Gå till innehåll
måndag 10 november 2025
jokar

Laddare med beslastning

Rekommendera Poster

Det fungerar för alla som det är redan ! Är det plötsligt ett problem?

Ett tips ..ring till tillverkaren Ctek , det dom inte kan om laddning finns inte ! Det är tydligen laddarens konstruktion du vill annalysera och förstå .

Finns även manualer till dom olika laddarna på deras hemsida , där kan du läsa om ex 7stegsladdningen ( tror det heter så) som jag har på min 25amp.

Visst vad det enkelt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt ställer man inte en fråga på ett forum för att inte få veta något. Du förstod inte frågans innebörd som många andra gjorde. Jag fick bra svar på hur en laddare/kylskåp kan påverka batterierna av andra.  Du kom istället med en ganska nedlåtande attityd.

Ditt problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 25amp Ctek reagerar inte på att kylskåpet startar , man kan följa laddningen via indikeringar och den byter inte läge bara för att kylskåpet startat . Då snackar i kylskåp från -95 ..och inga moderna saker :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade igenligen 'samtidigt ihopkopplade ' för TS ville separerar laddare och förbrukare . Jag fastnade i den tanken ....sorry !

Samtidigt ladda och förbruka ur ett batteri ?

Nä,,,,

där av behovet av stor kapacitet på laddaren om man vill klara av belastning och laddning på ett tryggt sätt ..

På något sätt borde det vara underförstått , om man vill ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du fick ett svar ..men du vet inte om det stämmer ?

Mitt tips är mer hållbart , för dig som petimeter ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag beskrev teorin generellt och var rätt tydlig med att detta är ytterligheter, gäller alltså inte alla kylskåp och/eller laddare. Ctek är ju en riktig bra laddare i stort sett men långt ifrån ensama på marknaden. Det finns en mängd mer eller mindre smarta laddare på marknaden. Bara här i Norge så finns det marinladdare som inte går att finna i Sverige och som jag aldrig hört talas om innan jag flyttade hit.

Dessa smartladdare kan vara mer eller mindre smarta ;-)

Ps: Waeco är ju ett seriöst företag som även är stora inom batteriladdning så dom har säkert inte tagit fram den omformaren bara för skojs skull..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jepp, tar man ut 70A och laddar 50A så har man fortfarande laddning från generatorn, laddningslampan lyser inte men batteriet går back 20A och tar snart slut helt utan varning, lätt att lura sig alltså.

Vanligt fel på äldre bilar med vanlig kilrem för laddning/vattenpump, var remmen sliten och slirade gav generatorn kanske 50% och var det då en regnig dag med mycket fläkt mm så startade inte bilen nästa gång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ett tillägg till mitt förra svar!

Även om inte laddaren reagerar i starten så drar kylskåpet ström, förr eller senare så måste laddaren kompensera detta och laddar upp batteribanken. T ex båtar som alltid ligger på landström och har kylar mm igång får denna långsamma cykel av i och urladdningar. Och dessa cykler sliter också på batteriet.

I det lägget kan Waecos omformare vara smart då den låter kylskåpet få sin ström direkt och batteriet får vara ifred och vara toppladdat.

I industriapplikationer mm så kopplar man alltid så när batterier finns i kretsen.

I min bransch som är järnvägen så finns det inga moderna lok eller motorvagnar där batteriet är en del av matningen av manöverström väl man har fått spänning in, matningen sker då rätt förbi batterierna som endast hålls laddade utifall frånslag av högspänning där igen batterispänningen används för att hålla vissa system igång inkl belysning, kommunikation mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag förstår att i extrema fall där batterier kostar en mindre förmögenhet /styck eller totalt / att man tänker till i installationen!

Håller vi oss kvar i båt och ( kanske bil ) så är det fantastiskt att ett bilbatteri håller , för min del , 5-6 år , och i båten byter jag vart 4e år , bara för att ....!

Kanske problemet är ett och verkan ett annat , än just i denna tråd ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min bransch som är järnvägen så finns det inga moderna lok eller motorvagnar där batteriet är en del av matningen av manöverström väl man har fått spänning in, matningen sker då rätt förbi batterierna som endast hålls laddade utifall frånslag av högspänning där igen batterispänningen används för att hålla vissa system igång inkl belysning, kommunikation mm

I MIN branch, telekom, så är matningen oftast vad som kallas 48V likspänning. Dvs 55,6V från blybatterier med 24 seriekopplade celler som är ständigt inkopplade och därmed hålls fulladdade.

Där är laddaren gjord för att både ge normal förbrukning och lite underhållsladdning. Batterierna hålls ständigt på den optimala spänningen för max livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skilj på nätaggregat och batteriladdare. Inom telekom så drivs det mest med 48VDC. Det brukar finnas batterier och det finns ett eller flera nätaggregat som lämnar 54-55V dvs 13,6-13,8V för ett 12V batteri. Batterierna hålls laddade till 80-90% av sin kapacitet och kan lämna ström vid ett nätspäningsbortfall eller tex i uppstart när nätaggregaten inte kan ge tillräckligt. Anledningen till detta arrangemang är att man vill ha driftsäkerhet och man vill maximera batteriernas livslängd. Batterier kostar men framförallt så kostare det att skick ut ett par gubbar i skogen och byta batterierna. Detta är ett driftfall som är identiskt med tex en landansluten båt.

En batteriladdare är avsedd att ladda batterier - utan störande belastning. Den intelligenta laddaren har koll på ström och spänning och kan utifrån det avgöra batteriernas laddningsgrad och därmed ge rätt laddspänning. Vilket vid vissa tillfällen är konstant ström eller konstant spänningMen, laddaren har ingen aning om man tar ut ström från batterierna samtidigt. Är batterierna helt laddade så går laddaren ner till underhållsladdning, 13,2V. Kopplar man då till belastning så sjunker spänningen lite och laddaren tror batterierna behöver laddas och höjer spänningen. Det är en ren gissningslek vilket troligen leder till en viss förkortning av livsllängden på batterierna. Det finns bättre grejer, Victron, Mastervolt mfl har aggregat som känner av och tar hänsyn till belastningen. Men det är helt andra pengar. Även solcellsregulatorer har ofta möjlighet att känna belastningen - om man kopplar belastningen via regulatorn vilket är sällsynt i båtar men vanligt i tex sommarstugor.

Ligger man längre tid med landström så är ett nätaggregat det rätta, de är dessutom inte så dyra., typ 500kr för 10A. Detta är egentligen vad de flesta båtägare borde ha nuförtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man ett supply läge på sin laddare , är det då vettigt att gå över till det trots att batteriet är fortfarande inkopplat , typ som en parallellkoppling ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac, du verkar ha koll på detta med laddare vs nätaggregat.

Jag har Cteks största laddare till mina 2 120 ampere gelebatterier och en mindre variant till startbatteriet.

Har du koll på hur man kan koppla in ett nätaggregat för att driva förbrukningen?

En lösning som jag skulle vilja ha är att när man pluggar in landströmmen så kopplar nätaggregatet automatiskt in men samtidigt så vill jag ju kunna ladda batterierna och därmed ha laddaren igång.

Hur löser man detta???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sätt är ju att sätta ett par relän som får ström från en separat batterieleminator dvs bara drar när det finns landström.

Jag tycker det är bäst med att bara ha nätaggregat kopplat på batteribanken. Detta håller batterierna laddade till 80-90% vilket man kompenserar genom öka batteribankens storlek med >20%. Kostnadseffektivt och krångelfritt. Under vintern, när man inte har någon belastning är batteriladdaren bättre med sin temperaturkompensation mm. Batteriladdaren är ju också bra om man snabbt behöver effektiv laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, Waeco CoolPower MPS 35 är enbart avsedda för kylar med Danfoss BD35F kompressorer och likn som kan köras på 24V.

Det är ett 75W nätaggregat med ett relä eller dioder som kopplar kylen till nätaggregatet när det får landström. Utspänningen är 24V, vilket är ok för kylen.

Smart tänkt.

Snålvarianten är ett inbyggnadsaggregat 24V/75W och ett relä på ebay för 130 kr...

EDIT: Troligen funkar det med en sådan HÄR + en Shottky-diod Totalt 70 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du har rätt, jag öppnade inte specen jag själv länkade till utan har bara läst den norska artikeln som var rätt omfattande och teknisk. Men där har man inte heller fått med sig att det är 24V ut. Sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett jättebra tips. Om jag förstår rätt så håller jag helt med den norske mariningenjören: Håll inte på och ladda i onödan. Ligger man landansluten så är det oftast bara kylen som drar ström på natten. Waeco-grejen ser till att laddningen inte störs och i det långa loppet kommer detta att spara batterierna. Att man sen kan fixa samma för en hundring själv, ja det är ju som vanligt.

Alla som då och då ligger landanslutna borde fixa det här. Ett nätaggregat, en Shottkydiod i serie på plusledaren från 12V resp nätaggregat till plus på kompressorn. Klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...