Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Sigurd55

Vatten i motorn på B20 marin

Rekommendera Poster

Upptäckte i somras att det kommit in vatten, och att ventilerna började knacka. Justerade ventilerna. Hjälpte inte fick justera igen. Upptäckte då också vattnet i oljan. Kylvattnet tas från sjön el. havet dvs ingen värmeväxlare.

Plockade isär motorn, topplockspackningen skadad därav vattnet i motorn trodde jag.

2 st ventillyftare (4;an o 8:an) nerslitna ca 2-3 mm vilket innebar byte till ny kamaxel och byte av samtliga ventillyftare.

Motorn monterades ihop med nya packningar och provkördes. Efter 10 - 15 min provkörning visade det sig att vatten kommit in i oljan igen. Har testat oljekylaren och impellern med tryck och inte funnit något läckage där.

Är nästa steg att demontera toppen och kolla ev. sprickor eller måste den planas? Eller kan det vara limpan och hur kan man se det i så fall?

Kan de här felen med kammen och oljan i vattnet ha något samband?

Tacksam för god råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kolla tätningarna i vattenpumpen, kan läcka.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan de här felen med kammen och oljan i vattnet ha något samband?

Absolut. Kammen brukar vara det första som ger sig på B20. Kör med olja avsedd för äldre motorer t.ex. 15W 50 inte 0W 30. Syntet eller mineral spelar mindre roll. Oljor för äldre motorer har tillsatser som bränslebesparande oljor saknar eller har för lite av för dessa äldre konstruktioner. Det är oftast just kamaxeln som behöver dessa tillsatser. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

Ingen teori var vattnet kan komma in? Nya packningar inkl. toppackning, kollat värmeväxlare och impellern båda i bra skickk och tätar.

Kan det vara sprucken topp eller limpan? I så fall hur kollar man detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel på en gamal B20 är att vattenpumpen blivit sliten, då kan axeln glappa i pumphuset. Om det är så har tätningarna(simmerringar)svårt att hålla tätt. Läcker den yttre tätningen så droppar det på utsidan, läcker den inre så kan vattnet komma in i motorn. Är pumpen sliten så räcker det inte att byta tätningar, läckaget återkommer snart igen. Andra möjliga läckage ställen är oljekylaren, kyllimpan och toppen. Byter man toppackning bör toppen planas.

Även anliggnigsytan på kyllimpan bör kollas, ev planfräsas för att få tätt. På en sjövattenkyld motor kan det även vara en kylkanal som rostat.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en b30 i min båt men hade ett liknande problem och det visade sig att det var hål i kyllimpan mellan vatten kanal och avgas kanal. när motorn går suger den in vatten i cylindern  med blåst topp pacning som följd jag bytte 3 packningar innan jag lokaliserade felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om limpan är ok så kolla oringarna i oljekylaren har själv råkat ut för detta oringarna är nog aldrig bytta och jag antar att dom är 40 år gamla... Hade samma problem med vatten i oljan

mvh

Draco78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lämnat in limpan för tryckprovning. Oljekylaren har jag tryckprovat och den är ok. Hoppas nu på att det är limpan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...