Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Gäst MaxSchmeling

Topcoat versus 2-kompfärg

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Topcoat och 2-kompfärger; vad är egentligen den stora skillnaden i hårdhet, UV osv? Kan man rubba upp en topcoat till blank yta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat är vad alla vanliga båtar har från fabrik och den är alldeles blank när den är ny.

Även gammal topcoat går bra att polera upp till blank yta. Rätt teknik och rätt produkter och gott om tid krävs. Mer gott om tid om man har sämre produkter.

Topcoat brukar jag betrakta som en ganska hård yta som är baserad på 2-komp (gelcoat + paraffinolja + härdare). Hur den skiljer sig mot 2-komp färger (pigment + härdare) vill jag inte uttala mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller färgade båtar mattas gelcoate fortare än 2k-färger.

Jag har en mörkblå storfidar byggd 1972. 1984 var den så matt så att en tidigare ägare målade den med internationals 2K-färg. Jag har en före och efter bild någonstans. Före var den oerhört matt. Vet inte hur de två första ägarna skötte båten. Möjligtvis att de inte skötte den alls.

2008 som var det sista året jag seglade med båten hade den i princip samma färgkulör som 1984. Sen finns det ju en del skador i lacken. Några som jag fick med i köpet och några som jag förorsakat. Bifogad bild är den sista jag har på båten i sjön 2008

Så nog är en 2K-lack hårare och håller kulören bättre än gelcote och betydligt enklare att lägga på. Double Coat http://www.de-ijssel-coatings.se/ rullar du på med sprutresultat. Enligt nån tråd här på MG finns det en liknande färg från nån annan tillverkare - kommer dock ej ihåg vilken.

Finns säkert firmor som kan lägga på topecote (gelcoate med iblandning av vaxlösning) på ett effttivt sätt, men om jag skulle göra det själv skulle det innebära en oändlig mängd vattenslipning med papper i oleika grovlekar innan rubbing, polering och vaxning för att få samma resultat som att måla med 2K-färg.

Sen har jag för mig att Biltema säljer en 2K-förg som dom kallar topcoate - bara för att röra till begreppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tack för ett uttömmande svar!

Detta med topcoat verkar ju hur meckigt som helst i förhållande till en 2K-färg. Får väl försöka jaga fatt kulören hos någon av de stora.

Ärligt talat så förstår jag inte ens varför båtägare drar på topcoat på sin båt när 2K-gör livet både lättare och bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog väldigt få som lägger ny topecoat utanpå den gamla fula gelcoten. Möjligtvis några som lämnar bort jobbet till proffs för att de anser att båten sjunker i varde om den målar den med K2-färg.

Beroende på hur skadad en gelcot är,så finns det tex  något som heter abralon. http://www.watski.se/Abralon-11eTP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer att Biltema kallar sin 2-kompfärg för TopCoat.

Men personligen tycker jag den färgen är ganska bra. Den finns som klarlack också, vilket är guld för att lacka egenhändigt snickrade träytor. T.ex. en hylla för en varmvattenberedare som man vill ska vara vattentålig, ett sittbrunnsbord, eller en rorkult för att nämna några exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ganska fantasilöst eller aningslöst av Biltema att kalla en 2K-färg för topcoate när pigmenterad polysertplast med iblandning av vaxösning  i mer än 50 år benämts Topcoate.

Under samma tid har det funnits 2K-färg som haft helt andra namn.

Är det montro ett försäljningsknep att skapa förvirring.

Sen är ju språket levande och det finns många ord som pga okunskap fått en helt annan betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill också slänga in att man bör absolut inte måla med vare sig gelcoat eller 2-komp utan en riktigt aktiv och tät skyddsmask. Att enbart ha en pappersmask över näsan kommer bränna många hjärnceller i onödan.

Efter målning bör masken läggas luftigt långt från utförd målning för att vädras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inte för att vara gnällig men väldigt tveksam om du kan vädra ut ett filter, Är filtret förbrukat så är det.

Lyckades fylla/förstöra ett filter på ca en timme efter jag tvättat insidan av skrovet med aceton. Tänkte inte på att aceton ångorna var tyngre än luft så efter lite plastande nere i kölen var ett helt nytt filter fullt och kunde inte svälja mer ångor. Tänkte inte på det just då eftersom dagens arbete var klart men kände lite aceton lukt men tänkte jag nog bara hade varit oaktsam. Dagen efter skulle jag plasta mer men det gick inte. När jag provade var det som attt sätta näsan i acetondunken så det fick bli nya ABKE1 filter

Ett filter kostar mellan 100-150 kr och är värt varenda krona, så byt dom hellre oftare än att riskera hälsan. Förvara masken torrt när den inte används. En sluten låda med ris i funkar bra som torkmedel och kostar inte speciellt mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...