goranw 0 Postad 6 Februari , 2013 74,8 år var medelåldern vid näst senaste nattseglingen. Man blir aldrig för gammal för att suga på båtlivets alla karameller. Nattsegling ger en ytterligare dimension åt båtlivet. http://www.seniorseglaren.se/morkernavigering-filer/nattnavigering.htm Ett bra sätt att börja sin karriär som nattseglare är att börja segla 24-timmars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 6 Februari , 2013 Apropå 74,8 år så blev jag nyfiken, vid vilken ålder kan man söka medlemskap i Seniorseglarna? På deras hemsida står inget, utom att man vill främja segling bland seniorer, men inget när mam anses som en sådan. Jag undrar, för man är väl junior till arton års ålder i många idrotter, därefter senior, hur är tanken här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 6 Februari , 2013 Själv blev jag medlem vid 59 års ålder i samband med att jag avtalspensionerades. Den yngste hittills tror jag har varit runt 53 eller något i den stilen. Det finns ingen åldersgräns uppåt. Den äldste medlemmen hittills är 96 år, är med på de flesta möten och kör bil dit själv! Hade inte hans båt gått på land i en storm för två år sedan, skulle han fortfarande ha seglat på egen köl. Reglerna för medlemskap har alltid varit i stort sett obefintliga, men det har fungerat utmärkt. Men jag känner på mig att det kommer att ske en uppstramning med den nya styrelsen. Jag ser att man numera måste anmäla sig skriftligt och även avgå skriftligt. Peter, du är säkert välkommen bland gubbarna. Det behövs nytt friskt blod från Sveriges alla kuster. Skicka efter en blankett och anmäl dig för medlemskap! Det kan nog behövas en aktiv representant för ostkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 6 Februari , 2013 Håller med om att nattsegling är underbart. Har vid ngr tillfällen startat vår semestersegling med nattsegling för att komma iväg en bit direkt. Kan då avverka en bra bit medan kidsen sover lugnt nere i ruffen. Havet får en helt annan skepnad under natten. Har gjort det ngra gånger i ganska lugna Öresund. Tycker verkligen om det, rekommenderas. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 6 Februari , 2013 Jag mönstrade på en bekants Maxi 77:a nere i Limhamn en lördag förrförra sommaren. Vi skulle upp till saltholmen i Göteborg. Stack klockan 0700 och vi sa att vi skulle gå nonstop. Efter Ven dog vinden ut helt och järnspisen fick göra sitt förbi Helsingborg. Uppe vid Höganäs återkom vinden, nu akterifrån istället. Vid 23-tiden sa kompisen at han inte kunde se den obelysta kompassen längre, inte heller min Garmin 620 föll honom i smaken för att lokalisera var han var så han meddelade mig att det var lika bra att han gick och la sig? Efter att jag tog ut en rak kurs från Kullens fyr och med siktet på Nidingen fick jag fem ensamma timmar i sittbrunnen med månen som enda sällskap. I höjd med Falkenberg såg jag ljuset från Anholt och även då Falkenberg. Vinden tilltog alltmer och innan jag såg Nidingens karaktäristiska dubbelblink med 30 sekunders intervall hade jag en akterlig våghöjd på ungefär 2-2,5 meter. Väckte sedan upp den något griniga kaptenen och bad om avlösning, mottvilligt klev han så upp ur sin törnrosasömn och undrade om vi var framme vid Saltholmen. Jag svarade inte utan gick ner och la mig i stickkojen, var är vi fick jag ånyo frågan, det kan du ta reda på själv svarade jag surt tillbaka. Väck mig när vi är framme sa jag sedan. Klockan 1015 angjorde vi Saltholmen i spöregn och tog mig sedan snabbt hem för en välbehövlig dusch och 10 timmars sömn. På måndagen ringde kaptenen och bad så mycket om ursäkt att jag hade behövt segla ensam hela den mörka natten. 27 timmar från Malmö till Göteborg och kanske 18 av dom vid rodret gjorde mig både mör och tänd inför PBR Bohusracet som gjordes två veckor senare, men det är en helt annan historia i en Beason 31:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 6 Februari , 2013 Tack för inbjudan/uppmaningen, men jag skulle nog inte palla ert tempo. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 6 Februari , 2013 Ja, du Wille, det gäller att ha ett strikt vaktsystem, som respekteras av alla ombord. Särskilt om man seglar dag och natt under lång tid. Vikten av att följa vaktsystemet till punkt och pricka lärde jag mig i Backamo 1960, när vi tältade där, och jag hade nattens sista eldvakt 0630-0700. Jag purrades, signerade sömndrucket vaktlistan, vaktade elden i en halvtimme, tittade på klockan - varför kom det ingen reveljsignal? Men vad nu, det var ju en halvtimme kvar!!???. Det visade sig att killen före mig aldrig gått sin vakt utan direkt lagt sig att sova igen efter att ha purrat mig. Jag blev förstås skitsur, släckte elden och lade mig att sova. Jag tyckte att jag hade gjort min plikt under en halvtimme. Men vår morgonpigge furir upptäckte min pliktförsummelse och kunde glädjestrålande rapportera mig för kompanichefen som gav mig en veckas kompaniförbud. Jag brydde mig inte ens om att förklara sammanhanget utan tog mitt (ganska lindriga) straff. Sedan dess är jag petnoga med vaktlistor - fråga mina besättningar, om ni inte tror mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser