Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
cquencer

Behandling i tunneln för bogpropp?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är nybliven båtägare med min första motorbåt. Båten jag köpte hade en bogpropp som var installerad nu i vinter och har alltså aldrig varit i vattnet. Vad jag kan se så är tunneln precis där propellern sitter obehandlad glasfiber (gulvit slät yta). Är det någon orsak till det? Resten av skrovet inklusive tunneln fram till propellern är bottenmålad.

 

Bör man försöka få på nåt lager där med (bottenfärg, gelcoat eller liknande) eller finns det ingen anledning.

 

Är ju helt ny på det här så jag hoppas att nån kan hjälpa mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilka vatten har du båten?

Västkust? Ostkust? Insjö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du  målar den med epoxyfärg så inte fibermattan suger vatten , minst 5 lager beroende på sort. Sedan bottenfärg innan sista lagret har härdat klart. ex gelsheld 2000 finns andra tillverkare oxå. Du kan ju måla först med gelcoat men känns rätt onödigt under vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det gäller Stockholms skärgård.

 

Så det är direkt dåligt med obehandlad del på glasfibertunneln? Suger vatten säger du? Kan man ta in vatten också eller?

 

Förre ägaren kommer till sjösättningen för slutbesiktning av köpet och provkörning och detta kan ju i så fall vara en anmärkning eller vad anser ni?

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vist är det en anmärkning, men du har väl haft möjlighet att se detta innan du bestämde dig för att köpa båten. Jag skulle inte göra stor sak av detta om jag var du, det har du nog ingen framgång med.

Det är inget stort problem för dig och du riskerar troligen inget på några års sikt.

Det hade öjligen varit anorlunda om du betalt handpenning på en båt som låg i vattnet och såg att den inite var helt korrekt  åtgärdad i botten när du tog upp den för besiktning.

Om du vill pruta lite till så är det ju en av - kanske många - anmärkningar som är till din fördel så att säga. Men där stannar nog värdet av den anmärkningen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i det. Ingen anledning att bråka om lite färg. Men jag behöver alltså åtgärda det innan sjösättning eller räcker det om jag fixar det nästa vinter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vänta till nästa vinter,med risk för kraftig påväxt i tunneln.

Men värre än så bör det inte vara.

Jag tror inte att det läcker,eller suger så mycket vatten att det skulle ge bestående skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fabrikat har bogpropellern? Jag momterade en Side Power för ett antal år sedan och där fanns ett ytskikt av gelcoat både på in- och utsidan av röret. Om det är så i ditt fall räcker det med lätt slipning och ett lager epoxygrund för att få bottenfärgen att fästa. Bottensfärg bör finnas i hela röret. Jag brukar spraya propellen med t.ex. VC-Propodrev (helst västkustkvalitet!) och då får jag gratis ett lager tillväxthämmande färg inuti röret där det kan vara lite svårt att komma åt med pensel. Tänk bara på att maskera offeranoden om det finns en sådan.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tunneln inte varit i vattnet tidigare hade nog jag matta ner lite med ett sanpapper och lagt på några lager epoxygrundfärg och sedan nån form av bottenfärg.

Det är ju ett ganska litet jobb det är frågan om. Blir betydligt större jobb om tunnel blir täckt av havstulpaner efter några månader i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det blir nog så! Undrade mest eftersom den ligger lite dåligt till just nu för att fixas med men då vet jag att det enda jag riskerar egentligen är mer jobb nästa vinter om jag inte fixar med det nu.

Propellern är av märke Craftsman och det kan ju såklart vara så (kanske t o m troligt) att ytan är behandlad på nåt sätt, men bottenfärg och lite epoxigrund kanske man vill få på i alla fall.

Tack för alla svar! Det här är tydligen stället att hänga på om man vill få bra råd! Jag kommer garanterat att återkomma!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...