Gå till innehåll
måndag 06 juli 2026
Pepitadansar

J17

Rekommendera Poster

Stämmer inte på min J17 i alla fall!

Min har bultad järnköl med inplastade kölbultar!

Det mest korkade är den ihåliga fickan bakom kölen! På min båt är fickan fylld med sand och igenplastad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer inte på min J17 i alla fall!

Min har bultad järnköl med inplastade kölbultar!

Det mest korkade är den ihåliga fickan bakom kölen! På min båt är fickan fylld med sand och igenplastad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns tydligen två modeller. Ser du ingen skarv vid kölen så är den nog den inplastade typen. Eller väldigt bra spacklat.

Att sandbarlasten är inplastad ska man nog inte ta så allvarligt på. Sanden är väl fuktigt men sett ur barlastsynpunkt faktiskt lite bättre.

Möjligen kan det lukta illa. Gör det inte det så är det inte nåt att bekymra sig för. Men är utrymmet fyllt med vatten kan det frostspränga. Svårt att veta förstås. Borra ett hål och se om det droppar.

Kan då vara bra att ta fram vinkelslipen, skära upp snyggt hål och gräva ur sanden. Gör en tät lucka eller plasta igen efter att fyllt med nåt tungt. Stålskrot eller bly om man vill ha mer tyngd. Stoppa innan barlasten ned ett grovt rör till botten av utrymmet för framtida länspumpning.

Det kan vara svårt att se en skarv mellan köl och kölplatta. En erfarenhet från Forgusen. Besiktingsmannen som kollade upp ett ex vi var spekulant på anmärkte på väligt mycket fukt i nedre delen av kölen som han trodde var av inplastade typen då det var omöjligt att hitta nån skarv. Han visste att Forgusen normalt hade bultad köl men trodde det var ett udda exemplar och vi avråddes från köp.

Vi köpte ett annat ex som också ser ut att ha kölen i plast men så är tydligen med alla Forgusar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...