Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
dingajollen

Köpa VHF i England för användning i skandinavien?

Rekommendera Poster

Skall investera i en ny VHF och har hittat en jag vill ha ifrån en Engelsk nätbutik, men hur kommer det att fungera här i Skandinavien med en Engelsk VHF?

Jag får väl inte in l1, l2 kanalerna tex? Några andra nackdelar för ett sånt här köp som man ska tänka över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L1, L2 finns inte. Man kan programmera själv med dator  om man får tag på rätt programvara. Vissa säljare programmerar mot viss ersättning, jag tror tex JGtech gör det. Jag har inte haft L1, L2 på flera år, jag kan lägga in det men har inte gjort det, det är ju mest bara tjat. Annars finns det inga nackdelar med att köpa i UK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin VHF kan Sverigeanpassas så här enkelt:

Using the VHF 100i and VHF 200i to Program Private Channel Sets

You can program a private channel set using the radio. When you add private channels using the radio to the current International frequency bands. The radio provides only a basic interface for adding private channels. If you require additional programming capabilities, use the Garmin VHF Radio Programmer. The Qatar and United Arab Emirates private channel sets can only be programmed using the Garmin VHF Radio Programmer.

Private channels are inserted at the end of normal radio channels as showing in the following example:

- Private channels added: F1, F2, F3

- Channel ordering on the radio: 87 > 88 > F1 > F2 > F3 > 1 > 2

To add a private channel set:

1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”.

2. Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF.

3. Select OK to acknowledge the warning message.

4. Select PRIVATE CH..

5. Select a private channel set from the list. Select NONE to clear a private channel set you have added.

The following table indicates the channel sets that you can add using the radio.

Country  Channel Set     Channel             TX Frequency (MHz)  RX Frequency (MHz)

Designator

Sweden   Sweden Leisure  L1                  155.500             155.500

L2                  155.525             155.525

L3                  155.650             155.650

Sweden   Sweden Fishing  F1                  155.625             155.625        

F2                  155.775             155.775

F3                  155.825             155.825

Redigerat: Det är hopplöst att försöka fixa en tabell men tillvägagångssättet är ju det viktigaste...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlar mycket på marinesuperstore.com och har bla köpt VHF (iCom) där. Jag bad de förprogrammera L1 o L2 (på frekvenserna som nämnts ovan) åt mig och det var inga problem. De levererar snabbt och billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...