Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
AStoc

Hur dela Jofa Kuling?

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Jofa Kuling som ska lackas om och få lite ny utrustning. Skrovet är dubbelt, ovandelen med relingen är typ popnitad i underdelen. Jag har tänkt att lyfta av överdelen för att underlätta renoveringen, men jag lyckas inte med det. Alla popnitar är borttagna men skrovet håller ändå ihop i akterna av nån anledning. Är det nån som har koll på hur man tar av ovandelen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur det är på en Jofa Kuling men förmodligen skiljer det inte mycket från andra båtar.

För att minimera risken för läckage så har det förmodligen lagts på en rejäl sträng med Sikaflex eller liknande mellan över och underdelen som nu håller ihop delarna. Det enda sättet jag vet är att ta tigersågen och köra in i skarven och sen såga sig runt.

Lycka till 

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så skoj att det är skum isprutat mellan de två halvorna..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren men jag fick isär åbäket ändå. Det visade sig att det var röret i dräneringshålet i motorbrunnen som håll ihop allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kul att det löste sig, också kul att du återkom och delade med dig av din erfarenhet. ägg gärna upp några bilder av jobbet, det finns alltid något som man kan lära sig.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg er i gang med samme omgang, er der nogle der ved hvad farver der originalt blev brugt på den grønne Jofa Kuling eller har forslag til hvor man måske kan finde information om farvekode.

Båden var grøn i toppen og havde en brunlig farve udvendig.

Jeg har ikke kunnet få fat i nogle af dem der i sin tid producerede båden, så alt hjælp er velkommen, også gerne billeder af renoveringsprojekter.

Jeg har fundet et billede af båden i de ønskede farver, som vist.

post-10025883-1394237607,3207_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Er der slet ikke nogle der kan hjælpe med Info :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...