Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
penta

tank i glasfiber

Rekommendera Poster

hej har en inbygd tank i min båt som är gjord i glasfiber undara om någon vet om dom kan typ ble dåliga så att plasten löses upp eller något vill inte att den nya motorn ska få stryk på grund av det tacksam för hjälp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är svaret ja på den frågan. Vår båt är konstruerad med tanken integrerad i skrovet och jag har sågat bort taket på den helt för att sänka ned en rostfri tank istället. Tanken såg ut precis som jag läst att de brukar göra, tätskiktet löses upp av etanolen i bensinen och lossnar i flagor. En mekaniker jag pratade med sa att han fått in motorer med en ytbeläggning över hela insidan som var ett h-vete att få bort.

Jag vill inte måla fan på väggen men jag skulle absolut råda dig till att inspektera tankens insida. Det kan bli mycket dyrt att åtgärda motorn ifall etanolen börjat lösa upp tätskiktet...\indecision\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ />

Bilden visar hur vår tank såg ut när jag sågat av taket på den. Det vita i hörnet är där tätskiktet lossnat och underlaget luckrats upp. ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten.

Mvh

Fred

EDIT:

Forumet fick för sig att vända bilden upp och ned...och jag orkar inte försöka ordna det...\frown\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/confused_smile.gif\ title=\frown\ width=\20\ />

post-5151-1394237351,7351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj oj ja då har jag inget tätskickt kvar i min tank då min är helt vit på insidan o ser ot som färg flager i den med o så som ditt tätskickt ser ut så min gamla moter ut inuti då till o med ventilerna fastna o krökte stötstängerna såg ut som s på insug sidan fick inte ens av dom utan ta av toppen ja var ett skit jobb o göra rent topp o ventiler motorn fixad igen men åkte ut än då då jag köpt en v8 i stället för aq 110 men kommer ju kosta en förmögen het o få gjort ny tank till den vilket skit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur du känner dig...det är en utgift man inte räknat med. Man får ta en del smällar när man köper gamla båtar.

Det låter onekligen som att din gamla motor föll offer för etanolens verkan på tanken. Kör INTE din nya V8 från den gamla tanken!! surprise

Innan du börjar fundera på ifall du kan lägga på någon ny beläggning i tanken kan jag säga att allt jag läst om den lösningen är att det inte går...det slutar alltid med att en ny rostfri tank är lösningen. Billigt? Nej. Blir tankvolymen samma? Nej. Får du tillbaka pengarna när du säljer båten? Nej. Men du får drift- och brandsäkerhet och tilliten till båten ökar. När man väl fått i tanken så kan man i princip glömma den.

Sen är ju problemet att man inte kan sälja iväg båten utan att tanken är åtgärdad...så det bästa är nog att bita i det sura äpplet och se till att njuta ordentligt av båten många år framöver! angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja är nog så ska ju åka götakanal med båten o lägger redan massa tid på den så nog lika bra att byta ut den vill

Ju att allt ska funka utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, länkar den här gamla båtbesiktar-instruktionen igen, enligt punkt 3.7 verkar plasttank bara aktuellt för diesel enligt deras synsätt? Går att hitta info om materialtjocklek, skvalpskott, jordning m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...