Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Tess

Träsnipa, men vad för något?

Rekommendera Poster

Ägde denna 23 fots träsnipa tidigare, men kom aldrig på vad det var för modell. Någon som känner igen modellen? Satt en Albin O21 motor i den.

post-12742-1394237318,1726_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träbåtar var inte entyps som platbåtar är i nån större utsträckning. J10, folkbåt mm hade ju sina givna ramar inom vilka de fick byggas.

Snipor som du visade byggdes nog one of Varje båtbyggare hade sina mallar som han byggde båtarna efter. Skulle tro att de båtarna en båtbyggare byggde hade vissa likheter, men att det skulle va en viss typbeteckning på den tror jag inte. Sen är det ju ingen båtbyggare som byggt överbygget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överbygget har ju utseendemässigt dragning åt det hållet. Men det behöver ju inte va nåt fel med det.

Skrovet kan ju va byggt av nån båtbyggare kanske i de östligare delarna av landet, Ser inte ut som Bohuslän precis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bild av att det ruffades en hel del bruksbåtar i trä när fritidsbåtandet blev populärt. Skrovet kan alltså vara äldre och byggt av en båtbyggare och sedan har båten ruffats av en hemmameckare - precis som många andra har skrivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hända att den ursprungligen kommer från västkusten. När jag köpte den (2002) gick den i Storsjön, Östersund.

Nåja, hursomhelst så var det en trevlig liten snipa med härligt tuff tuff ljud från O21:an. Det var dessutom den första båt jag ägt, men den blev för liten ganska fort, vilket jag redan visste när jag köpte den. Men någonstans måste man ju börja, och den var lagom då smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den skulle komma från västkusten har jag lite svårt att tro.  Pentax hade ju en ide om Vätter. Allmogebåtarna utvecklades ju efter de lokala kraven och behoven som fanns.

Båten som sådan var säkert helt ok.

Att din nuvarande båt varit på västkusten finns det ju bildbevis på. Linförjan i bakgrunden skall visst bli eldriven innom en inte allt för avlägsen framtid.

Bifogad bild från i sommras. Min båt i centrum på bilden. En sån där båt med pinne som sticker upp. På din profilbild så brfiner sig din båt ungefär bakom min båt fast ute i farleden ca 100 meter längre västerut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att din nuvarande båt varit på västkusten finns det ju bildbevis på. Linförjan i bakgrunden skall visst bli eldriven innom en inte allt för avlägsen framtid.

Bifogad bild från i sommras. Min båt i centrum på bilden. En sån där båt med pinne som sticker upp. På din profilbild så brfiner sig din båt ungefär bakom min båt fast ute i farleden ca 100 meter längre västerut

Ja, det skrev vi om tidigare. Även om man inte varit där så är det lätt att klura ut eftersom det på huset bakom står Hjalmars krog smiley. Bara att Googla.

Det övriga stämmer också :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl dags att byta profilbild och visa båten i dess rätta miljö, Mälaren. \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alterntiv är ju att du flyttar båten tillbaka till Hamburgsund. wink

Nej det är inget fel på Mälaren, fast man hört en del halvtaskiga tillmälen - Grodhavet och liknande. Hade båt i Stockholms skärgård ett antal år. Vi var inne på att tillbringa några veckor i Mälaren 2005. Dessvärre så styr man inte helt över sitt liv, så det blev att jag seglade hem båten till Västkusten i stället.

En kompis som hört att jag talat på Mälaren och ringde och sa att det fanns båtsportkort över Mälaren på en loppmarkand till förmån för Barncancerfonden. Kastade mig i bilen och åkte dit och köpte dem till det facila priset av 25 kr. Gamla, men för en första överblick så dög dom gott.

Kontaterade att mälaren inte var nån sjö som jag alltid trott. Det är ju en stor skärgård inne på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley. Från min hemmahamn i Västerås är det i stort sett skärgård hela vägen till Stockholm. Med undantag av vissa halvtråkiga transportsträckor. Men med motorbåt passerar man dem ganska fort om man känner för det laugh.  Mycket fint i övrigt och massor av trevliga gäst -och naturhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...