Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
labbibia

Extremt lågt vattenstånd i Sthlms skärgård-vrakfynd gjort

Rekommendera Poster

Jag har aldrig sett på maken till lågt vattenstånd i Sthlms skärgård. Inne i Sthlm har ett par 1600-talsvrak dykt upp ur vattnet (gamla danska örlogsskepp). I går när jag var ute och promenerade utefter stranden av Lilla Värtan på Lidingö kunde jag också konstatera att vattenståndet är något av rekordlågt. Jag och min dotter upptäckte även vi 2 vrak, som vi aldrig sett förr trots att vi brukar promenera här nästan dagligen. Hur gamla de är kan inte jag avgöra......så jag bifogar ett par bilder. har vi någon expert på gamla båtar/mindre fartyg här?

Min gissning är att det rör sig om sk vedskutor kanske byggda någon gång kring sekelskiftet mellan arton och nittonhundratal?

 

Kan tillägga att hela strandremsan som syns på bilderna ligger normalt sett under vatten. 

post-22515-1394237446,8687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här stenkistan har också dykt upp ur vattnet. Normalt sett brukar man ibland kunna sjönja EN sten när vågorna bryter över den. Nu ser det ut så här. Och med internets hjälp kan man se att det förmodligen är rester av en båtbrygga, för här fanns en liten småbåtshamn för sisådär 70-90 år sedan......Internet är fantastiskt! :-)

post-22515-1394237446,9502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla småbåtshamnen som stenkistan måste vara en rest av  om ses ungefär mitt i bild. Fotot taget 1932...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade intressant info om vattenstånd och lufttryck på SMHI.

Eftersom lufttrycket ett normalt år varierar mellan 950 och 1050 hPa så varierar vattenståndet

på grund av detta mellan +63 cm och -37 cm. Detta samband kan man använda som en tumregel...

Just nu är det -45 cm och för någon dag sedan var det -50 cm.

Samtidigt är Mälaren +25 cm och ganska kraftigt sjunkande. Det vattnet kan ju inte tryckas undan till någon annan plats på jorden.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmälde fyndet till Riksantivarieämbetet, som skickade anmälan vidare till Sjöhistoriska museet. De skickade ut en medarbetare för att titta på vraken. Han kontaktade mig och skrev att han trodde som jag, dvs att vraken är från slutet 1800-talet alternativt tidigt 1900-tal. Men han var lite osäker så numera är de tills vidare skyddade av fornminneslagen och kommer att läggas upp i Fornsök där alla fornlämningar registreras.

 

Kul! 

post-22515-1394237463,0486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...