Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
HanneZ82

230 V värmare, tips?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en bayliner från -00 som har en 110 V ac i sig som jag inte är så intresserad av att ha igång. Jag skulle dock gärna vilja ha lite värme i båten då jag ligger i hamn med el. Jag tänkte nyttja det gamla ventilationsystemet med slangar och spjäll men funderar lite på vad jag skall stopp ai för värmare. Jag funderade på en sån här och montera i utrymmet där ac'n sitter nu. Är det någon som anser att det är en direkt dum idé p.g.a. t.ex. brandrisk? Jag skulle vilja ha en som går helt utan värme också för att enbart kunna nyttja den till ventilation.

Värmare på conrad

 

Mvh. Hannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog ha en värmare avsedd för ventilationssystem med temperaturbegränsning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte direkt svar på din fråga, men som du kanske redan känner till borde din ac vara reversibel så det går att köra den som vårmare också. Någon orsak till varför du inte vill detta?

ac´n brukar sitta ganska så trångt placerad så vill du byta ut den mot annan värmekälla så välj någon värmare som är avsett för detta då ventilation och kylning är liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att luftmotståndet i befintligt system är för stort och därigenom kommer luftflödet i värmaren bli för lågt och den kommer att lösa ut för överhettning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ac'n är 110 V så jag måste ha igång en konverterare m.m. Ser det mest som krångel samt att utrymmet under förarstolen vore trevligt att ha till annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt googla en del men har svårt att hitta bra saker. Jag ser att alde har en ganska billig elvärmare men då måste jag köpa mig en radiator och någon fläkt också. Då drar det ganska snabbt iväg.

Jag bör lägga till att detta är som ersättare för en kupefläkt inne i båten. Misstänker att det kommer användas väldigt sällan och endast när jag är på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så kanske det är. Får kanske ta mig iväg till en ventilationsfirma och höra med dem. Rören är ju ganska korta dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...