fippe1 3 Postad 8 Juni , 2013 Min toatank läcker så nu behöver jag införskaffa en ny. Mitt problem är att jag inte hittar någon som liknar den jag har i antalet utlopp. Idag sitter det en tank i plast med inloppet högst upp och utlopp för kvarntömningen och ett utlopp för sugtömningen. Jag hittar endast tankar med ett utlopp. Kan man göra en split av utloppet så man får två utgångar? Hittat en 40L tank i rf på seasea som kanske kan vara ngt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 8 Juni , 2013 Finns det inte en risk att man suger luft istället för bajsvattnet alt att avfalsskvarnen inte kan suga upp när man gör som bilden visar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2013 Varifrån skulle den luften komma? Har du en avfallskvarn/pump för att pumpa från tanken till havet? Varför skulle inte den fungera i så fall? För mig fungerar i alla fall den kopplingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 9 Juni , 2013 Jag har en avfallskvarn som pumpar ut i havet. Att den ska kunna pumpa ut är jag inte orolig över då locket för sugtömmningen är tätt. Men är orolig att sugtömningen inte ska fungera för att den kan suga luft genom avfalsvarnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 9 Juni , 2013 Som toaen skrev - var ska den luften komma ifrån..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2013 Då har du nog ett störe problem - en läckande avfallskvarn. Men det märker du med att bajsvattnet rinner ner på kölen - hela tiden. En sak är säker. Avfallskvarnen kommer att gå lätt. Efter att skiten pumpats genom pumpen i toan och sedan skvalpat runt i toatanken så finns inte mycket kvar att mala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 9 Juni , 2013 Trodde det kunde bli baksug i utloppet för tömningen i vattnet som gör att sugtömningen inte kommer att fungera. Men om jag förstår rätt så ska inte det vara ett bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 9 Juni , 2013 Du har ju en ventil som hindrar bajsvattnet att åka ut ur tanken vid fel tillfälle, oftast vid genomföringen. Om den ventilen är stängd hindrar den också vattnet att åka in bakvägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 9 Juni , 2013 Det roliga i kråksången är att mitt bajsvatten sprutar ut ovan vattenlinjen, misstänker att det inte är så andra båtar tömmer sin tank. därför känns det som att man kommer suga luft den vägen om man endast sätter en y-koppling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 9 Juni , 2013 Över eller under vattenlinjen - förutsätter att det finns en ventil på utloppet..? Annars är det läge att montera en. Inte bara av sugtömningsskäl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 9 Juni , 2013 Vad ska det vara för typ av ventil. Har kikat som hastigast och då går det en slang från skit-tanken till avfallskvarnen/pumpen från den till en skrovgenomföring ovanför vattenytan. Antar att det sitter en backventil i avfallspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 9 Juni , 2013 Vid skrovgenomföringen är det vettigt att ha en kulventil så du kan stänga till den av olika skäl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2013 Vid alla genomföringar bör det finnas en kulventil direkt vid skrovet aom kan stängas. Om de inte sitter ordentligt över vattenlinjen, typ en 0,5 m över.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 9 Juni , 2013 Håller på att byta mitt toasystem från manuell toa till eltoa. Kommer även att byta alla slangar och septitank samt installera sugtömmning. Hade tänkt bygga enligt toaen's koncept (har aldrig förstått vitsen med trevägsventil). Jag har en handjagad diafragmapump för tömmning av septitank och funderar på om jag ska sätta en ventil före pumpen för att förhindra att pumpen utsätts för vacum vid sugtömmning eller om det räcker med den ventil som sitter vid genomföringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser