Gå till innehåll
torsdag 18 september 2025
Sparre

Båtmässan - Allt för sjön år 2013

Rekommendera Poster

Vad tycker ni om den? Ska ni besöka den?

Kommer ihåg att jag läst liknande trådar förr om åren. Då har det klagats på att det är för mycket plast och att en båt bara är en båt. Somliga skriver att de inte har någon anledning att byta ut sin gamla Flipper 620 alternativt Maxi 77 från 1978 mot en ny. Det är ju ändå bara plast

Mycket sådana här surt-sade-räven-om-rönnbären-kommentarer

Själv känner jag mig som mest inspirerad på hela året vid denna tidpunkt. Mitt under en regnig sommar eller till hösten när båten är nedskitad med måsskit och kapellet har gett vika och man får ösa ur båten och hänga mattorna på tork, ja då tryter nog motivationen som mest...

För tillfället äger jag ingen båt och funderar över om det var rätt beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går varje år. Klämmer, känner, vänder på prylar - oftast är det lite samma-samma år från år, men oftast hittar jag ett par-tre intressanta prylar. Det finns alltid utrymme för uppgaderingar av min som jag har nu. Brukar kika närmare på jollar och kappseglare för att inspireras av trim-arrangemang etc, ta lite bilder, fråga säljarna om lämliga produkter. Familjebåtarna brukar jag hoppa över att kika på, där finns inget jag kan inspireras av till den jag har nu, tycker jag - och jag ska inte byta båt. Veteranbåtarna är kul också. Allra roligast är det när jag har ett problem på min båt jag måste hitta en lösning på - då finns ju allt på samma plats.

Dessutom går jag alltid med samma kompis; det är alltså en ypperlig chans till ett heldags-häng och blir som ett startskott till säsongen. Någon enstaka gång lyckas jag göra ett fynd också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också att det är roligt även om känslan har varierat mellan eufori till stillsam glädje genom åren. Senaste åren har det bara varit småtrevligt då vi haft allt nytt och inte tyckt att någon båt överträffat vår egen.

Allra roligast var det på Viggen-tiden då man fnulade på billiga lösningar på små problem och tiden då vi var igång med planeringen av vårt båtbygge. Då rejsades det för fullt mellan montrar och båtar för att hinna se så mycket som möjligt.

De sista åren har vi faktiskt hunnit med vad vi ska så till den milda grad att vi även hunnit titta på motorbåtar där det börjar komma intressanta alternativ (Greenline tex)

Nu börjar vi luta åt en kort långsegling (2014) och har återigen saker som behöver kollas in - livflotte, SSB, Satellittelefon mm. Likaså Oceanseglingsklubbens och Medelhavseglarnas monter. I år kommer det alltså bli kul och vi gör som vi alltid gjort - skrapar varsin triss vid första fikat för att se vad vi har råd med laugh.

Ska också efter förra årets kalla sommar med medföljande kalla vatten kolla in våtdräkter. Det är också en säkerhets-utrustning om ankaret fastnar eller det kommer något i propellern.

Och sedan brukar vi oftast träffa gamla vänner vilket är kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varit där idag. Samma saker som vanligt.. Alla tillbehörsnasare håller samma priser. Men det är ju tradition att gå dit trots allt :-)

Våren har börjar.. nu ska det jobbas båt

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var bättre förr, det tycker i alla fall jag. Det var mer olika utställare och flera kul prylar tycker jag. Flera har påpekat att det är samma, samma och det håller jag med om.

Samma, samma gäller ju i övriga samhället också. Tyvärr!

I alla händelser måste man ju gå så jag har köpt billiga biljetter på Groupon eller var det på Benns. Då gör det inte så mycket om det är samma, samma.

Leta idéer och lösningar funkar fortfarande bra och det är ju förträffligt att kunna snacka med alla motorsäljare, segelmakare eller försäkringsbolag på ett och samma ställeft. Lite kan man ju drömma också, men jag har nog har haft mina bästa mest spektakulara båtupplevelser i livet redan med en far som var i båtbranchen..

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del är det främst Helsingfors-mässan som gäller. Brukar hoppa över vartannat år. Så stora saker hinner inte hända på ett år i båtbranschen att man får wow!-upplevelser..

Men onekligen är en båtmässa en bra start för vårkänslorna och som inspiration för vårpysslet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...