Nitro 2 Postad 6 Mars , 2007 Välkommer till oss båtdårar! 6000 är en massa pengar. Men ifall jag hade den summan över skulle jag som Gesse (utan att slå av mig armen) välja den effektstarkare varianten. Det finns ju något som heter gashandtag och man måste inte ha den i ändlägena, eller? Sedan kan det vara bra att ha lite extra kraft ifall det skulle behövas. Så mitt förslag är som du redan läst dig till, ifall du har råd uppgradera. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Har suttit och tänkt en hel del på hur jag skall göra mitt bränslesystem så okänsligt som möjligt för dieselbakterier och även göra det lätthanterligt. Eftersom båten skall gå i Vänern (till att börja med) så vore det skönt att ha ett enkelt system för tankning. Det vimlar ju inte av sjömackar. Motorn är en MD5 så den behöver inga större mängder bränsle. Se bild. Vad har jag missat? EDIT: I skissen har jag inte ritat in filtren, naturligtvis skall det finnas, helst två parallella. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 December , 2012 Du har en segelbåt eller hur!? Har du haft problem med dieselbakterier? Jag tror att man inte skall krångla till saker och ting för mycket. Har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än jag gått hem för motor pga att jag brutit masten. Har aldrig varit speciellt försiktig med bränslet. Köpt i dunkar på bensinstationen som ligger mellan bostaden och båten och har aldrig haft problem med dieselbakterier. Lättast när man förbruka lite bränsle. Halv tank kvar till nästa år. Fast jag försökte fylla fullt på hösten. En 12 - 15 liter. Har kompisar med motorbåtar som haft sån problem. Inte roligt på väg hem från Danmark i halvtaskigt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
siteadmin 62 Postad 10 December , 2012 Edit: Admin har ändrat rubriken och låst upp tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Diskussionen har fortsatt i tråden Mobilt bränslesystem. Häng med där istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2012 Lås denn såslipper du få fler svar - det blir bara rörigt för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser