Puffarius 1 Postad 21 December , 2012 Hej Funderar på att sätta ett främre förstag med Furlexrulle på en peke framför befintligt förstag. Jag måste då flytta ner fästet från masttoppen på det befintliga förstaget som oxå har en Furlexrulle. Frågan är hur långt måste jag flytta ner detta eller finns det andra lösningar. Min båt är en Arietta med hög rigg 12,2 meter över däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 December , 2012 Vare sig du använder befintligt förstag och sätter ett nytt innanför, eller tvärtom, så säger min fingertoppskänsla att de måste sitta ganska nära varandra? Detta för att du inte kan fästa ett förstag till alltför långt ner på masten. Håller inte.... Fast om du förstärker med backstag så... Du bör konsultera riggare som kan tala om var du ska göra den nya infästningen. Tex Benns i Stockholm, finns en firma i Göteborg också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 December , 2012 Blir kanske i praktiken detta med fallets vinkel enligt skissen intill som avgör hur högt upp fallet kan fästas? För maxgränsen ca 60 cm i Toaens bild blir väl knappast nödvändigt att utnyttja. En liten vinkel rekommenderas ju för att undvika snurrtrassel, men ju högre upp svirveln sitter desto mindre blir väl i.o.f.s. den risken. Kanske behövs f.ö. inte ytterligare en fall-ledare ifall den nya skivboxen kan placeras något längre ner redan från början? Bara ett par funderingar. Koll med riggverkstad är som sagt en bra idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 December , 2012 Skall man montera peke och ett extra förstag - kutterstag - behöver man ett avstånd mellan förstaget och kutterstaget. Dvs att man måste fästa kutterstaget en bit ner på masten. Selden har en speciellt fäste för detta. Brukar köpa mitta hos Hjertmans i Göteborg. Om man sätter fäste 5-6% av mastlängden under masttoppen behöver man inga barduner och längre ner än 60 - 70 cm är ju inte heller nödvändigt. Jag är inne på min tredje båt där jag monterat ett kutterstag innanför förstaget. Två av dem monterade jag peke på, På havsfidran löste jag tillfälligt längden på förstaget med att monter en vantskruv i toppen på förstaget. Sen är ju vinkeln mellan förstaget och fallet oerhört viktigt som Thomas-1 visar med sin skiss. Jag har personligen dragit av kutterstaget på min storfidra pga att jag glömde bort den detaljen. Hade med mig allt som behövdes för att gå in till Ökerö och montera falledaren, men blev tvungen att snabbt gå in till Göteborg i stället. Sen kom jag inte uhåg detta utan seglade glatt vidare. Blev pinsamt medveten om min glömska när jag redan dragit av kutterstaget. Går det inte att rulla in seglet skall man inte lägga revlinan på vinchen och dra. Å andra sidan var jag tvungen att få bort seglet och hade inte så många andra möjligheter. Av skadan blir man vis, men inte rik. Tur det var kutterstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 16 Januari , 2013 På vår båt är lösningen precis som du är inne på, dvs; Falledare endast vid övre/yttre staget för att skapa en vinkel mot svirveln. Ingen falledare vid nedre/inre staget, eftersom skivboxen (som sitter en bit under stagets infästning i masten) fyller den vinkelskapande funktionen. Nedre staget är infäst ca 0.6m under det övre (masten är ca 14,5m.) Du har kanske redan koll, men iallafall; när du seglar för dubbla försegel och ska slå släpper du skoten till det förliga förseglet först - då glider seglet på det andra förseglet in i spalten mellan förstagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser