror det kallas svävande. Har visst lagt upp en bild på en sån här på MG förut.

Håller med om att man gärna kan använda större drag. Gäddor är giriga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat många år och med många olika typer av drag men sista åren har det varit jiggar som gällt och det med stor framgång. Fördelen med jigg är att den är billig,fastnar inte i nate och tång lika lätt som ett vanligt drag och sist men inte minst...fiskarna älskar jiggar och speciellt gula med svart eller orange knopp.

 

Med vänlig hälsning, johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...