Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Northsea

Båttransport från Finland till Sthlm

Rekommendera Poster

Hej, någon som har tips på hur jag får min 1.6Ton båt från Porvo i Finland till Sthlm? 6.9X2.42. Har inte BE kort..... Tusen tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ligger den på trailer i Finland? I så fall skulle jag jaga tag på en kompis som kanske har behörighet att ta den till Sverige. Du kanske känner någon som kör lastbil och kan ta den på lastbilen med hjälp av kran, eller varför helt enkelt inte ta den på havet och ta trailern landvägen?

Beroende på hur priskänslig du är tar säkert någon speditions/logistik firma uppdraget eftersom flertalet lastbilsekipage idag har möjligheten att transportera båtar.

 

/Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste sig smidigt!

Hur gjorde du? Jag har ev. hittat en båt ca 2 ton, 7.15 x 2.56 m i Åbo. Funderar på att köra hem den till Stockholm men villl undersöka samtliga alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du passar på att kör hem båten på vattnet, det är en härlig tur från Åbo till Stockholm med mycket att se och göra längs vägen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du passar på att kör hem båten på vattnet, det är en härlig tur från Åbo till Stockholm med mycket att se och göra längs vägen.

 

Mackey

 

Vilken väg rekommenderar du om Kapellskär skulle kunna vara lämpligt träff på svenska fastlandet? Borde inte vara svårnavigerat med sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle nog välja rutten Pargas, Hangö (omväg), Jurmo, Finska Utö, Kökar, Degerby via Embarsund, Bomarsund, över Lumparen, genom Lemströms kanal till Mariehamn.

 

Jag skulle sikta på Arholma och passa på att besöka Arholma batteri för en återblick mot kalla kriget och sedan söderut mot Stockholm.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde hem min andra Buster Magnum från Finland nu i helgen (16-17 maj).  Köpt i Helsingfors hos Waltic.fi. Första sträckan HEL- Hangö, 72nm. Startade ca 11:30 i lätt,lätt duggregn, 6 deg, 2-3 ms. Jobbigast var att gena över Porkalfjärden. Gammal sjö med rejäla dyningar. I Hangö bröt solen igenom och sedan hade vi klar himmel hela tiden.

Öl o macka på bryggan i Hangö.

Hangö-Hällsö, 69 nm. Helt vindstilla, fjärdarna låg blanka som parkettgolv. Körde nordväst efter Hangö genom Skärgårdshavet och kom till Hällsö från nordost. Öl o macka i  båten utanför inloppet till Hällsö gästhamn.

Hällsö-Degerby, 18 nm. Framme 19:00 i Degerby gästhamn. Middag på Seagram's restaurang. Övernattning på Degerby Cafe B&B.

Startade 09:30 från Degerby och mindre än två timmar senare passerade vi Tjärven en bit norr om oss.

Ingen sjö att tala om på Ålands hav, kunde hålla ca. 25 knop trots att det blåste ca. 8-9 m/s.

Tankade fullt i Helsingfors, 170 liter. Tankade 148 liter i Degerby. Motorn drog 0,93 l/nm.

Kända skador- sönderbränd panna, näsa och nedre delen av öronen som inte mössan täckte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-05-19 vid 10:38 skrev BusMag:

Körde hem min andra Buster Magnum från Finland nu i helgen (16-17 maj).  Köpt i Helsingfors hos Waltic.fi. Första sträckan HEL- Hangö, 72nm. Startade ca 11:30 i lätt,lätt duggregn, 6 deg, 2-3 ms. Jobbigast var att gena över Porkalfjärden. Gammal sjö med rejäla dyningar. I Hangö bröt solen igenom och sedan hade vi klar himmel hela tiden.

Öl o macka på bryggan i Hangö.

Hangö-Hällsö, 69 nm. Helt vindstilla, fjärdarna låg blanka som parkettgolv. Körde nordväst efter Hangö genom Skärgårdshavet och kom till Hällsö från nordost. Öl o macka i  båten utanför inloppet till Hällsö gästhamn.

Hällsö-Degerby, 18 nm. Framme 19:00 i Degerby gästhamn. Middag på Seagram's restaurang. Övernattning på Degerby Cafe B&B.

Startade 09:30 från Degerby och mindre än två timmar senare passerade vi Tjärven en bit norr om oss.

Ingen sjö att tala om på Ålands hav, kunde hålla ca. 25 knop trots att det blåste ca. 8-9 m/s.

Tankade fullt i Helsingfors, 170 liter. Tankade 148 liter i Degerby. Motorn drog 0,93 l/nm.

Kända skador- sönderbränd panna, näsa och nedre delen av öronen som inte mössan täckte.

Det är det här som är så underbart med detta forum - har hittat en båt i Esbo i Finland som jag funderar på att köra hem själv. Och här har jag en bra beskrvning på hur någon annan gjort - till och med med sträckorna i nm :-) Spelar inte så stor roll att den är ganska exakt 10 år gammal, öarna ligger ju kvar på samma ställe :-D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, EgoDrama said:

Det är det här som är så underbart med detta forum - har hittat en båt i Esbo i Finland som jag funderar på att köra hem själv. Och här har jag en bra beskrvning på hur någon annan gjort - till och med med sträckorna i nm 🙂 Spelar inte så stor roll att den är ganska exakt 10 år gammal, öarna ligger ju kvar på samma ställe 😄

Se till att du skaffar medlemskap i Sjöräddningen innan du åker så får du assistans även i Finland om något skulle inträffa på vägen. Man vet aldrig om man får sig överraskningar när man handlar en ny eller begagnad båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...