Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
luugen

Nya Yamaha 200 samt 150Vmax på gång.

Rekommendera Poster

Ser ju vart dom har hittat joystick o reglage iaf.. cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som vmax:en skiljer jättemycket i vikt mot dagens F150, ca 5 kg. Det hade varit intressant att se lite skillnader i vrid och förbrukning jämnfört med dagens F150

Känns ju lite trist när man köpt en ny F150 13-motor att de kommer en ny nästa år :(

Nån som har koll på om denna motor kommer att ersätta nuvarande F150 eller om det är tänkt att den skall komplettera på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F150 Vmax kommer troligen inte att ersätta den vanliga F150 är mina två ettöringar. Vmax är Yamahas motorsortiment främst för bass, bay och flats-båtar. Båttyper som inte finns hos oss. Vmax finns bara med 20 tums rigg o har på senare år inte ens marknadsförts i Europa. Nya F200F ersätter ju främst 200 HPDI som inte funnits hos oss heller sen 2007.

Den motor som F150 Vmax direkt utmanar är 150 HPDI Vmax och jag misstänker att den kommer utgå. Jag tror inte vi kommer få se F150 Vmax i Europa och i de Europeiska pressreleaserna är den heller inte med.

F150 Vmax är ju baserad på nya F200F och att Yamaha tar en större motor och mappar om den till lägre toppeffekt men starkare mellanregister är ganska vanligt i Vmax-sortimentet. Det är ju just den egenskapen som uppskattas av dessa kundgrupper.

Ex vis 4,2 liters sortimentet sträcker sej från 200 - 250 hästar i Vmax utförande men från 225 - 300 hästar i vanliga sortimentet. Med de gamla HPDI snurrorna så var vanliga HPDI 200 byggd på lilla 2,6 liters blocket medan Vmax 200 var byggd på stora 3,3 liters HPDI-blocket.

Den nya F200F fyller det hål som funnits i Yamahas sortiment några år då 200 HPDI inte varit nåt alternativ för en lätt 200 för de som vill ha 4T o inte marknadsförts i Europa. Den gamla blytunga F200C har på många båtar inte varit nåt alternativ alls..

Genom att även göra Vmax på 150 hästar på denna bas kan man skrota hela HPDI-programmet för gott. Det har oxå varit en uttalad policy att HPDI ska avvecklas. Nu tror jag man är klar. Yamaha brukar oxå släppa hela line-upen med en gång och vad som förvånar mej mest är att det inte kommit 1750or på denna bas..

Va gäller vanliga F150 tror jag som sagt den blir kvar, skulle den ersatts hade man gjort det nu. Motorn är fortfarande helt uptodate, färdigutvecklad och delar dessutom massa komponenter med den dubbla F350 vilket ger skalfördelar. F150 är den mest sålda utombordaren i USA och jag tror Yamaha kommer suga på den karamellen ett tag till. Jag tror dock att man snart kommer uppdatera den med gemensamt trottelhus som man gjorde med F115 för ett par år sedan.

Vi har förresten diskuterat lite om nya F200F i Yamarin 64-tråden..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då förstår jag. Nä då känns det inte sannolikt att de ersätter nuvarande F150. Tack för det utförliga och informativa svaret :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...