penta 10 Postad 11 December , 2012 hej har en inbygd tank i min båt som är gjord i glasfiber undara om någon vet om dom kan typ ble dåliga så att plasten löses upp eller något vill inte att den nya motorn ska få stryk på grund av det tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 11 December , 2012 Tyvärr är svaret ja på den frågan. Vår båt är konstruerad med tanken integrerad i skrovet och jag har sågat bort taket på den helt för att sänka ned en rostfri tank istället. Tanken såg ut precis som jag läst att de brukar göra, tätskiktet löses upp av etanolen i bensinen och lossnar i flagor. En mekaniker jag pratade med sa att han fått in motorer med en ytbeläggning över hela insidan som var ett h-vete att få bort. Jag vill inte måla fan på väggen men jag skulle absolut råda dig till att inspektera tankens insida. Det kan bli mycket dyrt att åtgärda motorn ifall etanolen börjat lösa upp tätskiktet...http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ /> Bilden visar hur vår tank såg ut när jag sågat av taket på den. Det vita i hörnet är där tätskiktet lossnat och underlaget luckrats upp. ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten. Mvh Fred EDIT: Forumet fick för sig att vända bilden upp och ned...och jag orkar inte försöka ordna det...http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/confused_smile.gif\ title=\frown\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 11 December , 2012 oj oj ja då har jag inget tätskickt kvar i min tank då min är helt vit på insidan o ser ot som färg flager i den med o så som ditt tätskickt ser ut så min gamla moter ut inuti då till o med ventilerna fastna o krökte stötstängerna såg ut som s på insug sidan fick inte ens av dom utan ta av toppen ja var ett skit jobb o göra rent topp o ventiler motorn fixad igen men åkte ut än då då jag köpt en v8 i stället för aq 110 men kommer ju kosta en förmögen het o få gjort ny tank till den vilket skit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 11 December , 2012 Jag vet hur du känner dig...det är en utgift man inte räknat med. Man får ta en del smällar när man köper gamla båtar. Det låter onekligen som att din gamla motor föll offer för etanolens verkan på tanken. Kör INTE din nya V8 från den gamla tanken!! Innan du börjar fundera på ifall du kan lägga på någon ny beläggning i tanken kan jag säga att allt jag läst om den lösningen är att det inte går...det slutar alltid med att en ny rostfri tank är lösningen. Billigt? Nej. Blir tankvolymen samma? Nej. Får du tillbaka pengarna när du säljer båten? Nej. Men du får drift- och brandsäkerhet och tilliten till båten ökar. När man väl fått i tanken så kan man i princip glömma den. Sen är ju problemet att man inte kan sälja iväg båten utan att tanken är åtgärdad...så det bästa är nog att bita i det sura äpplet och se till att njuta ordentligt av båten många år framöver! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 12 December , 2012 Hej ja är nog så ska ju åka götakanal med båten o lägger redan massa tid på den så nog lika bra att byta ut den vill Ju att allt ska funka utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 December , 2012 Hej, länkar den här gamla båtbesiktar-instruktionen igen, enligt punkt 3.7 verkar plasttank bara aktuellt för diesel enligt deras synsätt? Går att hitta info om materialtjocklek, skvalpskott, jordning m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser