Gå till innehåll
söndag 19 juli 2026
Barmeister

Drevtilt krånglar

Rekommendera Poster

Snart dags för sjösättning (stressad) och provar igenom alla funktioner.

Idag ville inte drevet tilta alls. Fulladdat batteri (självklart) men allt som händer är ett klickande ljud från  tiltmotorn men ingen rörelse eller annan reaktion för den delen. Vad kan vara fel/ha hänt över vintern?

Tack på förhand

Martin & Tina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon!

Det är mycket som kan ha hänt. Men om vi börjar bena upp vad är det som skall hända. Så har du en elektrisk motor som driver en axel vilken i sin tur trycker upp drevet.

Att du har fulla batterier är ingen säkerhet till att elmmotorn får tillräcklig kräm för att orka trycka upp drevet. Nu till en avvägningsfråga. Skall du skruva ner hela tilten eller plocka ner den del för del där den sitter. För det brukar inte vara lätt att få loss den men å andra sidan är det inte lätt att ta ner den i delar heller. Jag skulle chansa/hoppas på att det är fel på elmotorn eller dess kontakter och därför skruva ner den för test. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om det är en drevlyft du har (elmotor som påverkar en axel) som trycker upp drevet, kan gränslägesbrytaren hängt sig. prova att lossa den svarta plastkåpan i toppen på drevlyften. Jag hade problem med detta ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon mängd ström måste ju gå fram med tanke på det klickande ljudet men visst, inte mer än så; jag ska prova era tips imorgon.

Tack ska ni ha!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitro, du hade rätt! Slängde på ett batteri till idag och drevtilten fungerar som den ska. Tackar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...