Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
PrincessThomas

Pentrypump som spottar

Rekommendera Poster

Har nu testat två pumpar, båda spottar ut vattnet i stötar, alltså är det inget fel på pumparna, men det är som om att det är luft i slangarna. Det läcker ingenstans (som jag kan hitta) och då borde pumpen gå igång av sig själv om det läcker. Några ideèr ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer det in luft på sugsidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror oxå att den suger luft eller har den en sughöjd den inte klarar av? Är det sjövatten eller från tank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer från tank och varmvattenberedare, det har fungerar i alla år tidigare, strulet började efter sjösättning, byte till ny pump då jag trodde den blev förstörd under vintern, men det hjälper inte.

Kan det suga tjuvluft från någon kran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det, leta först efter tjuvluft på sugsidan, alltså allt efter tanken upp till pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske de är stopp eller veck på slangen på sugsidan så den inte får fram tillräckligt med vatten. Ta loss slangen och sug och blås känn om det går trögt.En tanke bara.

Kan ju ta ett tag innan du får fart på pumpen och all luft är borta men det har du säkert uteslutit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte har en hydrofor eller hydropress i vattensystemet kan ge en pulsande effekt i tappkranen, kanske inte så mycket att den spottar och fräser men rejält pulsande. Om du har något tryckkärl så kan det vara idé att kolla att det inte är det som tappat trycket.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något veck tror jag inte på, har fungerat tidigare, men tanken slog mig att det kanske har fastnat något skräp som gör att vattnet inte kommer fram ordentligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...