Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Havsarrest

Kustbevakningen, Sweboat & 0,2-promille...

Rekommendera Poster

1) Se där ...då kanske vi i alla fall kan vara överrens om att lagen behöver en översyn vad gäller div formuleringar. -Din tiltade formulering är enligt lagen icke godtagbar.

2) Nej, med det är de som tolkar lagen... -och den behöver förtydligas!?

3) Ok...Du får vara så hemlig du vill...  :)   ( B t w...Din konspirationsteori ang dubbel-Ola fick mig att skratta högt -tack för den!!   :D   )

 

Not: De blir ju svåra gränsdragningar...får jag åka ut och meta medelst motor dit...dricka två öl...  sen ro tillbaka  När ska lagen inte gälla?..-När dragen kastats i eller motorn slagits av/tiltas... -Blir svårt för KBV avgöra vad som är vad...   MITT FÖRSLAG är att sätt max 25 knop(avsett fartresusrer) för alla båtar vid över 0,2 promille. Då har vi både hängslen och livrem som många tycks vilja ha... Men sabbar inte rörligheten på sjön.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vad baserar du det påståendet på? Dvs om den tiltade motorn?

2. Det är domstolar som tolkar lagen

3. Så hemlig är jag inte... och bra att du fick dig ett gott skratt - det kan man behöva ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njao...det är så... - att vistas i en båt -som är icke förankrad/förtöjd- som har fartkapacitet över 15 knop då gäller lagen. Så är den skriven, sjukt men sant.

Ja... men det är kustbevakningen som avgör om det bör prövas så att säga...om de nu ska va så petigt..., du fattar ju vad jag menar.

Ja va vore livet utan lite humor !!!    :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Alltså... om motorn är upptiltad har den ju liksom inte den fartkapaciteten, och mig veterligen har heller ingen blivit dömd som gjort så, men OM det är så att någon blivit dömd för det brottet får du jättegärna länka in info om det och jag tar tillbaka allt. Ett annat alternativ kan vara att lyfta ur bensintanken.

Lagen är skriven så att du inte bara ska kunna dra ner på farten, precis på samma sätt som att om du kör en motorcykel under 30 km/h så gäller inte moppe-regler och du får köra på cykelbana.. Absolut inget konstigt tycker jag.

2. Det är åklagare som avgör om det ska prövas så att säga. Om vi ska vara petiga...

3. Eller hur?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt var du vill komma....

1) -Är lagen tydligt skriven eller borde den formuleras bättre? ....det är frågan.  Sen...-Jag jämför inte med land, jag bara har ett förslag som är vettigt för sjölivet, och som gör att folk kan använda sin båtar som man investerat i. Men ändå tillmötesgå ett i o f s icke bevisat behov.  -Mitt förslag på 25-knopsregel innebär kort å gott: -Att du som skeppare då vet du i princip bara får gå upp i planing vid 0,2 promille, inte snabbare, i övrigt gäller alltså gamla lagens kriterier avseende båtens framförande.

2) Att du orkar....KBV tar fast folk. Punkt . -Sen kommer resten... 

3)  :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag tycker lagen är rätt tydligt skriven - speciellt med de domar som utdelats som klargör vad som gäller. Det är t ex OK att frugan kör när du druckit öl och ge tips om att växeln int ligger i, men det är inte OK att sätta ett barn i knäet och låta det köra när man druckit. Rätt självklart när man tänker, egentligen. Sedan kan allt bli tydligare. Jag tycker det vore ännu bättre om ALLA båtar omfattas av 0,2-lagen, dvs skepparen (och i t ex navigatören om det är en annan person) ska alltid vara nykter och behöver därför inte fundera på vad som gäller. Där kan vi snacka om tydligt.

Sedan kan ju allt bli tydligare...

2. Jag fattar inte heller att jag orkar - men jag blir lite trött när man kommer med felaktiga påståenden som den här tråden är full av, och kan då inte låta bli att lägga mig i.

3. ...släpper jag nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har vi vridit och vänt på detta nog för ett tag tror jag... Själv tycker jag vårt världsunika 0,2-krav bara är ett menisgslöst sabotage på båtlivet som helhet, -det är ju fritidsliv vi pratar om, -på sjön är ju folk till 99% lediga.-Stor skillnad från landtrafiken...minst sagt.... Sen alla andra vansinniga jämförelser mellan rullande fordon och båtar i sjön...   - Vi är i alla fall överrens om att vi inte är överrens Peter K...  Jo.. -en pensionerad finsk KBVare träffade jag för en tid sedan. Han sa att alla inom KBV (innerst inne) vet att 0,2 på sjön bara är en onödig byråkratisk reglering, inget i de lägre promillenivåerna är olycksframkallande på sjön. Han menade att Sverige begått ett kulturmord på båt- och skärgårdslivet..., och... ja de syns verkligen - de slocknar ju alltmer med tomma fjärdar fram på kvällarna.  .... Notera: England 0,8 på bil Tyskland 0,5 - med fri fart på autobahn. - Men i Sverige får jag inte åka ut och meta ens med min lilla Crecent 465 som gör 20 knop om jag har 0,2  Den som är för 0,2 på sjön - borde knappast våga åka till England...   -Sverige är verkligen världsunikt märkligt med sin notoriskt fanatiska moralism och präktighet, de går de göra mycke satir på...   :D  - Trevlig kristiflygare !  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att du tydligen var tvungen att gå ut med att Crabfish och Ringhede är samma person gjorde att du tog bort min möjlighet att ha en annonym nick.

Något som du tydligen anser dig ha rätt i att göra.

Översitteri kalla jag det för eller kanske bara vanlig ansiktsklåda.

 

Så varför ska du få behålla din anonymitet Peter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish - i den här tråden har du själv valt att använda ditt namn.

I en helt annan tråd kopplade jag ihop ditt alias crabfish med TVÅ andra alias du använde.

 

Angående min egen anonymitet har mitt namn mer än en gång skrivits på detta forum. Och som du upptäckt själv är det inte svårt att hitta namnet.

 

Nog om det - det där har du och jag haft långa diskussioner om mailledes, och det har inte med trådens ämne att göra.

 

Nu ska jag sjösätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan också konstatera att intresset för att köpa, äga och använda sin båt har minskat

Om jag förstår TS rätt, folk köper inte båt för att de inte får vara fulla när de är ute och kör med båten? Märklig tid vi lever i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog för att det är en märklig tid vi lever i men jag tror inte att du förstår TS.

Kan kanske vara kul att få raljera lite?

 

trevlig helg

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter Karlsson, projektledare och medlemsansvarig på Sweboat.

- Det är klart att alkohol och båtkörning inte går ihop. Vi har över en miljon båtlivsutförare i Sverige, med tanke på det sker det väldigt få dödsolyckor men när det händer är alkohol för ofta inblandat.



Visst är det så att det inte är samma trängsel och hastigheter på sjön men det finns ingen anledning att dricka sprit när du är ute och kör båt.



Vi på Sweboat är positiva till lagen eftersom vår uppgift är att marknadsföra båtliv och jag tror inte att vi säljer färre båtar på grund av den här lagen. Snarare tvärtom eftersom båtlivet blir ännu tryggare.



Man bör inte köra båt alkoholpåverkad helt enkelt och det är bra att det finns ett regelverk att hålla sig till.


 

------------------------------------------------

Hämtat från: http://www.accentmagasin.se/okategoriserade/for-och-emot-promillegransen-pa-sjon/

herr VD på SweBoat är inte ense med sina anställda tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från DN (artikeln sitter bakom deras betalvägg, men finns i pappertidningen idag):

Succésommar i skärgården – tycker både krögare och polis

Folkligt, festligt, fullsatt. Stockholms skärgård har visat sig från sin allra bästa sida under succésommaren 2013. Och det har gått lugnt till – såväl fylla som bråk har nästan lyst med sin frånvaro.

Krögaren på Finnhamn, Michael Vimell, vet att ska man lyckas så gäller det att satsa på något som inte redan finns.

– Vilken kanonsommar, konstaterar han och räknar antalet dagar med regn till totalt sex.

Och vart vi än ringer får vi samma besked: skärgården har lett mot alla den här sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ingen mer än jag som reagerar på Sweboats formulering?

 

"Vi kan också konstatera att intresset för att köpa, äga och använda sin båt har minskat, vilket drabbar en redan hårt prövad bransch.  Därför bör lagen återgå till det gamla gränsvärdet eller ändras till internationell praxis."

 

På fullt allvar menar man alltså att; riskerar man att straffas för att man kombinerar alkohol med att framföra ett motordrivet fordon så struntar man i att köpa båt!

 

Hur naiva och blåögda får en intresseorganistaion bli?

 

Det borde vara självklart även för Sweboat att det så långt som möjligt borde vara nolltolerens att framföra motorfordon med alkohol i blodet. Lika självklart borde det vara att vi haft en ekonomisk kris som kanske fått folk att lägga sina pengar på annat än båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta vilka belägg organisationen har för detta påstående, eller är det fullständigt taget ur luften och ett rent tyckande? För hur skall man kunna hjälpa sina medlemmar ifall man inte hanterar de faktiska problemen (kan t ex vara lågkonjunktur, fel båtprogram, överskott på begagnatmarknaden, ökande bränslepriser, allmänt minskat intresse för båtliv, fokus på dålig vattenkvalitet i Östersjön...) och istället till synes helt grundlöst fokuserar på ett annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilket totalt trams från Sweboat. De flesta vet nog att jag tycker 0,2 lagen inte är bra utformad  och att gränsen sattes på för lösa grunder, men jag tror inte den har någon mätbar påverkan på båtförsäljningen. Sjönk husvagns -och husbilsförsäljningen när man sänkte till 0,2 för bilar?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...