Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
Tollaren

Förtändning på v8 med 2-ports förgasare

Rekommendera Poster

Hej!

Har en dc22 med v8 OMC 5,0 (cheva 305 från 1988). Har problem med att inte motorn varvar ur vid framfart (utan växel i,varvar den lätt upp till 6000 rpm). Jag har tänkt börja med att kolla tändningen men vet ej vad den skall vara vid olika varvtal. Det beror väl lite på motortypen? Kan också nämna att på fördelarlocket sitter det en vacuumklocka som ej är ansluten till förgasaren. Har läst att på marina motorer styrs tändingen ej av vacuum utan enbart av centrifugalvikterna i fördelaren vid olika varvtal. Är det så?

Har lite fakta från gårdagens mätningar också:

Totalvikt båt ca: 2100 kg, maxvarv: 3500 rpm, fart 26 knop (GPS), motorn har 230 hkr, jag har ett Volvo Penta drev utv.1,61:1, propeller 14x21L. Planhastighet ca 20 knop.

Jag har misstänkt att propellern är problemet, men tänkte börja med att kolla tändningen. Ibland är vi 2 vuxna och 6 barn med packning (uppåt 2500 kg) så tungt är det. Kan också nämna att den är väldigt seg upp i plan. Har försökt att justera trimplanen men det hjälper ej. Det känns som den är väldigt baktung och när den väl kommit upp i 25 knop börjar den hoppa om man inte har ett gäng barn i ruffen. Kan också nämna att jag inte har trimfunktion på drevet.

Maxvarvet borde ligga mellan 4400-4800 rpm

Vad tror ni om problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall säkert vara en vakumslang från fördelaren till förgasarfoten.     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med ca 6gr på tomgång med vakumslangen borta. Då skall den vara ca 36gr vid 2000-2500 rpm. Är det inte det så kan det vara att vikterna har fastnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret. vad anser du vara tomgångsvarvtalet?

Enl. min nya varvräknare ligger tomgången på ca 550 rpm, känns lite lågt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Bifogar en bild på tändspolen och förgasaren.  Jag tror det är elektronisk tändning, det går tre små kablar från den. Eller har jag fel?

post-10021023-1394237259,0791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyft på fördelarlocket och ta en bild så får vi se. Sen ska du inte varva motorn till sådana varv (6000rpm).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej!

Skall ev. till båten i helgen och  kolla förtändningen, skall fixa en bild under fördelarlocket.

Nej, toppvarvet skall ju ligga på max 4800 rpm. Brukar aldrig varva så mycket på tomgång, nu var det bara föra att checka av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det där ser ut som en 4portsförgasare inte för att det har så mycket med saken att göra. :) Däremot fördelaren lär vara en HEI bil fördelare. Jag anser inte att den hör hemma i en båt. OMC motorerna från 88 hade en vanlig prestolite fördelare med brytare och mekanisk tändförställning och ingen vaccumklocka. Jag har ett diagram på exakt hur tändkurvan ser ut i servicemanualen hemma och  om jag inte minns fel så skall tändningen vid tomgång enligt boken stå på 10 grader och total advance blir inte mer än 24 grader med originalfördelaren. Detta är kanske lite i minsta laget och jag har kört på ca 30grader men inte högre än 32. Detta har givetvis medfört en högre grundtändning vid tomgång och tändkurvan blir ju inte heller riktigt som det är tänkt men det funkar i en så pass lätt båt.

Blir vä lite klurigt att kolla max förtänding med vaccumklockan då det behövs lite last för att den skall fungera som det är tänkt. Originalfördelaren skall slå ut max förtändning vid ca3500 varv men det är ju som sagt med centrifugalvikter och jag tror inte du får rättvisande värde om du kopplar in vaccumklockan och försöker kolla tändningen vid 3500rpm genom att torrvarva. Min rekommendation är att byta till en fördelare som lämpar sig i en båt och då du har volvo penta drev och inte behöver ta hänsyn till växlingsmodulen som OMC dreven behöver så funkar det utmärkt med ett thunderbolt system från en mercruiser. Finns även ett Delco EST system som har elektronisk förtändning likt Thunderbolt om man vill komma lite billigare undan. Billigast blir nog en vanlig  brytarlös mekanisk MSD fördelare som finns på tex Hansen Racing.

Tomgången med växel i bör ligga runt 600 - 50 så 550 (med växel i) kan vara ok så länge inte motorn stannar för dig vid manöver.

När det gäller gallopperingen, finns det inte en pinne på skölden som du kan ställa drevvinkeln när drevet är helt nerfällt? Låter som att det behöver trimmas ner lite till.

Räknar man lite på proppen så har du ganska rejäl slip ca 30% om dina andra värden stämmer.  Känns som något är lurt, men propellern kan nog eventuellt vara lite i största laget men jag tror du behöver komma tillrätta med tändningen och kolla drevvinkeln innan du börja titta på propeller. Utan förtändning händer inte mycket.

/Mikael

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för ett bra och uttömmande svar. Skall ta reda på av det är för fördelare (ta ett foto och lägga ut). Det är möjligt att den kanske inte lämpar sig i en båt. Skall även ta reda på förtändningen på tomgång och försöka se om den ändrar sig vid gaspådrag.

Om det visar sig att förtändningen är ok så borde väl inte felet ligga där utan snarare på propellern eller något annat?

Har för mig att drevet redan är inställt på innersta pinhålet, tror det yttre läget är söderkört av tidigare ägare.

I övrigt går motorn bra, ingen vatten i oljan. samt oljenivån ligger stadigt på samma nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att kolla base timing vid 900rpm bör ligga runt 8-12 grader kolla sedan vid ca 3500-4000 varv utan att ha vakumklockan inkopplad. Har du upp emot 26-27 grader borde det vara tillräckligt. Har du tex 8 grader Base timing och 27 grader totalt, altså med vikterna fullt utslagna så kan du höja tändningen ett par grader på tomgång och på så sätt landa på 29 grader men som sagt 26-27 grader borde vara tillräckligt.

Klurat lite på var du skulle kunna tänkas koppla in vakumklockan men Quadrajetten i marinutförande har nog inte någon anslutning för det. Tror att fördelaren isåfall skall ha portat vakum så det är nog inte lämpligt att koppla den direkt på insuget. Kan ha fel när det gäller detta då jag aldrig sett en marinmotor med fördelare som har vakumklocka.

/Mikael

/Mikael 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ledsen att jag inte hört av mig tidigare. Fick lite annat att tänka på. Båten tog in vatten av någon anledning och sjönk till hälften. Så det har varit fullt pådrag med det. Fick bärgas med hjälp av dykare och folk från sjöräddningen. Tur att båten är försäkrad. Det hela slutade med att båten blev inlöst av försäkringsbolaget. Det har varit väldigt jobbigt med tanke på all tid och pengar som jag och min sambo lagt ner på båten. Men ingen blev ju skadad i varje fall. Kanske ser mig om efter en annan båt. Det är ju köpläge nu.

Tack ändå för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...