Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Gäst Kalman

Båtskrot-utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hallåj!

För något år sedan eller senare, (el tidigare??) så var det här med båtskrot uppe på tapeten.

I samband med det så kom det fram en som skrotar utombordare någonstans bortom Bollnäs krokarna. Bla fanns en bild på ett berg med motorer.

Nu har jag sökt här på MG och kan inte hitta tråden. Googel likaså.

Det som retar mig mest är att jag skrev email till dem och fått bla svar men det verkar som att emailen man skickar via MG  åsså har försvunnit. Kan inte hitta nått hur mycket jag än loggar in och letar.

Så snälla....kan nån tipsa mig så jag kan få kontakt med den där skroten i Hälsingland?

Tackar redan nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bingo. Fullträff!

Tusen tack Bjaerven! heart

Hur 17 hittade du artiklarna och namnet?

Jag har letat så jag vatt blå å inte lyckats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman skrev: Bla fanns en bild på ett berg med motorer.

Hej, jag har ett trix för just gamla mg-bilder, riktad bildgoogling. Mycket lättare att ögna igenom massvis av bildträffar än mystiska trådrubriker som man lätt kan bli galen på. :-)

Hittar t.ex. CarolinaE:s skrotberg med söktexten skrot utbordare site:maringuiden.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Fortsätter tråden med att berätta att jag i juni var uppe ända till Ljusdal för att gratta ett barnbarn som slutade gymnasiet där.

Å då, när jag ändå befann mig i det Norra Landet passade jag på att besöka Carolina & Anders  en bit utanför Edsbyn. Det var ett riktigt detektiv jobb men fann slutligen tel nr och kom till platsen.

Vilken guldruva jag kom till. Å vilken fin sevice. Det råkade vara självaste Nationaldagen men de ställde upp och jag fick hjälp. Fann en hel del annat än det jag tänkte få hjälp med.

Som ni kanske minns så har jag funderingar att ordna en särskild drivning på min Fingal för att kunna fixa 100% finlir vid hamnmanövrar. Jag fann ett gammalt utombordarrig som kommer att passa. När jag berättade för Anders vad jag var ute efter var det inte svårt att plocka ur högen.

Sedan fann han en proleller, jag vill byta min tvåbladiga mot ett trebladigt. Allt var kanon tills jag kom på jag måste ha vänstergängat, den vi fann var höger. Suck! Men så efter lite letande så hittade Anders en. Jag skall svarva ett nytt nav till den eftersom min proppaxel är konisk och smalare än dagens standard på 25 mm diam.

Å nu gott folk, om ni orkar läsa mer, kommer det dråpligaste av allt. Lite off topic. Jag har en transportskruv för säd ute på gården. Behöver en vinkelväxel för att kunna flytta min container och slippa en lång böj på transportslangen. Tror ni inte att det fanns lite vinkelkugghjul i en låda. Dem skall jag använda för att bygge om transportskruven. Å det på en båtmotorskrot!

Ja, min Nationaldag var verkligen lyckad! Med risk för att jag blir beskylld för smygreklam så vill jag bara säga, behöver ni nått så gör en resa dit för det är det banne mig värt. Å det skall vara mycket till när jag säger så, ni vet ju att jag är petig och noga med teknik.

Naturligtvis kommer jag att höra av mig när Fingaln blir ombyggd och visar upp resultatet, men ni får vänta. Det blir inte i år. Nu skall jag segla till Tyska Landet på ett stort flerskrovsmöte.

Ouups...skulle kanske inte ha sagt det? blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...