Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Walter123

Hur mkt sparar man på att köpa utomlands och segla hem?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hittade en del gamla trådar om ämnet men inga aktuella eller som svarade helt på det jag söker.

 

Om man har gott om tid och är beredd att åka ner till exempelvis Tyskland för att köpa begagnad båt exempelvis en begagnad bavaria i halvmiljonsklassen, kan man spara pengar då? Hur mycket?

 

En del skriver ju att det är billigare där, men jag fick inget grepp om vilka summor det rör sig om.

 

Om man istället för att köpa en halvmiljonare i Sverige åker ner till Tyskland under ett par veckor och genomför en affär för att sedan segla hem båten själv. Hur mycket kan man egentligen spara då?

 

Det måste väl finnas gott om seriösa säljare på plats i Tyskland....

 

Att spara 100 000kr på 3 veckors jobb är väl inte helt dumt...

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket du spar?

Tja, beror väl helt på vad du jämför med...

 

Men utbudet av senare årsmodeller av produtionsbåtar är stort, vilket ger en prispress nedåt. Nu tror jag att konjunkturen är sämre längre söderut så om du verkligen vill spara lite så är ju Spanien ett tips?

 

Köpa är egentligen samma procedur som hemma. Besiktning, kolla att ägaren är ägare, att kontraktet innehåller det du vill och att båten inte är skuldsatt. Skriv in all utrustning så ägaren inte demonterar något...

 

Moms är lite speciellt i och med att chartermöjligheten är större i tex Frankrike och England genom att en båt kan köpas av privatperson men moms ändå dras av eller helt enkelt aldrig erläggs, ett sorts uppskov? Tyskland vet jag inte hur det med charterbåt funkar. Men värt att kolla!

 

Att få med första köparens kvitto på att moms är betald är nästan enda helt säkra sättet. Jag har själv frågat mäklare och deras svar avslöjar, för mig, momsläget - Stora firmor har örnkoll, det är ett eller noll. Små firmor erbjuder t.ex. att deras advokat ska skriva ut ett intyg? Hihihi...

 

Men hela grejen är nog en spännande resa. Och hemfärden! Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi arbetar med båtar fr Eu sedan snart 10 år. Om du kontaktar mig på info@ueb.nu eller tittar på vår hemsida www.nautic-yacht.se så kan du få lite mer info hur vi säkerställer en internationell båt affär.

Priserna är oftast upp till 30% lägre i Europa, och utbudet betydligt större. Vi ansvarar för hela affären till båten är tryggt i din hemma hamn

 

mvh

Johan Tordhag/Nautic Yacht

0708 865720

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett givande svar!

 

Det jag jämför med är naturligtvis motsvarande båt på svenska marknaden.

 

Jag gav som exempel en begagnad båt i Sverige för en halv miljon. Vad kan en sån tänkas kosta i Tyskland? Samma? 450k? 350k? 250k?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt mycket pengar finns att spara om man seglar hem en båt från USA. Där ligger ofta priserna på mindre än hälften av vad motsvarande båt kostar i Sverige. Nackdelen är väl att det krävs lite mer av besättningen.

Ska man vara riktigt noga ska väl moms och sånt erläggas i Sverige, men det är i princip omöjligt att kontrollera om båten kommer sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att spara 100000 på 3 veckors jobb?

Inte menar du väl att hemseglingen är ett jobb. Det kan vara din chans att få segla mer fjärran än du hinner på en vanlig semester och vara väldigt kul. Ta det som en bonus istället.

Skulle inte tveka en sekund att köpa en båt från ett annat land fast man får vara mer om sig och kring sig när det gäller skicket. Salt och sol sliter hårt på båtarna när man kommer långt söderut. Tyska båtar som seglats i Östersjön är det nog inte mer problem med än båtar från sydsverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentar till viceamiral Sparre - det där med att segla hem från USA är nog lite knepigare än man tror? Det går förstås, jag vet fler som resonerar så... Har sådan kompis till kompis.

 

Men när jag säger följande så fick han sig en tankeställare.

Jag tror trenden på sikt är att myndigheter i alla länder vill ha koll på de som färdas på havet. Och inom EU är det redan ett krav på att moms ska vara erlagd?

 

Så min point är att om du importerar en fin båt från USA, oavsett hur, så kan det bli så att du vill sälja förr eller senare? Köparen vill segla till Frankrike.... Där de redan idag kollar moms... Och du har inget sånt kvitto? Där tappade du köpare. I framtiden kan du kanske heller inte använda seriösa mäklare, de tvingas ev kolla CE-märkning och momsstatus?

 

Men köpa Bavaria i Tyskland låter enkelt, kort väg hem också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några ( European VAT (standard) rates)) :

Belgium 21%



Cyprus 15%



Czech Republic 19%



Denmark 25%



Finland 22%



France 19.6% (Capital lease payments for category A boats : 9.8% - on assumption that half time outside territorial waters)



Germany 16%



Greece 18%



Hungary 25%



Ireland 21%



Italy20%



Latvia 18%



Lithuania 18%



Luxemburg 15%



Malta 18%



Monaco 19.6%



Netherlands 17.5%



Norway 23%



Poland 22%



Portugal 18% (Azores 13%)



Slovakia 23%



Spain 16%



U.K. 17.5%



(uppgifterna är från scuttlebutt 4 maj 2o12.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Frågan är om man kan spara så mycket pengar. En båt som har gått över atlanten är självklart mera sliten än en båt du köper här hemma. Köper man båt i medelhavet har solen gjord ett bra utmattningsjobb. Det kan vara spännande att köpa båt utomlands, men det är inte säkert att man sparar så mycket i slutändan. Sedan kan naturligtvis hemhämtandet vara en kul grej

Hälsningar Captain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten blir enligt inxs 150 000 kr billigare, kostnad 350 000:- kr alltså.

En intressant fråga är hur utrustning mm ser ut på båtar ute i Europa.

Håller de samma standard som i motsvarande båt i Sverige?

Är det något som man måste komplettera/förändra för att få båten svensk.

Detta kan påverka den slutliga kalkylen, dvs. den dag man säljer båten. En båt som avviker från det vanliga är ofta svårare att sälja eftersom de flesta köpare har byggt upp vissa förväntningar på utformning, utrustning, mm innan de tittar på båten. Ligger plötsligt pentryt på fel sida eller gasoltuberna fram istället för bak kan det bli svårare att sälja båten.

En annan sak som påverkar den slutliga kalkylen är att köparen efter dig troligen ser att båten är importerad och då vet han/hon att priset ska vara 30 % lägre än för en likadan båt som hela tiden varit svensk.

Mackey

Rättat en särskrivning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey... Alla båtar som inte tillverkats i Sverige är ju importerade? Det kan nog vara svårt att se skillnad, tror jag...

Speciellt om vi snackar standard Bavaria, jeanneau mfl?

 

Däremot, jag jobbade lite i Holland ( eller The Netherlands som det ju heter officiellt ) och hade som helgnöje att titta på båtar?

 

Mitt intryck var att båtarna generellt var mindre använda än i Sverige?

Dvs vi är ute på helger, några veckors semester, mer helger osv osv.

 

Men de där stackarna har ingen skärgård, det finns liksom ingenstans att åka om du vill undvika höga hamnavgifter? Så de tar någon tur till England, någon tur till Frankrike men annars mer dagsturer? De sover inte tre veckor i sträck. Av det skälet är båtarna lite mindre utrustade men i fint skick. Undantag finns såklart. Plus många privata charterbåtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att alla båtar som tillverkas utanför Sverige är importerade. Det jag menar är att om man som köpare vet att båten är köpt 30 % billigare utomlands så vet man ju också att båten ska vara 30 % billigare när den säljs vidare. Går det inte att upptäcka så...

Vilken utrustning är det som saknas, det är ju viktig information. Man kanske inte tänker på den saknas om man inte vet att man borde kolla att den finns.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en båt som seglat över atlanten är mer sliten än en som inte gjort det kan man inte säga, de flesta seglar i passadvindarna och har stadiga, snälla länsvindar. det sliter mindre på båten än att kryssa i svenska skärgården en halv sommar så jag köper hellre en båt som seglat långt och över hav än en som gått hemma i sverige. man kan se det lite som med bilar, en bil som gått korta sträckor i städer är oftast mer sliten än en som gått längre sträckor. i sverige har vi så bra skärgård med så de flesta som seglar i sverige gör bara dagsseglingar. i usa så seglar man nästan alltid längre sträckor då man väl seglar för att man inte har samma möjlighet till fina dagsseglingar som vi har i sverige. möjligen i Maine så har de liknande arkipelag. Båtar som går längre sträckor är normalt sätt mer underhållna också då det gäller säkerhet än de båtar som seglas kortare etapper.

mitt tips är att köpa en båt i där du lättast kan ordna med transport och köper du en båt i usa så får du garanterat ett bra pris och hittar du rätt båt så gör du helt säkert ett klipp. En kompis till mig köpte just en 30fotare med full utrustning, ais,vhf, 200w solpanel, plotter, massor av tillbehör, generator, autopilot osv för 1000dollar.

lycka till! / S/y free spirit i venezuela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid några tillfällen har jag varit inblandad när folk köpt båtar, både här och utomlands. Min erfarenhet är att det lönar sig att handla nere i Europa, priserna brukar vara betydligt lägre och båtarna är oftast bättre utrustade. Gör-det-själv-fixarna är inte lika vanligt som här så ofta är installationer snyggare gjorda. Det förefaller också som att man nere i Europa låter utrusta båten när man köper den ny och inte monterar en massa i efterskott. Överhuvudtaget låter man oftare proffs sköta om båtarna. När det gäller båtar i UK tycker jag det är annorlunda. När båtarna köps nya utrustas de ganska bra. Sen gör man absolut ingenting, man byter bara om något går sönder. Underhåll verkar okänt. Med ett undantag, man byter/renoverar riggarna eftersom det ofta är ett försäkringskrav. Man kan också undra hur förhållandet till vanlig rengöring är. Men visst går det att göra fynd.

Ang. att köpa båt i USA:

Moms ska alltid betalas, det är svårt att smuggla in en båt och även om man lyckas så kan tullen komma när som helst att kräva momsen.

Båten ska vara CE-märkt (med vissa undantag). Den som importerar en produkt är ansvarig för att den uppfyller CE-kraven. Ansvaret kvarstår även om båten sålts vidare. En handlare får enligt lag inte tex byta in en ej CE-märkt båt. Försäkringsbolagen kan neka ersättning vid skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undantag från CE-märkning gissar jag är mycket begränsad möjlighet att få. Troligen gäller detta bara för veteranbåtar... Båtar från EU får man väl anta är CE-märkta, eller?

Även om båten är nästan gratis i USA verkar det kunna kosta en hel del att få någon att CE-märka båten. Någon som vet hur mycket det kan kosta?

Sedan ska allt som inte är godkänt fixas till. Någon som har en känsla för vad det kan kosta

En något äldre båt har troligen en motor som inte klarar dagens krav och säkert också brister i säkerhetsutrustningen.

Om det är samma regler som vid annan CE-märkning har man sedan som importör ansvaret för CE-märkningen i 10 år om något skulle hända. Har du intygat något falkeligen kan du bli ansvarig för att någon eller något skadats. Någon som vet om det är så även för båtar?

Gratis är inte alltid billigt...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om man söker 35fot eller större med hyfsat mycket utrustning typ radar,plotter,osv.

Och kan tänka sig köpa i södra Europa kan man nog få den för nästan halva Svenskpriset.

Sen tillkommer hemsegling eller varför inte låta båten gå som däckslast om man inte har tid att segla hem henne direkt.

Föresten går det att ta rätt stora båtar på lastbil.(upp till45fot bruka gå utan följebil typ...) 

Jag tror att detta kan vara ett alternativ då det är avsevärt mycket billigare än däckslast.

Men allt beror på hur hög och bred båten blir lastad på trailern.

Så funderar man i att köpa utomlands så begränsa er ej till bara tyskland tycker jag.

Man kan köpa en båt längre söder över och köra den till tex Rotterdam och börja ledigheten där med en seglats hemåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...