Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
Mange249

Bensinen ändrar utseende/ vatten?

Rekommendera Poster

Har beskrivit mina motorproblem i en annan tråd. Kortfattat misstänker jag vatten i bensinen...

Tömde mitt bränslefilter i en glasbruk utan lock och den var först klar och fin för att sedan efter en halvtimme bli grumlig. Någon cl vatten ur en 3-4 dl bensin. Räcker det för att bli problem? Kan man i så fall ha ksprit i tanken till en 2taktare eller inverkar det på smörjningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bensin har passerat genom avskiljaren sedan förgående tömning/byte? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört 2-3NM, så är inte mycket. Däremot den tidigare tömningen visade ungefär samma mängd och då är det inte tömt på minst 6-700l bensin. Det är ett filter utan kopp. Den första tömningen blev dock förorenad av olja osv, så den är svårare att se resultat från. Jag vet ju tyvärr inte heller om jag fick ur allt vatten första gången. Får nytt filter idag.

Letar bränsleproblem och famlar väl mer eller mindre i mörker just nu, då jag har svår att utesluta saker med den minst sagt begränsade mängd delar jag har här ute i skärgården...

Är det normalt att bensin missfärgas grumlig redan efter 30min. Bensinen ser nu ut som den vänstra flaskan efter någon timme utan lock. Såg ut som höger om än nästan transparent till färgen från början... Inte min bild, men illustrerar effekten...

post-10013229-1394237554,8586_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet med dagens bensin, är att den innehåller så mycket alkohol, att den blandar sig med vatten. Då går mycket vatten förbi vattenavskiljaren och hamnar i förgasaren. När båten är stilla sjunker vattnat sakta, och lägger sig i botten av flottörhuset. Där blir det som ett vitt slem som sätter igen munstyckena. Om man inte tömmer flottörhuset inför vintern, dunstar bensinen bort och vattnet som dunstar långsammare, bildar ett vitt pulver, som också sätter igen munstyckena. Om man låter båten stå på land i ca en vecka, sjunker vattnet till botten av tanken, och kan sugas upp, om det finns någon lucka där man kan få ner en sugslang. En oljesug funkar bra till detta. att hälla i karburatorsprit, gör snarare saken värre, då det redan är mycket sprit i bensinen redan när man köper den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall blir det väl att hälla i mer fräsch bensin och köra vidare och hoppas att den fortsätter gå bättre. Om inte får jag plocka ned förgasarna... Jag antar att om jag fått vatten i flottörhuset kan det ta en stund innan allt är genomspolat... Igensatta kanaler borde väl ge konstanta problem? Min motor går bra en stund innan det börjar tveka...

Båten gick bra för ett par veckor sedan och stod sedan stilla. Efter detta kom problemen. Tolkar detta som att det kan ha varit vatten i bensinen som nu sjunkit och orsakar problem. Hittar inga mängder vatten i filtret som jag tidigare nämnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det normalt att bensin missfärgas grumlig redan efter 30min. Bensinen ser nu ut som den vänstra flaskan efter någon timme utan lock. Såg ut som höger om än nästan transparent till färgen från början...

Detta strider mot min intuition av hur det borde vara. Grumligt från början med efter en tid separerar bensin och vatten + etanol till två klara faser med bensin överst och vatten + etanol i botten av flaskan.

Min granne hade liknade problem med sin båt. Det gick inte att komma åt att suga ur bottensatsen. Med båten på land kom endast små mängder vatten om man tömde tanken, men när båten studsade runt lite i vågorna fylldes vattenavskiljaren snabbt helt full med vatten.

Jag kopplade en separat tank med garanterat ren bensin direkt till motorn och tömde (spolade igenom) flottörhusen med ren ny bensin. Motorn gick trots detta uselt varför båten togs upp. 

Förgasarna som var fulla med hartsliknade gegga gjordes rent. Vid test på land med separat tank gick motorn bra.

Efter lite funderande tömdes tanken så gott det gick, därefter fylldes tanken med ren frisk BF95 + E85 så att den total mängden etanol blev 10 % som är max vad Yamaha rekommenderar.

Egentligen var mängden etanol högre. Om man tar BF 95, fyller på tillräckligt med vatten och skakar runt så kommer vattnet förena sig med alkoholen och lägga sig i botten av kärlet. Det går alltså på detta sätt av avskilja alkoholen och det är just precis vad som hänt i tanken.

Nåväl. Båten sjösattes och testades först med den separat tanken varvid den funkade perfekt. Den fasta tanken anslöts och spänningen var stor då vi eftyer en provrepa kollade avskiljare. Det fanns inga spår av vatten i avskiljare. Tydligen räckte etanolkoncentrationen att hålla det återstående vattnet i lösning.

Varefter bränslet i tanken förbrukades återfylldes tanken med 2/3 ny ren BF95 och 1/3 av den bensin som sparats sedan tanken tömdes, denna var ju nästan vattenfri enligt resonemanget ovan. Tanken var att så fort som möjligt minska koncentrationen etanol utan att äventyra att vattenoch etanol på nytt skulle avskiljas. 

Detta var två säsonger sedan. All gammal bensin är sedan länge förbrukad. Av vatten syns inte ett spår och motorn går alldeles utmärkt.

Anledningen till all detta jobba var en trasig O-ring till tanklocket.

Hoppas detta ger lite tips om hur du kan tänka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...