Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025
Arne_Anka

Checklista vinterförvaring motorbåt ex Yamarin / Finnmaster / Bella / Flipper m. utombordare

Rekommendera Poster

Hej

Vet inte om jag är korkad eller född bakom en vagn, men försöker hitta information om vad man ska tänka på gällande vinterförvaring av en nordisk motorbåt med utombordare. Har fortfarande inte fått vare sig manual eller servicebok från företaget jag köpte båten av, så där hittar jag ingen information. Men ska jag försöka tolka den information jag fått kommer jag fram till följande checklista. Vänligen berätta om det finns andra saker jag ska/bör göra. Eller om någon av det jag listat är onödigt. Jag har en Yamarin 6110 med en Yamaha F150

- Kör motorn med spolmuff för att tömma ur saltvatten i kylsystem

- Byta olja i växelhus

- Demontera propeller (stöldrisk)

- Ladda batterier så att de är fulladdade (tomma batterier kan förstöras, hade inte tänkt ta ur dem)

- Presenning läggs på A-ställning

- Ställ in torr-boll i ruffen

- Töm båten på allt som kan stjälas eller ta skada av kyla/fukt såsom dynor etc

- Tvätta botten, använda ämne med oxalsyra för att få bort den fula randen

- Byta olja till motor samt filter

- Köra fuel stabilizer i soppan vid sista tankningen

- Dränera ångseparatorn

- Fogga motorn med konserveringsolja (ca 10 sek i varje tändstifthål)

- Kontrollera att det inte finns vatten i självlänshålet som kan frysa

EDIT: har lagt till tipsen enligt nedan

Har jag glömt något? Har båten en dyveka? I så fall var.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Tack på förhand

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite till hade jag gjort..

Tvätta botten, Biltemas fälgtvätt innehåller oxalsyra i lagom mängd o gör underverk på gula skitranden. det blir etter värre om du lämnar det till nästa år.

Bytt olja o filter även på motorn.

Gått en runda med fettsprutan i alla nipplar.

Köra nån form av Fuel Stabilizer i tanken före sista turen så hela soppasystemet blir behandlat, t ex Yamahas egen Yamalube Fuel Stabilzer and Conditioner. Dränera därefter ångseparatorn. Sätt en lapp på tändningslåset att pumpa blåsan hård före du sätter på tändningen till våren..

Fogga motorn med konserveringsolja genom tändstifthålen. 10 sek spray i vart hål o dra runt motorn ett par varv medsols o sen tebax med stiften..

Om du ska ha båten ute o tillgänglig hade jag nog ryckt av växelhuset så inte nån annan gör det.

I den här tråden finns en del matnyttigt om F200, det mesta är applicerbart på din F150.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=465197

Ägarmanual finns att ladda ner på på Yamahas Amerikanska sida.

Ska du låta en firma göra service på motorn kan du ju skippa en del ovan. Behöver du servicelitteratur skicka mej ett meddelande, man måste ju hjälpa en annan F150 ägare i nöd ;-) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och glöm inte lufta VSP så den fylls med soppa till våren , på samma sått du tömmer den ! Så gjorde jag ..... Sen bytte jag stifetn EFTER jag starta upp motorn på våren . Brukar se att stiften blir lite skitiga efter konserveringsoljan .... JARB , komplitera om du vill..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en 6110 så bör du kolla så det inte ligger vatten i självlänsröret som kan frysa blush

Tar ni även ur era förarstolar över vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många tack. Hade förträngt det där med fuel stabilizer, fanns inget på mackarna när jag var ute i lördags. Nåja, en bra anledning att dra ut och köra lite på lördag (upptagning söndag)

Kan nån förklara skillnaden på VST och VSP? Och var hittar jag denna? Är detta samma sak som ångseparatorn?

Är det bränslefiltret som sitter i luckan back och som ser ut och vara fylld med vatten? Ska denna tömmas eller köpas ny?

Känner mig hyfsat korkad... men alla är vi barn i början.

EDIT: jarb, försökte pm:a, men hittade ingen sändknapp... hmm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några saker till hade jag gjort: - tvätta båten invändigt på alla ytor som inte suger åt sig vatten med mögeltvätt då minimerar du till stor del risk för mögelfläckar - Manual och skötselbeskrivning kan du ladda ner på Yamarins hemsida. - dyviken måste du ta bort sitter i aktern under motorn på akterspegeln. - låsa kärran, båten eller hissa kärran och ta av hjulen vet inte vad som passar dig bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte lufta VSTn (Vapour Separator Tank = Ångseparator) på en F150 när man återfyller den på våren. Det är bara att pumpa på blåsan INNAN man slår på tändningen. Viktigt av den anledningen att högtryckespumpen som sitter i VSTn starkt ogillar att gå torr.

Däremot behöver man bryta vacummet i den när den man tömmer den genom att hålla inne bildäcksventilen i ovankant samtidigt som man öppnar ventilen i botten. Jag har tidigare bifogat denna bild, tyvärr valde jag svart text :-)

Köp nytt filter, definitivt om det är vatten i vattenavskiljaren. Prova skicka igen :-)

post-26269-1394237261,6402_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen, tack för dina utförliga svar. Var hos Yamaha Center igår i Kallhäll, fick prata med en trevlig och hjälpsam herre som hjälpte mig.

Försöker maila/PM:a, men beroende på vilken länk jag trycker på uppkommer ett av två problem; antingen saknas sändknapp (övre delen av bilden) eller så kommer inte text när jag skriver (nedre delen av bilden). Något som vet hur man åtgärdar detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...