Jump to content
Thursday 06 October 2022

guzzy96

Medlemmar
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About guzzy96

  • Rank
    Fänrik
  1. Det sitter en plopp av gummi där man delar växelarmen vid impellerbyte och den rör sig inte, felet borde vara högre upp, men hur man demonterar riggen vet jag dessvärre inte för att man inte kommer åt skruven som delar på växelarmen. Tack för snabbt svar!
  2. Hej! Jag har fått en Yamaha 5hk 2-takt från 80-talet som växeln inte fungerar på. Den är i neutral oavsett om jag lägger i fram eller back. Är det någon här som tror sig veta hur man fixar den?
  3. Hej! Jag och min morbror undersökte vad som läckte olja från trim/tilten på min 50hk evinrude motor från 1985. Det visade sig vara den ena cylindern som rostat på insidan (kommit in vatten där trimmgivaren suttit). Någon här som vet var man kan få tag på en ny kolv, helst för en rimlig summa. Har sökt på svenska och utländska sidor men utan resultat. Gör en chansning på om någon här vet. Tacksam för svar!
  4. Denna annonsen slår alla som jag har sett när det gäller motorer: http://www.blocket.se/lund/Battillsats_och_Johnson_50hk_langrygg_46590672.htm?ca=20&w=2 Att byta impeller och starta motorn utan kylvatten låter ju smart //Gustav
  5. Jag brukar använda 2% aspen bensin till min johnson från -75. Den är dock bara på 25 hk, men jag tro att det fungerar med 2% till din motor också.
  6. Tack för svar! Då är det som jag trodde, men det gäller ju att vara helt säker. //Gustav
  7. Hej! Efter att ha suttit och letat efter passande inlägg här så bestämde jag mig för att göra ett eget. Jag köpte en evinrude 50 med VRO och trim/tilt för några dagar sedan, som jag håller på att montera. I instruktionsboken nämner de att man skall blanda 1 del olja med 100 delar bensin. Menar de bara under inkörningsperioden, eller skall man blanda bensinen vid varje tankning? Jag menar då man har VRO:n inkopplad. Dessutom så undrar jag vad det är för termostat som sitter på den ena trim cylindern (den som sitter på den andra sidan, där pumpen inte sitter). hur skall man få fast den igen, då den sitter löst? Tacksam för svar! // Gustav
  8. Denna annonsen slår alla som jag har sett när det gäller motorer: http://www.blocket.se/lund/Battillsats_och_Johnson_50hk_langrygg_46590672.htm?ca=20&w=2 Att byta impeller och starta motorn utan kylvatten låter ju smart //Gustav
  9. Hej! visst du var inte förtjust i Ht-båtarna, men jag köpte min Örnvik 510HT med en äldre johnsson 25 för 18000. Motorn skall jag byta så snart när jag har råd. En styrpulpet med en enklare motor går säkert att få för 20 000. För 50 000 kan man säkert få en styrpulpet på 5 meter med en 4taktsmotor på ca 30hk det går säkert att få tag på en 6-7meter fast lite äldre med 4taksmotor. Jag kan ha fel i mina uppgifter, men skulle tro att det ger en liten vägledning. // Gustav
  10. jaha! jag har nog inte helt koll på det, som jag sade men en sak är mer säker, de är marinkonverterade bilmotorer:) hur kommer det sig att Aq 120 är B18 när Aq 115 är B20 som är starkare än B1?
  11. Hej! vad jag har för mig är det så att Aq 12b är samma motor som en b21 är i en bil. samma sak gäller B20 som kallas Aq115 i den marina världen. Vattenpump och diverse är annorlunda eftersom båtar har ett annat kylsystem än bilar. finns även b16,b18 b23 motorer för båtar. men som sagt, det är samma motor i grund och botten Gustav
  12. Jag har inte använt motorn så mycket i år, maximalt 4 timmar så jag köpte båten i somras och vi pysslade med motorn så den ville starta. Jag skall byta motor under vintern har jag tänkt eftersom 25 hästar är lite klent på en örnvik 510 ht. den har gått i sötvatten i år så den är väl hyffsat bra igenomkörd antar jag. Tack för alla svar, de har hjälpt mig en bra bit på traven!
  13. Tack för snabbt svar! Motorn sitter nedfälld och vattnet bör ha runnit ur motorn. Var kan man få tag på sådan olja? biltema? Ungefär hur mycket behövs till en 25 hästars johnsson? Kan det ha hänt något med växelhuset under de nätter då frost har förekommit?
  14. Hej! Jag undrar hur man gör för att på bästa sätt undvika frysskador av växelhus. skall man tömma ur oljan eller bara öppna den skruv man fyller på olja med? en annan fundering jag har är ifall växelhus klarar några nätter med frost eller om de är känsliga för det? Min båt står en liten bit bort på vinterförvaring i en ladugård som ej är tempererad, och har stått några nätter med frost. Tacksam för svar! Hälsningar Gustav
×
×
  • Create New...