Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
drdrain

Mercruiser 3.0 varvar inte ur

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har en Searay 200CC som det sitter en Mercruiser 3.0 och Alphaone drev på.

Vi var inför den här säsongen tvungna att byta drevet vilket gjordes och det verkade inte vara några problem när vi lade i båten iaf inget som jag reagerade på under den lugna provturen.

När jag däremot några veckor senare skulle åka ut med mera folk i båten 4 vuxna 3 småbarn så märkte jag att motorn verkade klen och för att komma ner i plan fick jag flytta fram folk.

Ingen fara med det, men det jag reagerade på är att den inte varvar mer än drygt 3000 rpm, och det känns inte som att det händer så mycket när man kör ner reglaget sista biten, låter inte som motorn försöker kämpa på ens ?

Inget annat verkar konstigt, det går jämt, låter inget konstigt men det är just att den inte varvar ur.

Ska testa att byta propeller i helgen vilket känns långsökt, men funderade lite på om drevet dom byte till hade annan utväxling vilket jag inte tror.

Och ska även låna utrustning för att göra komp prov, men tycker inte att motorn som är från 2002 borde ge upp redan ?

Finns det nåt annat man skulle kunna kolla som nån här känner till eller varit med om liknande ?

Är inte direkt båtmeck, men har iaf inte tummen mitt i handen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Når du ungefär samma toppfart som innan byte av drev (Kolla givetvis med rätt referens) så är det troligen annan utväxling på detta drevet, om det va fel på förra, eller detta drevet är omöjligt att säga.

Två vägar att gå: 1. Byt utväxling på drevet, 2. gå ner kraftigt i proppstorlek.

Ok finns en tredje möjlighet: Se detta som en kanon möjlighet att slänga i en V8 å få riktigt jänkebåt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du tror ändå att det kan vara så att man satt på ett drev med annan utväxling alltså ?

Kommer man runt det med hjälp av att byta propeller då ?

När jag kollar på Seray's prochart så säger den att man ska ha 1.98 i utväxling och en propeller som är 14,5X17 på båtar som är från 1988.

Samtidigt när jag gogglar runt lite så märker jag att det finns en massa oilka utväxlingar på Gen 1 dreven.

1:98/1:94, 1:84/1:81, 1:65/1:62, 1:50/1:47, 1:32/1:30

Nu säger det väl inte så mycket, men det gamla drevet var vit lackat, medans det nya utbytesdrevet är svart som dom flesta.

Fanns alla dessa utväxlingar på den tiden man lackade mercruiser drev i vitt ?

Kommer det eventuellt lösa problemet om vi sätter dit en propeller ( för att testa ) som är 13 x 21 ?

Kommer det hjälpa att testa att sätta på en mindre propeller med högre stigning på då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre diameter ger oftast mera slipp, inte alltid önskvärd. Stigningen är den mest avgörande punkten, man räknar med ca 300RPM skillnad per stigning.

Olika utväxlingar beroende på motorstorlek och därigenom belastning på drevet.

3.0 motorn är den minsta  och utväxlingen ska ligga på ca 1:2.

Har du en V8 så borde den ligga minst/lägre än 1:1,3

Nu har Mercruiser ändrad utväxlingar både vid proppaxeln och vinkelväxeln genom åren, men ungefär så som jag skrivit ska det va:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !



Nej når inte samma topfart skulle säga att när jag trimmar ut och försöker köra max så har jag nog tappat runt c:a 5 knop.

Om det fanns dom pengarna så skulle det sitta en V8 i den redan :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på att botten och propp inte har beväxtning så låter det inte ok.

Maxvarv ligger troligen på 4400-4800RPM på denna motorn, säg att du når 3,5K - 3,8K nu, så borde inte detta påverka toppfarten så mycket tycker jag.

Vad ligger WOT på ensam i båten nu, och vad låg den på innan byte av drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte finna lån påväxt hade problemet i stort sett när den lades i.

Har inte märkt nåt när vi stått i vattnet när vi försökt byta propeller heller.

Gjort komp prov nu och det ligger på c:à 12 så ska vara ok.

Kunde inte byta propeller då den yttre brickan är som en gjuten kona som sitter ner i propellern och inte som en lös bricka man sätter på innan kransen.

Inte testat solo nu, men är just efter ca halvas som det känns som det inte händer nåt och det tar tid att få ner den i plan.

 

Känns som det måste bero på byta av drevet innan dess så fanns inte det här ens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen så ska drevnummret sitta under mercruiser tejpen som jag har fattat det på mecken som bytte det.

Ska kolla med han ikväll om det är ok att slita bort den isåfall eller om dom vill komma ut och kolla/byta det själva.

Fick nyligen höra att dom nu började bli osäkra på om det var ett drev till en 4.3l ( 6:a ) som dom hade bytt till.

Vilket jag isåfall kan fatta att det troligen skulle bli problem med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...