Jump to content
Saturday 24 February 2024
Sign in to follow this  
Gelis

B21 Bilmotor som Aq120b

Recommended Posts

Tror gör man i kyrkan smiley-wink.gif\ Skämt åtsidå, så är det faktiskt så att plyfan är en bärande del av akterspegeln då vanligtvis laminatet endast drukar vara några millimeter tjockt på ut o insida om plyfan. Ett typexempel var på min förra båt där det märktes att dom undre motorbultarna började sjunka in i laminatet på insidan och att akterspegeln sviktatde naär man belastede riggen på motorn. Blev att renovera o förstärka.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Har läst på nätet att blocket och topp från en bilmotor är detsamma som finns i en Aq120b. Finns det någon som kan bekräfta detta? Jag förstår att kring detaljer t.ex. vattenpump är annorlunda.

 

Teck på förhand

Alan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

vad jag har för mig är det så att Aq 12b är samma motor som en b21 är i en bil.

samma sak gäller B20 som kallas Aq115 i den marina världen. Vattenpump och diverse är annorlunda eftersom båtar har ett annat kylsystem än bilar.  

finns även b16,b18 b23 motorer för båtar. men som sagt, det är samma motor i grund och botten :)

Gustav

Share this post


Link to post
Share on other sites

AQ120 är en B18 och 120B en B21, I stand corrected :)

 

EDIT: Rättar mig e Stefan L ang 120 o 120B-versionerna

Nu finns det 4 likadana trådar, liiite rörigt blire

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaha!  jag har nog inte helt koll på det, som jag sade men en sak är mer säker, de är marinkonverterade bilmotorer:)

hur kommer det sig att Aq 120 är B18 när Aq 115 är B20 som är starkare än B1?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Först uppmaning till trådskaparen

Kan du vara snäll och ta bort de övriga 4 kopiorna på denna tråd !

--------------------------------------------------

Sedan svar på frågan

Tidigare då B18 och B20 var basmotorn var topplocket av bättre kvalitet, bla så var ventiler och lyftare annorlunda, ventilerna var ihåliga och hade någon sorts kylvätska och jag tror även ventilsäterna var bättre.

Orsaken som jag tror är att toppen får dålig kylning från motorns kylsystem och måste anpassas för högre drifttemperatur därför att belastningen är mycket högre i en marinmotor

B21 är en helt annan motor då den tex har överliggande kamaxel, men jag antar att även dess marina motsvarighet borde ha samma behov av att anpassas till marina och mer krävande driftförutsättningar och göras värmetåligare.

Jag vet inte men jag antar att toppen för dessa då är annorlunda.  Men hur stor betydelse då skulle ha i praktiken är en annan fråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...