Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
elfanomad

Värdering av båt

Rekommendera Poster

Hejsan.



Kan börja med att säga att nu har jag äntligen köpt en ny motor till min härliga båt.. Den gamla rasade (nämnde det i andra trådar). Kommer få den installerad under vintern och behöver inte lyfta ett finger, men visst..det kostar.

Dock en liten undran, eftersom båten var värderad till en viss summa med den gamla motorn så undrar jag hur mycket mer värdet går upp med den nya? Det är mitt försäkringsbolag som vill veta och ju högre summa desto högre premie såklart. 

Som lekman värderade jag -20000 till -30000 avdrag på nuvarande belopp (det är vad man kan sälja drevet och motordelarna för) och sen + 280000 nya motorn och drev. Med andra ord, en ökning av värdet på hela båten med ca 250000. Har jag tänkt rätt eller behöver man uppsöka någon som ska värdera båten åt en? (försäkringsbolaget kanske)?



Dum fråga...men inga frågor inga svar:)



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motortyp du byter till nyinstallerar, vad hände / typ av motor den gamla ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju så att inköp av prylar för X kronor inte ökar båtens värde med X kronor. Dessutom kan kostanden för arbetet att installera helt tas bort ur ekvationen.

Om en båttyp kostar säg 100 kkr med en normal motor och denna motor byts ut till en sprillans ny för 300 kkr så är båten alltså inte värd 400 kkr. Det kanske går att få ut 150-200 kkr för båten om rätt köpare hittar den. Är det en båt som inte är så attraktiv på marknaden gör inte den nya motorn något alls på priset.

Kraftig generalisering givetvis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda riktiga värdet är marknadsvärdet dvs vad kostar motsvarande båt på Blocket. Sen måste man komma ihåg att en del båtar annonseras ut till ett alldeles för högt pris och därför heller inte säljs. Bra att lägga en bevakning på Blocket då har man koll på utvecklingen. Man kan också ringa till de som annonserar ut sina båtar, hör lite hr det verkar att sälja osv. Det brukar vara väldigt trevliga samtal ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med ca 20 - 30% av investeringskostnaden på motorn så får du ett marknadsvärdesökning. Observera att du kan försäkra den för 10 miljoner men när den brinner upp så får du ändå bara ut marknadsvärdet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anade att det inte var så lätt att plussa på den nya motorn och dra av för den gamla. Som många säger så handlar det om att se vad en likvärdig båt kostar på nätet m.m. och därefter få ut ett riktpris.

Men det som ändå måste anses intressant är vad försäkringsbolaget anser båten är värd. Alltså måste de ha någon som kan värdera båten. Visst, jag kan värdera båten till 10 miljoner men jag kommer ju aldrig få ut den summan...vem värderar båten då? Om olyckan är framme och jag själv satt värderingen? 

Låter dock rimligt att båten ökar i värde och då kanske 20-30% som någon ovan skrev. 



Nu är min båt ett halvfabrikat eller rättare sagt en One Off och likvärdiga båtar är svårt att hitta och jämföra med. Försäljningspriset syns fortfarande på min båt av ovanstående marina men det intressanta måste vara att jämföra den med något. Hm, tåls att tänka på tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var klar med totalrenoveringen av min båt var det ju dax för en försäkring. Kollade runt på blocket efter liknande och även samma båt jag har. Tänkte att jag lägger ett försäkringsvärde x antal tusen högre än dessa då min är i nyskick i jämförelse. Då jag pratade med mitt försäkringsbolag sade han att det spelar ingen roll hur mycket jag lagt ut och fixat på båten då dom som tidigare skrivits enbart går efter aktuella marknadsvärdet.

 

Man kan ju tycka att om man vill betala en högre premie borde man ju även få ut högre belopp vid en händelse, men så kan det ju inte funka heller, skulle nog bli en hel del försäkringsbedrägerier.

 

Slutsats; det man fixar och lägger ut på sin lilla skönhet blir i slutändan bara för ett personligt förhöjande av båten inget annat, men å andra sidan skulle vi alla säkert med handen på hjärtat betalat mer för en båt i toppskick istället för en risig av samma märke och år. Så det generella marknadsvärdet borde inte enligt mej helt följas?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Försäkringsbolaget lägger nog sig på max marknadsvärde för aktuell båt å motor. Ägaren däremot vill ju oftast dra åt andra hållet dvs. minst marknadsvärde och högre. Den kampen torde försäkringsbolagen vinna, tyvärr.

 

Bytte till ny motor i en båt. Säljaren rekommenderade att behålla båten i ca 5 år för då hade motorn betalat sig. Tiden mellan nyköpet och de fem åren, den utgiften låg bara på mig och mitt nöje.

Gör som tidigare skrivit, kolla marknadsvärdet på Blocket, finns den ingen sån jämförelse, lägg på nuvarande värde med 15-30%, lite beroende på nuvarande marknadsvärde.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så svårt att bestämma marknadsvärdet på en en unik båt. Ja..båten är rätt unik eftersom det bara finns en upplaga. Så marknadsvärdet kan bli lite luddigt om man säger så. Sen tror jag att marknadsvärdet hänger med konjunkturen och ibland kan man få mer än vad man köpt båten för, har ett exempel på det.

Min förra båt renoverade jag nämligen upp för drygt 60000 kronor (utan att byta motor) och fick tillbaka varje öre när jag sålde den. Självklart fick jag inte betalt för tiden jag la ner i arbete men allt material under 3 års tid kom tillbaka i plånboken. 



Men som en del ändå nämner, man kan nog lägga sig 15-30% över det nuvarande värdet. Borde vara ett hyfsat korrekt marknadsvärde så länge:-)



Äh, jag behöver inte bekymra mig vad båten är värd igentligen. Nu har man en ny motor och vi kommer behålla pärlan i måååånga år framöver:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns försäkringsbolag där du och bolaget kommer överens om ett värde på båten, sedan är det det som gäller oavsett vad marknaden söger just nu. Ex. Pantaneus ( stavning?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...