Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Seasido

Tänka på vid köp av båt

Rekommendera Poster

Är extremt nära ett båtköp nu, som vanligt får man ju ångest. Känns så jäkla rätt att skaffa båt igen men gå från jolle till en 9m stålbåt är ju stor förändring. Har valt att uppgradera mig till större båt så jag kan göra lite längre fisketurer, kanske i lite sämre väder vilket är förbannat tråkigt att sitta i en jolle när det är regn. Mår ju sisådär med tanke på allt man bör tänka på. Kommer själv gå igenom båten med ägaren och eftersom det inte handlar om så jätte mycket pengar är det ej värt att ta dit en inspektör.

Så min fråga är vad jag bör tänka på, kräva och skriva under.  Skriver upp lite spontana saker jag kommer på och ni kanske kan brainstorma mera.

Garantier

Har jag egentligen några garantier om jag köper en 35år gammal båt?

Kvitto på service, ev. inköp av material om de servat själv.

Antar att det är en självklarhet att ägaren SKALL ha papper på all service som gjorts.

Skisser, ritningar på båt, motor gångtid

Bör de finnas skisser, ritningar på båten, kanske fakta om den?

Har varit med om att många ej vet gångtiden på motorn, hur vet jag egentligen att motorn kommer hålla om de saknas papper på detta?

All hjälp, tips och egen erfarenhet av båtköp önskas och uppskattas så otroligt mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja du..vet ej om du kan kräva så mycket på en 35 år gammal båt, stålbåt,hemmabygge, tillverkare kan ju va viktigt att veta samt om motorn är lika gammal så får man räkna med merkostnader framöver. Du har inte nämnt så mycket om båten å inget om motorn heller så det är svårt att göra en bedömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag en båt i 200 000:- klassen, enligt annonsen så skulle båten vara i toppskick, jag åkte dit och kollade och allt verkade vara i sin ordning, gjorde en allmän besiktning på båten och tyckte att att allt var i sin ordning, ska väl tilläggas att jag är väl mer den typen sätt i nyckel så ska allt funka ingen meckare...säljare verkade seriös. Ska även tillägga att båten stod på land och säljaren garantera att allt var i ok.

Vi gjorde affär och jag var lycklig båtägare, efter ha lagt i båten börja vatten komma in, visa sig att bälgarna var slut och mycket mycket mer, det hela sluta med en faktura på dryga 35 000:-

Något som jag har lärt mig är att skriva ett tydligt kontrakt, i vårt kontrakt stod det att allt var i sin ordning och säljaren garantera att det inte fanns några brister på båten.

Ringde upp säljare och frågade till vilken adress fakturan skulle gå till?

Vadå frågande ha, precis som att han var helt ovetande.

Svara han med att det står klart och tydlig i kontraktet att allt är i sin ordning och det är det ju inte, du får två val sa, betala, annars dra jag detta vidare och då får du betala fakturan + rättegångskostnader för jag vet att jag har rätten på min sida.

Tre dagar efter detta var fakturan betald.

De jag vill säga är, se till att skriva ett kontrakt som är till DIN fördel.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fänrik, Mkt intressant inlägg. Jag är själv av den typen att jag är ärlig och ibland för generös. Men mycket känslokalt att sälja saker man vet ej fungerar som det ska.

Kadett: Nej det är klart, 35år gammal båt har säkert defekter och de måste man nog insè.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...