Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
prichardsson

Vattenläckage i motorrummet.

Rekommendera Poster

Hej, jag sjösatte båten i lördags och upptäckte igår att det har runnit in vatten under motorn. Jag öste ur allt vatten (ca 20liter) och började fundera vart vattnet kom ifrån, jag provade att köra motorn varm men inget mer vatten kom in vad jag kunde se.

Idag åker jag till båten och upptäcker att samma mängd vatten ligger under motorn igen. Jag öser ur allt vatten och försöker lokalisera vart det kommer ifrån. Efter mycket om och men så upptäcker jag att det droppar bakom motorn vid drevgenomföringen eller vad man ska kalla det. Det droppar inte mycket men det är ett konstant droppande.

 

Jag bifogar en bild med en pil var det droppar, är det någon som vet vad det är och vad som behöver åtgärdas?

 

Motorn är en Mercruiser 4.3 MPI och det är ett Alpha One Gen2 drev.

Med vänlig hälsning,

Patrik

post-10009643-1394237482,9559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara knutbälgen som läcker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du riktig röta så e det bara att dra åt dom 2 bultar som håller slang anslutningen mot skölden. Denna e i plast och det finns risk att den e sprucken och måste då bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag har nu varit vid båten igen. Slanganslutningen på bilden sitter vid sidan om utan det här är något slags metall-lock med två bultar. Jag provade att dra åt bultarna men det hjälper inte utan det är antagligen en packning som behöver bytas. Frågan jag har, vad är det för packning som behöver bytas? Bifogar en bättre bild från idag vart det droppar ifrån.

 

Med vänlig hälsning,

Patrik

post-10009643-1394237483,8049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara den lilla gummitutan som sitter på utsidan i skölden. Den tätar runt växlingsvajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips hittills, men det känns som jag börjar närma mig lösningen själv :)

 

Jag har suttit och googlat och hittade Drevmans Guide för bälgbyte och stödlager för Alpha One dreven. På en av bilderna (bild 29 som jag även bifogar nu) så är det ett vattenrör för kylningen av motorn som ska gå där, men eftersom jag har ett slutet kylsystem så har jag inte vattenröret där utan det är förslutet (min egen gissning). Frågan är ju bara med vad, antagligen en packning bakom och frågan är ju om jag måste demontera hela drevet och byta packningen på utsidan eller om jag kommer undan med att lossa de två bultarna som syns och byta en packning bakom?

 

Länk till Drevmans guide om någon är intresserad :)

http://www.drevman.se/html/balg_stodlagerbyte.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många gånger svårt att se varifrån det läcker. Vanligaste läckaget på Alpha och Bravo är tätningen runt axeltappen. Styrgaffeln sitter på denna tapp så kolla vid styrgaffeln och in i skölden efter läckage och saltavlagringar som blir vid ev läckage

Bara för att reda ut en annan sak. Slutet system har inte att göra med att du inte tar in vatten via drevet. Du har vattenintag genom skrovet någonstans istället för genom drevet. Denna lösning förekommer framförallt med dieselmotorer med Alpha drev men ibland även med bensinare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite nogranare på bilden och visst e det så att vatten anslutningen är blockerad. Vattnet tas då från botten av båten, kan kalla det en BRAVO konvertering, där du har en separat vattenpump som tar in sjövatten, istället för via impellern som sitter i drevet.

Lite beroende av hur högt/lågt din båt ligger i vattnet, så kan det finnas stor risk för att vattnet forsarr inn i båten om du lossar blockeringen med båten i vattnet, men du hadde kanske tänkt att ta upp båten inna byte/kontroll av packningen.

Det vore ju läckert om det va så enkelt, det finns tyvärr ett 10 tal ställen det kan läcka inn vatten från i skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vad är det för vatten som tas in från botten av båten när jag har ett slutet kylsystem? :) Men jag har iaf varit och köpt en ny packning samt en ny plåt så hoppas vi att det räcker. Jag tar upp båten imorgon igen, det är minimalt med utrymme för att dra bultarna, då vill man inte ha massa vatten forsandes samtidigt ;)

 

Tack igen alla som har kommit med tips och hjälp. Jag återkommer hur det har gått.

 

Med vänlig hälsning,

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet system innebär att sjövattnet inte går runt i själva motorn utan bara i en kylare som kallas värmeväxlare. Man kan säga att värmeväxlaren är samma som kylaren på en bil. Skillnaden är att i bilen så kyler luften ner glykolblandningen och i en båt med slutet system så pumpas vatten upp och kyler motorns glykolblandning i värmeväxlaren.

 

Intressant för dig att veta är att du har en remdriven pump där det sitter en impeller i som bör bytas vart annat/vart tredje år vid normal användning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen sitter sett feamifrån nere till vänster med all sannolikhet, det gör den på min.

 

Även jag har ett blockerat hål i drevskölden precis sådär. Osannolikt att det börjar läcka, jag tippar på styrtappen och att det rinner ner och ser ut som om det är den här. Ta ett papper och håll emot ovanför eller på sidan om plåten så brukar man se varifrån det fuktar. Styrtappen, om det är den är tyvärr ett skapligt bökigt jobb för enovan. Oavsett tappen eller blockeringen måste båten ur vattnet ändå. Misstänker dock att blockeringsplåten om du når den, kan tas inifrån. Styrtapp betyder drev och bälghus/stödlagerring måste demonteras utifrån. Trist men nödvändigt.

 

Hur gamla är grejorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Jag har nu monterat en ny packning och en bricka som täcker för hela hålet (s.k blockoff plate) som borde varit monterat från början om jag förstått det rätt. Men nu är det tätt.

 

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...