Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
Annyh

lagning i skrov

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen köpt en If segelbåt och såg att det finns en spricka i aktern som har lagats. Detta upptäckte jag eftersom jag kröp in under sittbrunnen och solen lyste på utsidan. Jag bifogar en bild där man ser sprickan lysande.

På utsidan syns ingenting.

Vad rekommenderar ni att vi ska göra? Tror ni att den är ordentligt lagad?

Tacksam för svar! Hälsningar Anny

post-10025279-1394237553,2573_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du markera var sprickan är. Jag kan inte se den på bifogad bild.

Läcker det eller ser du bara skiftningar i ljuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är det som ser ut som ett Y så skulle jag gå på och laga det med väv och polyester. Det är lite svårt att se hur allvarlig skadan är och om det krävs omgående lagning.

Om det är Y-et så ser det ut som en bärande del. Det behöver dock inte vara akut att laga även om det är det. Båtar från den tiden är rejält byggda!

Sen kan man ju undra hur skadan uppstått. Borde vara något annat som är skadat också.

Men, som sagt, jag vet ju inte om det jag ser är det du menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja veta hur det ser ut på utsidan av aktern. Om det är i anslutning till roderbeslagen så skulle jag bli lite orolig och fundera kring hur skadan uppstått, sannolikheten att det spricker igen och konsekvenserna av det. Stort hål eller oanvändbart roder? 

Och när jag skriver lite orolig så menar jag just _lite_, inte så att det jag skulle ligga vaken utan snarare utreda vidare.

EDIT: Kollar närmare på placeringen av sprickan. Är det inte där många IF:ar har sitt utombordarfäste? Kan man gissa på att någon kört full fart med motor tvärställd för att svänga snabbt? För mycket kraft fördelad på liten yta. Jag var med en båtköpande kompis som smakråd på en liknande båt och konstaterade inne i akterstuven att akterspegeln fylld av sprickor från motorfäst och utåt.

Om det är så så skulle jag vara försiktig med motorn och planera in ett plastningsjobb att förstärka akterspegeln. 

Om det inte är i anslutning till något viktigt på utsidan så skulle jag inte göra något alls.

Har du kollat i IF-båtörbundets forum om det är ett känt standardproblem?

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser inte vad du ser på bilden men har krupit i båtar och skådat ljuset. Är det tunt med färg lyser det igenom glasfibern.

Skulle inte vara orolig så länge det inte läcker om iinte stället utsätts för påkänningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Jag har nu krupit ända bak och känt över sprickan. Om det har varit en spricka så har den lagats även från insidan. Man känner inget stort hål. Nu är jag inte så orolig längre. Inget läcker, så nu seglas det för fullt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite OT nu när TS kontrollerat att allt är ok.

Om det ska lagas är epoxy att föredra framför polyester - väv och epoxy alltså.

Läste på ganska mycket innan jag själv sågade och plastade på vår nya båt(!) och de flesta verkar vara av följande uppfattning: är polyestern helt genomhärdad som den får antas vara på en 40 år gammal IF, fäster epoxyn betydligt bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...