Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Glenn111

Askeladden 16 höjd?

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om det finns någon här som äger en askeladden 16-4400.

Undrar hur hög båten är från vattenlinjen upp till vindrutan?

Jag har nämligen en bro jag måste under när jag ska ut.

Är ca 1,3m upp till bron från vattenytan.

Har båtplatsen i rosenlundskanalen Göteborg

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som det är på gränsen.

Bron kan gå till till hårfästet ibland när jag åker ut i båten jag har nu(se avatar bilden)

Jag är ca 180 lång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag tror det kan bli mycket tight. Speciellt om du tänkt använda det heltäckande kapellet. Jag brukar personligen använda båten som en HT med stuv för regnrädda och fiskesaker framför ratten - alltså aldrig ta bort den främre delen av kapellet. Med detta upp tror jag att du någ får lägga till ett tiotal centimeter på höjden. Båten gräver lätt ned sig med minsta lilla tyngd fram utan motvikt i aktern så jag skulle tyävrr inte rekommendera att lösa problemet genom att flytta tank och batteri föröver även om det kan locka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ta ner kapellet varje gång jag åker ut och in i hamnen.

Finns det nån möjlighet att du kan mäta avståndet mellan vattenlinjen och överst på vindrutan? smileysmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det med såpass många knappar som i mitt fall blir det en jäkla operation för en liten fisketur - men det kan det vara värt, det är en mycket trevlig båt.

Det hade jag gärna gjort, men det är tyvärr inte gjort i en handvändning då båten står översnöad 10 mil bort. Dit kommer jag inte på ett par månader är jag rädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe ok, en bit att åka.

Kollade på en bild av den nu. Är en hel del knappar ja, närmare 40st.

Den klarar väl att stå utan kapell periodvis? kan alltid slänga i en länspump

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går utan kapell - men du missar ju HT-fördelarna; det smidiga med att kunna stuva torrt under tofter och i pikfack. Men är det kriteriet för att ha båtplats så är det ju inget snack om saken.

En länspump kan vara bra även om du inte har cabbat upp. Vatten rinner lätt in mellan skroven runt relingslisten, det har det gjort i 30 år. Men med båtens användningsintervall har det aldrig fyllt mer än kölsvinet så att det lätt pumpas ut med ett par tag med en handpump, därför inte ansett det lönt att åtgärda; det är ju en slit och slängbåt av rang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjligtvis en bild när du/någon sitter vid ratten?

Så att man kan se på ett ungefär hur hög den är, har surfat runt men inte hittat något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett tips: Kolla durken när du tittar på en sådan här båt. Är gjord av inplastad plywood som brukar ruttna. Om det syns små plywood-rester i ösbrunnen så är det på väg... Annars känner jag inte till något negativt med Askeladden, trevliga båtar.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte i digitalt format i alla fall. Men en googling gav ju en himlans massa resultat, finns det inga givna referenspunkter där? Den jag tittar på här känns ganska vettig - så till vida ägaren inte målar vattenlinjen 15-20 cm för högt. Jag har ju som sagt alltid visualiserat mig allt från styplats med kapell på och som du ser blir det en avsevärd skillnad. Min helt helt lekmannamässiga bedömning säger att 130 cm från vattenlinjen till högsta punkt inte skall vara något problem.

Jag håller med författaren till inlägget ovan. Min durk sviktar friskt vid inspektionsluckan till kölsvinet/infästning av förarstol. Bara att gasa tills det rasar, lägga i en ny skiva och tacka norrmännen för dubbelskrovet.

Kan passa på att tillägga - om du inte redan slagit till - att du inte kommer att uppleva några hisnande fartupplevelser med rekstyrka om 35 hkr, troligen avsevärt tröttare än din avatarbåt. Jag skulle beskriva båten som halvplanande - den går som bäst med tyngd i bak och nosen en bit upp. Bara så det inte kommer som någon besvikelse på jungfrutur.

post-10013681-1394237402,3244_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Har inte köpt någon än, kollar runt lite.

Spanat in en med en 40hk yamaha tvåtakt. kan maxfart hamna på ca 20-23 knop med den?

Vilken motor kör du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger där 30 hkr Yamaha 2t, men typskylten säger 35 som max. Med bara mig i, ståendes en bit bakom ratten, kanske den gör 18-19 knop - jag har dock aldrig mätt med logg/gps. Med det i åtake låter ditt estimerade intervall realistiskt.

Är det denna du kollat på(?): http://www.blocket.se/skaraborg/Askeladden_16_HT_43342795.htm?ca=11&w=3

Om du är intresserad av denna tycker jag att du ska ringa upp till firman och be dem ta med tumstocken ut och mäta vattenlinje/skitrand-framruta - om de inte är sugna på det så har de nog ingen vidare service vid ev köp heller.

Nu ser man ju inte riktgt hur den länkade båten är inredd akter om förarplats/navigationssits, men vårt exemplar har ingen navigationsplats och därmed riktigt fina fiskeytor för många kastande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, är den jag kollat på. Ska slå en signal dit o be dom mäta.

Är den inte för hög så får det nog bli en sån, verkar var en trevlig ful/snygg båt.

Verkar även klara en del sjö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till! Pruta hårt på ett ev halvdåligt kapell, det är mycket att byta när det väl ska bytas. Starta med spolmuff och se satt allt lirar, gäller att vara på sin vakt med gammal automatsmörjning.. Och se till att få med dig vagnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du till någon fördelaktig deal? Skulle var kul att se vad marknadsvärdet för dessa är - egentligen - alltså inte såld i försommarsol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kommit iväg än, är ca 14 mil till båten. kan hända att jag väntar tills det dyker upp någon i närområdet. Väntar på att han ska höra av sig efter han kollat höjen på den.

Säljaren var tydlig med att han inte ville gå under 25 papp. Verkar rimligt om allt är ok på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...