kobbe72 0 Postad 9 Maj , 2013 HEJ Jag har en Mercey 4 hästars som enligt förra ägaren har fungerat bra. Nu när jag startar den och drar in choken till helften varvar den upp för att sedan dö. Om jag juckar med gasen fungerar den men så fort jag ska ha jämt varv dör den. Sätter jag in choken helt dör den oavsett. Vart börjar jag? Förgasaren? Har försökt att skruva på tomgångsskruven men det blir inte bättre åt något håll...Några erfarenheter och dela med er av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Meckarludde 0 Postad 10 Maj , 2013 Börja med och göra rent förgasaren och se vad som händer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Meckarludde 0 Postad 10 Maj , 2013 Börja med och göra rent förgasaren och se vad som händer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 10 Maj , 2013 Jag tippar på vatten i förgasaren , en kompis till mig hade en 4hk som alldrig gick. Det löstes genom att vända motorn upochner och kunde på så sätt få ut vattnet som fyllde förgasaren. Så flotören bara släpte in lite bensin itaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 11 Maj , 2013 Fixa förgasaren, om nu detta är felet, men vänd inte motorn. Ofta kan flottörhuset tömmas genom att öppna en plugg/skruv i dess nederdel. En utombordare kan läggas ned med avgasportarna nedåt, men bäst är att låta den stå upp. Kolla instruktionsboken. Vänds den upp och ned så är risken stor att få in vatten i cylindern/arna. Blir motorn efter detta stående utan att startas så kan den snabbt bli helt förstörd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kobbe72 0 Postad 13 Maj , 2013 Hm, jag har tagit bort förgasaren och gjort rent den med högtryck. Tog ut diverse munstycken osv. Tycker att den går bättre, men den går ojämt. nu kan jag dra in choeken helt, men den dör lättare där än när den är halvägs, Har kört länge med den halvägs, men som sagt det är svårt att få den att gå rent. Några fler tips för min mercury? Vilket sätt är bäst att ställa tomgången. Min istruktionsbok är inte den tydligaste när det gäller detaljer som förgasare direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2013 Hej, finns en verkstadshandbok HÄR med instruktionen uppslagen. Gäller fyrtakts 4, 5 & 6 -hästare. (Brukar f.ö. stå att motorer skall vara varmkörda vid inställning men inte i denna instruktion, skulle gjort så ändå.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kobbe72 0 Postad 14 Maj , 2013 Nu har jag tagit loss förgasaren på min två taktare igen och blåst rent det. Tyvärr startar den inte alls efter det. Igår gick det bättre. bensin kommer fram hela vägen och allt är som det ska...ser det ut som. Vad katten kan det vara som gör att jag inte får gång den alls längre? Jag tog bort färre saker. Men tog bort flotören och satte tillbaka den. Men den är ju så enkel så det borde inte vara den. Kanske tar den inte in bensin ifrån mebranet? Någon som vet något mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser