gladius 26 Postad 26 Januari , 2013 Hej! Min mast har två fall. Ett till storseglet och ett till förseglet. Om jag nu vill ha en spinnacker eller genua hur ska jag göra/tänka då? Mina befintliga fall går utanpå masten och i masttoppen har jag ett toppbeslag med två trissor ett för storsegel och ett för försegelfall men inget förberett för ytterligare ett fall. Finns det block och grejor för att komplettera en mast som min med ett extra fall? Var i så fall? Tänker sätta förseglet på rulle i år och vad jag förstår så innebär vissa typer att man måste nyttja försegelfallet till rullseglet (dock inte CU-rullen som det verkar). mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 26 Januari , 2013 Ett utanpåliggande fall med en bygel som popnitas ovanför förstaginfästningen eller vid masttoppen. Vid mastfoten kan man ha ett brytblock så man kan hissa spinnakern från sittbrunnen, man leder alltså fallet från masttoppen ner på utsidan masten till brytblocket och bak till sittbrunnen över rufftaket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Januari , 2013 Genua, fock och stormfock är ju olika benämningar på försegel av olika storlekar som ersätter varandra. Alla hissas i fockfallet. På min CU-rulle satt det ett fall integrerat i rullbeslaget. Dessutom hade man satt en vantskruv för att spänna upp fallet, vilket gjorde att det i stort sett va omöjligt att byta försegel under seglatsen. Om du monterar CU-rullen, så borde du få fockfallet över. Om man skall ha en spinacker så hissas ju den med ett specielt fall. Det brukar sitta ett svirvlande block i en bygel i masttoppen. Spinnackerfllet måste kunna töra sig i alla riktningar i sin infästning i masttoppen, därför är det inte lyckt att använda fockfallet till spinackern. Eftersom fockfallet bara kan röra sig upp ock ned, skulle det om man seglar mycket med spinacker, snart skavas av mot blockets kant. Här står det mesta om segel och rigg http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html Blocket till spinackerfallet skall sättas i bygeln på bifogad bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser