Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
evo_z9

Köra 280 drev på land?

Rekommendera Poster

Startade idag båten på land och satte en vattenslang vin insuget på drevet. Det kom aldrig ut något vatten ur avgasröret, men jag antar att det kom med för mycket luft för att motorn och impellern skulle orka dra med sig vattnet in i motorn? 

Såg på en båtfirma att de hade en adapterplatta på drevet för vattnet, jag körde som sagt bara med en slang som sprutade på insuget.

 

Motorn är en aqaD40 och vad jag förstår tar den in vatten via drevet?

 

Någon som har några förslag eller tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa hissa drevet och ta bort slangen som är ganska bökigt så skaffar du bara en tunna/ett kar som är minst 43 cm djup och 60 cm hög.

Ställ den under drevet fyll upp med vatten och kör, fördelen är att du kan ha drevet helt nedfällt och slipper slita på knutar och dylikt./johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

43 bred och 60 djup? var det så du menade? Motorn tar väl in vatten via drevet eller hur? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

koppla vattenslangen till sjövattenpumpen så är du säker och använd lågt tryck, Öppna vatten kranen sakta o försiktigt o kör.  Är mitt förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du menar att koppla den direkt till impellerhuset? Blir isåfall lite bökigt då det sitter metallrör som inte är så lätta att få bort där. 

Det jag igentligen ville veta var:

1. Tar motorn in kylvatten via drevet? Hittar nämligen bara en bordsgenomföring och den går till varmvattenberedaren.

2. Hur gör jag för att koppla på vattnet så jag kan köra motorn varm på land?

Nu har jag förtydligat mig lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja motorn tar in kylvattnet via drevet ca 40 centimeter upp in emot akterspegel där du ser 4 eller 5 intagshål på varje sida av drevet.

 

Jag löste som sagt detta genom att skaffa en plast låda som jag ställer under drevet ( du kan behöva lägga åt under lådan för att den skall komma i rätt höjd) och sedan fyller jag den med vatten.

 

Fördelen med detta är att du inte behöver hålla på att hissa drevet och ta bort slangen som sitter bökigt monterad mellan avgasbälg och knutbälg.

 

Du skall alltid ha drevet nedtrimmat om du kör på land annars så riskerar du att skada knutkors mm.

 

Detta är en enkel och billig lösning / johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Då är problemet löst. Ska köpa en balja på biltema imorgon och prova :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet är att ta bort sugslangen på svanhalsen på insidan av skölden skarva på slangen som går till vattenpumpen ( eller som skrevs här ovan ta bort slangen på vatten pumpen o sätt dit en längre) stoppa den förlängda vattenpumpslangen i en 25 liters dunk och låt motorn suga själv från dunken, fyll på efter behov.

Hålla på med stora tunnor blir ganska otympligt och koppla tryck på vattenpumpen kan vara lite vanskligt, vill till o få till flödet rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Gelis. När jag hade 280 drev kopplade jag alltid invattnet innanför skölden i båten. Smidigt och säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att inte alla vet hur man kopplar in och slangar så mitt förslag är ganska safe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att köra med spolmuff, men man måste plugga hålet som sitter på undersidan av drevet, med förslagsvis en konisk träplugg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett 290-drev och impellerpump monterad på vevaxeln.

Det är lättåtkomligt.

Så här gör jag:

Lossar och drar av samt viker undan sugslangen på pumpen.

Monterar på en slang (blå, 32mm, platt så man kan rulla ihop den, Biltema, billig) och har den så lång att den räcker ut ur båten och ut på backen. Stoppar in en 1/2 tums slang så den kommer fram till pumpen. Då är det bara att släppa på vattnet. Behöver inte oroa mig för högt vattentryck eller att pumpen inte skall orka suga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...