Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mb18s

Måla träbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Vad ska man använda för färg/lacker till en träbåt?

Har idag vart och köpt en gammal klinkerbyggd träbåt med kabin i trä m.m. En motorbåt på 5,2m. Tänkte att jag skulle friska upp den lite genom att skrapa/slipa ner och måla/Lacka...

Har sökt omkring väldigt mkt, men har ännu inte riktigt förstått hur man ska gå tillväga? Kabinen skulle jag vilja ha i blått, botten vit och resten träfärgat. 

Vad ska man ha för något på dom olika ställerna som fäster på trä? primer, 2 komponent, sealer, linolja? Finns det någon vänlig själ som vill göra en liten förklaring? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla in trabatsakuten.nu och går in under tips o trix så lär man sig mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt fördjupa mig i det hela... Jag slipar rent allt, sen oljar allt. Sen lägger jag på lite slitstarkare olja på vissa ställen där det behövs. När jag sedan ska måla kabinen blå så måste jag ha en sealer för att polyuretan färg ska fastna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar det från början...

Pratar vi trä, eller plywood?

Plywood ska inte oljas.

Vilket skick är din båt?

Fernissa och färg som sitter ordentligt fast behöver inte tas bort, det räcker om du mattslipar innan du lägger på mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter... principen för att trä ska hålla länge är oljning-grundning-målning/fernissa. Oljan minskar fuktrörelserna i träet, grundningen gör att färg/fernissa sitter. Så - om du väljer att renskrapa...

Olja tills båten är mättad. Det kan ta ett tag... lägg på olja om och om igen tillsbåten inte suger mer. Ju mer olja du får i båten, dess bättre kommer din färg eller fernissa att hålla.

Fernissa kan grundas genom att man späder med 50/50 fernissa och balsamterpentin. Färg finns det färdiga produkter för, grundfärg.

För att färgen ska hålla, lägg på tre lager. Slipa gärna mellan varje lager. Ferinissan kräver minst sju lager, helst tolv.

Inga 2K-produkter på vanligt trä.

Men. Allt det här står mer utförligt här (som det länkats till tidigare...), http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Läs ALLT.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst igenom träbåtsakuten flera gånger, men känns som att det inte beskriver riktigt det man vill veta... Det är en gammal träbåt i teak. Klart att man är seriös, men behöver inte vara toppskick på denna båten riktigt. Men ändå vill man ju att de ska se okej ut och ha hyffsat skick :) Var inne på biltema en sväng härromdagen och fick hjälp av en där som sa att man skulle köra Grundolja Marin A ist för linolja/terpentin. Efter det skulle man lägga på Båtlack uretanalkyd på ytor som inte skulle målas eftersom den var lite slitstarkare. Sen det som skulle målas i någon färg skulle man först använda en sealer för att färgen skulle festa och sedan 2komponents? Fick med mig en hel kasse med burkar och ett kvitto som slutade på ett fysiffrigt belopp... Men frågan är då, kan man olja på med Grundolja Marin A ist för linolja/terpentin? Det torkar fortare också som jag förstod? Där jag ska måla, går det att försöka få tag i en 1komponentsfärg och måla direkt på grundoljan? Man ska använda grundoljan innan man lägger på Båtlack uretanalkyd, eller kan köra på den direkt då det är olja i den? Så tråkigt att dom inte verkar vara så insatta på biltema, samt att det knapt står något på burkarna... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar en fråga i taget...

Läst igenom träbåtsakuten flera gånger, men känns som att det inte beskriver riktigt det man vill veta... Det är en gammal träbåt i teak.

Jag kan lova dig att du INTE har en båt i teak. Möjligtvis mahogny, men båtar byggda helt i teak tror jag bara finns i Thailand.

Klart att man är seriös, men behöver inte vara toppskick på denna båten riktigt. Men ändå vill man ju att de ska se okej ut och ha hyffsat skick :) Var inne på biltema en sväng härromdagen och fick hjälp av en där som sa att man skulle köra Grundolja Marin A ist för linolja/terpentin. Efter det skulle man lägga på Båtlack uretanalkyd på ytor som inte skulle målas eftersom den var lite slitstarkare.

Jo det borde funka bra. Båtlack uretanalkyd är en enkomponentsfernissa. Kolla vad jag skrev om antal lager.

Sen det som skulle målas i någon färg skulle man först använda en sealer för att färgen skulle festa och sedan 2komponents?

Nej. Du ska INTE jobba med tvåkomponents. Orsaken är att tvåkomponentsprodukter på enkomponentsprodukter gör att det kracelerar och flagar. Det finns ingen sealer som hjälper mot det. Åk tillbaka med de grejerna.

Fick med mig en hel kasse med burkar och ett kvitto som slutade på ett fysiffrigt belopp... Men frågan är då, kan man olja på med Grundolja Marin A ist för linolja/terpentin?

Ja. Det funkar.

Det torkar fortare också som jag förstod?

Det är också mycket dyrare. Dessutom finns en nackdel med att det torkar snabbt, du hinner inte få in tillräckligt med olja innan den härdar på ytan.

Där jag ska måla, går det att försöka få tag i en 1komponentsfärg och måla direkt på grundoljan?

Som jag skrev, grundfärg sedan slutstrykning. Åk till färgaffärn och köp t ex fönsterfärg, se till att få den bruten i en kulör du tycker är snygg.

Man ska använda grundoljan innan man lägger på Båtlack uretanalkyd, eller kan köra på den direkt då det är olja i den?

Olja först.

Så tråkigt att dom inte verkar vara så insatta på biltema, samt att det knapt står något på burkarna...

Det kostar pengar att ha kunnig personal, och det är en av anledningarna till att man kan ha lägre pris på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...